Het nieuwe werken introduceren in uw organisatie? Niet doen!

Columns

Een merkwaardig geluid in deze tijd, maar oprecht gemeend. Iedereen lijkt wel bezig te zijn met het onderzoeken of implementeren van Het Nieuwe Werken. Als het zo'n hype is, hoe kun je er dan tegen zijn?

Dat is heel eenvoudig. Het Nieuwe Werken bestaat niet. Iedereen verstaat er iets anders onder. De aankondiging van de introductie van Het Nieuwe Werken zal dus heel verschillende reacties oproepen in je organisatie. Niet alleen maar omdat er een verandering komt, maar vooral omdat iedereen daar een eigen beeld bij heeft. HNW kent vele verschijningsvormen, van een veredelde manier van thuiswerkfaciliteiten tot een bijzonder ingrijpende wijziging in de cultuur, wijze van werken, wijze van managen etc.

Zodra je dus iets zegt over de invoering van HNW, creëer je al het eerste probleem. Verschi...

Hans Konstapel
Als een organisatie niet kan reageren op een veranderende omgeving gaat de organisatie op den duur ten onder. Het mooiste wat je kunt bereiken is dat reageren niet via enorm ingewikkelde projecten hoeft plaats te vinden maar via kleine stapjes. Een organisatie die dat kan wordt in het Engels "Agile" genoemd wat je het beste kunt vertalen in "Wendbaar". Een van boven bestuurde organisatie kan best wel wendbaar zijn maar dan moeten de medewerkers wel bereid zijn om de directieven van de directie te volgen. Als die hun plannen gaan motiveren met allerlei abstracte termen zoals het "Nieuwe Werken" kun je er vergif om innemen dat de medewerkers onmiddelijk achterdochtig worden omdat ze gewend zijn dat die trendy onderwerpen altijd een Doos van Pandora blijken te zijn waaruit op den duur allerlei grote of kleine duiveltjes ontsnappen. Mijn suggestie is dan ook om gewoon aan te kaarten waar het echt omgaat en letterlijk met de voeten op de vloer te blijven.
Hans Doorenspleet
Met beide benen op de vloer blijven is inderdaad een veschrikkelijk goed uitgangspunt.
Veel bedrijven en instellingen zijn helaas niet agile. Mijn ideaal is om zoveel mogelijk bedrijven in zo'n situatie te brengen. Vandaar dat ik een eigen draai geef aan het fenomeen Het Nieuwe Werken. Veranderen is hard nodig, maar mijn boodschap is: doe het nu alsjeblieft eens op de goede manier.
Ik kan het alleen maar heel erg met je eens zijn Hans K!

Meer over Het Nieuwe Werken