Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik denk dat je trieste conclusies wel kloppen. Tien jaar geleden doopten wij (marketing collegae) de toen aanstormende en inmiddels “rennende” (zitten doe je maar in je eigen tijd) generatie waarover je schrijft de “Nintendo-generatie”. Met je mobile in de hand hoef je imers niet naar elke klant. Fijn dat ik zelf voor mijn oudedagreserve heb gezorgd en niet afhankelijk hoef te zijn van wat dit vaktechnisch flinterdunne volkje gaan betekenen voor het vullen van de AOW-kas.
Het lijkt op een sprinkhanenplaag die een horizon-tot-horizon breed spoor van kaalgevreten commerciële objecten (vroeger klant genaamd) achter zich laat, overal waar ze neergestreken zijn. Ze hebben Ziggo tot lichtend voorbeeld gebombardeerd. Ik zie beelden van miljoenen nul-zessende lemmings die zich in de afgrond storten met op de achtergrond de zielloze low-energy muziek van Gare du Nord.
Voorbeeld: ik had de snelste Internetpakket dat er (toen) was. Kosten: 49,95 per maand. Toen ik in de gaten kreeg dat voor 19,95 dezelfde wanprestatie werd geleverd ben ik uiteraard geswitched. Ja, scheelt geld, dat wel. Maar ik krijg niet wat ik wil. Ik wil best 100 euro per maand (of misschien wel 200) betalen voor:
• Een Internet- en email verbinding die stáát (vooral die laatste)
• Met een up-time van één uur als het eens misgaat (kan gebeuren)
• Een helpdesk die de telefoon opneemt of . . . terugbelt.
• Waar SPAM ècht uitgezeefd is
• Waar ik niet mijn email box op de server moet leegmaken omdat er 20Mb rommel in zit
• Waar ik een file van 50MB zonder problemen kan ontvangen
Maar dat snapt geen enkele provider. Goedkoop bellen voor 9,95 wél. Totdat . . . er iets niet werkt. Dan snappen ze het ineens niet meer. Ik word gewoon op één hoop gegooid met Trabant rijders terwijl ik een Ferrari wil en daar ook voor wil betalen.
Ik denk dat er hele grote bedragen NIET uit de markt worden gehaald in het segment “mag best wat kosten”. Dom, dom, dom.
Wat mij het meest verbaast is dat het onvoorstelbare onbenul van wat HET medium van deze generatie, Internet, wel en wat het níét kan. Uit hoofde van mijn werk breng ik talloze uren door met surfen op Internet. Wat ik aantref tart het voorstellingsvermogen van een normaal mens: dode links, websites waar je je rot zoekt naar een artikel, sites waar het artikel dat de hit gaf helemaal niet bestaat en nog een lange lijst van gepruts, low level ping-pang-kassa en rommel.
Mijn conclusie is dat deze generatie zichzelf en zijn eigen tijd niet begrijpt. Marketeers vormen daarop geen uitzondering.
Met collegiale groet en sterkte gewenst,
Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl