Hieperdepiep, het TvM zomernummer is er weer!

Traditiegetrouw brengen rond deze tijd veel uitgevers een zomereditie van hun tijdschrift uit. Een extra dik nummer met aandacht voor passende artikelen bij de zomer. Het Tijdschrift voor Marketing heeft geen zomereditie in de traditionele zin des woords, maar komt in het juli/augustus nummer met de uitkomsten van ‘De Grote Marketing Enquête’. Zo ook dit jaar. De enquête werd gehouden onder 403 abonnees.
De cover kopt dat de marketeer bang is voor:
- het internet,
- de mondige consument, en
- minder budget.

Ik moet u zeggen dat ik hiervan schrik en tegelijkertijd hoop dat dit niet de mening is van de gemiddelde Nederlandse marketing manager. Zelf ben ik uiterst geïnteresseerd in strategische marketing en innovatie. Mijn visie is dat er geen operationele marketing kan bestaan zonder een str...





Jos Steynebrugh
Herman,
Ik denk dat je trieste conclusies wel kloppen. Tien jaar geleden doopten wij (marketing collegae) de toen aanstormende en inmiddels “rennende” (zitten doe je maar in je eigen tijd) generatie waarover je schrijft de “Nintendo-generatie”. Met je mobile in de hand hoef je imers niet naar elke klant. Fijn dat ik zelf voor mijn oudedagreserve heb gezorgd en niet afhankelijk hoef te zijn van wat dit vaktechnisch flinterdunne volkje gaan betekenen voor het vullen van de AOW-kas.

Het lijkt op een sprinkhanenplaag die een horizon-tot-horizon breed spoor van kaalgevreten commerciële objecten (vroeger klant genaamd) achter zich laat, overal waar ze neergestreken zijn. Ze hebben Ziggo tot lichtend voorbeeld gebombardeerd. Ik zie beelden van miljoenen nul-zessende lemmings die zich in de afgrond storten met op de achtergrond de zielloze low-energy muziek van Gare du Nord.

Voorbeeld: ik had de snelste Internetpakket dat er (toen) was. Kosten: 49,95 per maand. Toen ik in de gaten kreeg dat voor 19,95 dezelfde wanprestatie werd geleverd ben ik uiteraard geswitched. Ja, scheelt geld, dat wel. Maar ik krijg niet wat ik wil. Ik wil best 100 euro per maand (of misschien wel 200) betalen voor:
• Een Internet- en email verbinding die stáát (vooral die laatste)
• Met een up-time van één uur als het eens misgaat (kan gebeuren)
• Een helpdesk die de telefoon opneemt of . . . terugbelt.
• Waar SPAM ècht uitgezeefd is
• Waar ik niet mijn email box op de server moet leegmaken omdat er 20Mb rommel in zit
• Waar ik een file van 50MB zonder problemen kan ontvangen

Maar dat snapt geen enkele provider. Goedkoop bellen voor 9,95 wél. Totdat . . . er iets niet werkt. Dan snappen ze het ineens niet meer. Ik word gewoon op één hoop gegooid met Trabant rijders terwijl ik een Ferrari wil en daar ook voor wil betalen.

Ik denk dat er hele grote bedragen NIET uit de markt worden gehaald in het segment “mag best wat kosten”. Dom, dom, dom.

Wat mij het meest verbaast is dat het onvoorstelbare onbenul van wat HET medium van deze generatie, Internet, wel en wat het níét kan. Uit hoofde van mijn werk breng ik talloze uren door met surfen op Internet. Wat ik aantref tart het voorstellingsvermogen van een normaal mens: dode links, websites waar je je rot zoekt naar een artikel, sites waar het artikel dat de hit gaf helemaal niet bestaat en nog een lange lijst van gepruts, low level ping-pang-kassa en rommel.

Mijn conclusie is dat deze generatie zichzelf en zijn eigen tijd niet begrijpt. Marketeers vormen daarop geen uitzondering.

Met collegiale groet en sterkte gewenst,

Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl