Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Another example in this book explored the work of John Gottman, a well-known marital expert. Gladwell describes how within an hour of observing a couple, Gottman can gather with 95% accuracy if the couple will be together within 15 years. Gottman's accuracy goes down to 90% if he observes the couples for 15 minutes, supporting the phenomenon of thin-slicing.
die getallen zijn net anders. Mis ik iets? of is het toch hetzelfde onderzoek?
Dank voor je reactie. Over je nazoek: Resultaat van het onderzoek is idd sterk samengevat, maar lees even door waar je was (p 22):
"Recently, a professor who works with Gottman named Sybil Carrère......discovered that if they looked at only three minutes of a couple talking, they could still predict with fairly impressive accuracy who was going to be divorced... The truth of a marriage can be understood in a much shorter time than anyone ever imagined."
Of 'fairly impressive accuracy' de oorspronkelijke 95% haalt is idd niet duidelijk. Die 3 minuten wel.
Met vriendelijke groet
Rolf
Mijn thin slice? Iemand die ik nauwelijks ken stuurt me een mailtje met verzoek of ik haar de titels door wil mailen van bruikbare werkvormen-boeken ('want ik heb gehoord dat je er daar nogal wat van hebt'). Ik typ de titels over, en stuur het op. Want ik help iemand graag; kleine moeite, 5 min werk.
En dan blijft het stil. Een reply 'Dank je wel' (11 toetsaanslagen, hoe klein is die moeite wel niet) kan er niet af. Dan weet ik genoeg. Dit wordt geen klant, geen samenwerkingspartner, geen LinkedIn connectie, helemaal niks. Want geen overlap in normen- en waardenpatroon.
Thx: idd een heel rottig maar veelzeggend plakje. Herkenbare tegenvaller!
Rolf