Helft ICT-projecten nog steeds niet succesvol

De markt voor ICT-dienstverlening verbetert voor het eerst in vier jaar aanzienlijk. Dit blijkt uit de zeventiende ICT Barometer van Ernst & Young. De helft van de ondervraagde organisaties zegt daarentegen wel dat ICT-projecten na afronding niet succesvol blijken te zijn.

De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma’s van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 601 directeuren/managers en professionals.

De verwachte bestedingen aan externe ICT-dienstverlening nemen voor het eerst in vier jaar toe. Van alle ondervraagde bedrijven en instellingen verwacht 33 procent een toename, terwijl zeventien procent een afname verwacht. De helft van de ondervraagden ziet geen verandering in de bestedingen. Deze positieve resultaten liggen in lijn met de eerder...

Norman Martijnse
Al jaren lang staan de bladen vol met artikelen over uitgelopen en onsuccesvolle IT projecten. Ik ben erg nieuwsgierig naar en benchmark met anderssoortige projecten, zoals bouw of technische projecten. De grootste problemen zitten, mijnsinziens, niet zozeer in de IT component, maar in de besturing van projecten generiek. Hiermee wil ik niet aangeven dat de problemen voortkomen uit slecht projectmanagement, maar dat er krachten aan het werk zijn die leiden tot dit 'misgaan'. Persoonlijke doelstellingen, verborgen agenda's, veranderende omstandigheden, zijn zo een paar voorbeelden. De vraag die iedereen zich iedere keer weer moet stellen is: 'Hoe erg is het dat dit project niet in de pas loopt en welke oorzaken liggen hieraan ten grondslag en wat gaan we doen met deze constatering?