Hebt u ook leren fietsen uit een boek? I

In veranderprocessen wordt de meeste energie besteedt aan WAT het doel is en niet HOE men zorgt dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt dat beklijft.

Verandertrajecten mislukken niet vanwege een gebrek aan inhoud, maar vanwege de gebrekkige uitvoering.

Mijn these is dat niet het WAT maar het HOE belangrijk is. Iedereen heeft leren fietsen door het te DOEN. Toch ligt de focus in het bedrijfsleven op het WAT, niet het HOE.
Waar komt dat door?

De scheiding tussen denken en doen.
Ik trek hier een parallel met wat Nijenrode prof. André Wierdsma zo treffend beschrijft in zijn boek over ‘Lerend Veranderen’; hij noemt dat ‘de scheiding tussen denken en doen’. Zo zie ik ook het verschil tussen het WAT en het HOE. In het bedrijfsleven be-denken we vooral WAT anderen moeten DOEN. Niet HOE je ervoor ...


Dirk-Jan de Bruijn
Geheel eens! Een échte verandering moet iedereen raken waarbij ALLE collega's ook een hoofdrol hebben. Neem dus je mensen mee in de verandering. Bekend is de verdeling 20-60-20: 20% van de collega's zijn early addopters, 60% zijn meelopers en 20% zijn tegenstanders. Besteed aan ieder segment van je collega's de attentie die ze nodig hebben en zorg ervoor dat ze actief participeren. Denk dus niet dat je vanuit je studeerkamer een verandering implementeert! Immers: desk is a dangerous place from witch to view the world.

Meer over Weerstand tegen verandering