In het kader van Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten bedrijven hun klimaatrisico’s vanaf 2024 verplicht in kaart gaan brengen. De richtlijn is bedoeld om voor meer transparantie over en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie te zorgen.
Een klimaatrisicoanalyse voor logistiek vastgoed richt zich op de fysieke en transitierisico’s die klimaatverandering kan veroorzaken voor distributiecentra, magazijnen en andere logistieke gebouwen. Dit proces omvat het identificeren van risico’s, het beoordelen van de impact en waarschijnlijkheid, het ontwikkelen van beheersmaatregelen en het monitoren van de voortgang. Klimaatrisico’s kunnen worden onderverdeeld in fysieke risico’s en transitierisico’s.
Fysieke risico’s
Fysieke risico’s bestaan uit acute gevaren, zoals overstromingen door hevige regenval, stormen en extreme weersomstandigheden, en hittegolven die leiden tot verhoogde koelingskosten. Daarnaast zijn er chronische risico’s, waaronder stijgende gemiddelde temperaturen die hogere energiekosten veroorzaken, watertekorten of droogte die impact hebben op koelinstallaties en groenbeheer, en langdurige infrastructuurschade als gevolg van veranderende weersomstandigheden. Vergeet hierbij niet de gevolgen van hitte voor het personeel.
Transitierisico’s
Transitierisico’s omvatten onder andere strengere wetgeving rondom CO₂-uitstoot en energieneutraal bouwen, veranderende marktvraag waarbij huurders steeds vaker duurzame gebouwen eisen, stijgende kosten voor energie, bouwmaterialen en verzekeringen, en technologische disrupties door verplichte verduurzaming van transport.
Om de impact van deze risico’s te beoordelen, wordt een scorematrix gebruikt die de waarschijnlijkheid en ernst van elk risico vastlegt. Bijvoorbeeld, overstromingen worden als een hoog risico beschouwd met een kritische impact, terwijl stijgende energiekosten een belangrijk risico vormen met een middelgrote impact.
Op basis van deze beoordeling worden beheersmaatregelen voorgesteld. Voor fysieke risico’s kunnen waterbestendige bouwmaterialen en ophoging van gebouwen in overstromingsgebieden worden toegepast, extra koeling en isolatie voor hittebestendigheid worden geïmplementeerd en noodstroomvoorzieningen en duurzame energiebronnen worden ingezet.
Transitierisico’s kunnen worden beperkt door te investeren in energiezuinige gebouwen met BREEAM- of LEED-certificering, CO₂-reductie te realiseren via zonnepanelen, warmtepompen en energiemanagement, en samen te werken met duurzame transportpartners.
Monitoring en rapportage
Om de effectiviteit van deze maatregelen te waarborgen, is monitoring en rapportage essentieel. Het gebruik van TCFD-richtlijnen (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) helpt bij gestructureerde verslaglegging. Daarnaast moeten KPI’s worden vastgesteld, zoals CO₂-reductie, energieverbruik en waterbeheer, en moeten klimaatrisico’s en maatregelen regelmatig worden herzien.
Deze klimaatrisicoanalyse biedt een gestructureerde aanpak voor het identificeren en beheren van klimaatgerelateerde risico’s in logistiek vastgoed. Door proactief maatregelen te nemen, kan zowel de bedrijfscontinuïteit als de duurzaamheid van het vastgoed worden gewaarborgd.
Klimaatgeletterd
Alleen door bedrijventerreinen aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering, kunnen we de schade en overlast verminderen. De vraag is echter of bedrijven wel voldoende weten over het klimaat. Kennen we de belangrijkste principes van het klimaatsysteem? Weten we hoe en waar wetenschappelijk betrouwbare data en informatie over klimaat te vinden? Hoe communiceren we binnen de sector over klimaat en klimaatverandering? Zijn we in staat goed geïnformeerde beslissingen te nemen over zaken die door klimaat worden beïnvloed of die het klimaat beïnvloeden? En niet in de laatste plaats: hoe brengen we mensen die het nog even aankijken en mensen die vinden dat het allemaal veel sneller moet bij elkaar?
Zijn we echt klaar voor de onvermijdelijk klimaatverandering? De vraag stellen is hem beantwoorden. Natuurlijk niet. En dat is zorgwekkend.
Bron: ChatGPT
Lees ook: Wat weten we over klimaatrisico's in de logistieke sector?
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>