De Heup-index en de ‘theory of Thin Slicing’

Columns

PWC publiceerde deze week een mooi onderzoek, kortweg: De gezondheidszorg in Nederland.. is die nou duur? Mocht je bij zo’n vraag een vuistdik rapport verwachten met indrukwekkende cijfertabellen, traag stromend door een oneindig landschap van ziektes en regels... Nee! Het echte antwoord is in een paar handzame indices gevat.

Ondermeer de heup-index: in Nederland kost een nieuwe heup all in zo’n €11.500, en dat is omgerekend 300 uur werken door de gemiddelde Nederlander. Dat is vergelijkenderwijs niet duur. In de VS kost een nieuwe heup bijv zo’n 1050 uur werken. Zo levert het PWC-onderzoek nog een aantal indices, die erop duiden dat de zorg in Nederland vergelijkenderwijs niet duur is. Heerlijk, deze manier van compactiseren.

Malcolm Gladwell beschreef in zijn boek ‘Blink’ de ‘theory ...

Verweij
Fascinerend verhaal, voorbeeld van het echtpaar is prachtig. Maar als ik het nazoek krijg ik:

Another example in this book explored the work of John Gottman, a well-known marital expert. Gladwell describes how within an hour of observing a couple, Gottman can gather with 95% accuracy if the couple will be together within 15 years. Gottman's accuracy goes down to 90% if he observes the couples for 15 minutes, supporting the phenomenon of thin-slicing.

die getallen zijn net anders. Mis ik iets? of is het toch hetzelfde onderzoek?
Rolf Sterk
Auteur
Dag Verweij,
Dank voor je reactie. Over je nazoek: Resultaat van het onderzoek is idd sterk samengevat, maar lees even door waar je was (p 22):
"Recently, a professor who works with Gottman named Sybil Carrère......discovered that if they looked at only three minutes of a couple talking, they could still predict with fairly impressive accuracy who was going to be divorced... The truth of a marriage can be understood in a much shorter time than anyone ever imagined."

Of 'fairly impressive accuracy' de oorspronkelijke 95% haalt is idd niet duidelijk. Die 3 minuten wel.
Met vriendelijke groet
Rolf
Willem Koerselman
Pro-lid
Dag Rolf,

Mijn thin slice? Iemand die ik nauwelijks ken stuurt me een mailtje met verzoek of ik haar de titels door wil mailen van bruikbare werkvormen-boeken ('want ik heb gehoord dat je er daar nogal wat van hebt'). Ik typ de titels over, en stuur het op. Want ik help iemand graag; kleine moeite, 5 min werk.

En dan blijft het stil. Een reply 'Dank je wel' (11 toetsaanslagen, hoe klein is die moeite wel niet) kan er niet af. Dan weet ik genoeg. Dit wordt geen klant, geen samenwerkingspartner, geen LinkedIn connectie, helemaal niks. Want geen overlap in normen- en waardenpatroon.
Rolf Sterk
Auteur
Dag Willem,
Thx: idd een heel rottig maar veelzeggend plakje. Herkenbare tegenvaller!
Rolf

Meer over Probleemoplossing en besluitvorming