Guided selling

Guided Selling zet de klant aan het logistieke stuur. Je maakt je eigen sneakers op NIKEid, stelt jouw PC samen bij Dell, kiest op basis van functionaliteit de beste wasmachine bij Miele en bepaalt de maat van je dakraam bij Velux, is een prima methode om eenheid in de organisatie te krijgen. Allereerst voor de verkooporganisatie, maar ook en met name om verkoop en productie beter met op elkaar af te stemmen.

Maar, het kan goed fout gaan met het maken van een aanbieding. Bij een metaalverwerkend bedrijf had de directeur in Excel een model gemaakt voor de berekening van de kostprijs waarop haar offertes werden gebaseerd. Echter hij had een rekenfout gemaakt. Bijna failliet!

Jos Steynebrugh
@Teije Bakker en Drs. Chun Tong Chung

Héél mooi denkwerk en toegangkelijk geschreven. Zéér goed practisch bruikbaar voor zij die kunnen lezen, willen begrijpen en kunnen / willen / durven / mogen toepassen.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovation Consultant
www.changeenhancement.nl





Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Bomen en bos? Niet elke webwinkelier kan producten zo maar via Guided Selling aanbieden. Bijvoorbeeld producten die bijzonder klantspecifiek zijn of waarbij de klant het product eerst gezien en gevoeld moet hebben voor de klant tot koop over willen gaan zijn minder geschikt voor aanbieding via het Internet. Bij gestandaardiseerde producten is het heel goed mogelijk deze met Guided Selling te verkopen.

Succesfactoren van e-commerce zijn immers lage prijzen, snelheid, gemak en een bij de klant passende logistieke service. Een snelle afhandeling van de bestelling en een korte levertijd zijn factoren waar internetaanbieders mee scoren. Dat moet dus je uitgangspunt zijn.

Om producten via e-commerce te kunnen leveren met Guided Selling, kan het dus nodig of handig zijn om aanpassingen aan de producten te doen. Veel producten zijn ontwikkeld in het ‘pre-internettijdperk’. Hierbij is geen rekening gehouden met de eisen die Guided Selling stelt. Op de eerste plaats is het soms nodig om het assortiment te vereenvoudigen. Op de website is het de bedoeling dat de klant zelf tot een keuze van een van de producten kan komen.

Dit betekent dat het assortiment onder de loep moet worden genomen om te bekijken of het voldoende duidelijk is voor de klant om zonder hulp te kunnen worden beoordeeld en besteld.
Het kan dus nodig zijn om het assortiment te versimpelen zodat producten eenvoudiger via Guide Selling kunnen worden verkocht.
Jos Steynebrugh
Walther,
Je maakt twee beperkende opmerkingen t.a.v product verkoop via Internet:
• bijzonder klantspecifieke producten
• het product eerst zien en voelen
Lijkt mij duidelijk

en twee mogelijke triggers / succsfactoren:
• snelle afhandeling van de bestelling
• korte levertijd
Lijkt me duidelijk!

Laten we er een zéér specifiek voorbeeld bij pakken: kleding. Is er nou IETS persoonlijker dan kleding? Nou ja, behalve dan een vibra, maar die mag je niet uitproberen. Toch?

Maar . . . het is mij tot nu toe volsagen onduidelijk wat mensen beweegt om bijvoorbeeld een costuum of kleding in het algemeen via Internet te bestellen. Sterker nog: het schijnt zó goed te lukken dat C&A gaat samenwerken met Wehkamp, die dat al een hele tijd doet. Het lijkt alsof niet een deel van het assortiment “apart is gezet” voor verkoop via Internet. Van enige aanpassing van assortiment (standaardisering, versimpeling) is niets te zien.

Ik snap het niet: ik zou NÓÓIT kleding kopen zonder het aan mijn lijf gevoeld te hebben c.q. te zien hoe het me staat. Kleding via Internet kan m.i. dan ook alleen maar aan een bepaalde groep consumenten: zij die het niet interesseert om een pak 3 x terug te sturen om dan “toch maar niet” te zeggen (zo dat überhaupt kan).

Het is a) minder moeite om in de auto te stappen, te passen en b) thuis te komen met dat wat je echt hebben wil. Maar misschien zijn er legio mensen die dingen even makkelijk terug sturen als zappen op TV. I just don’t know.

Een uitzondering situatie is als de informatie look & feel of performance op een andere manier te krijgen zijn. Bijvoorbeeld bij Hi-Fi of TV. Hop-hop-hop naar de vakman, demo en dan snel naar huis om via Internet te bestellen.

Ik kan zo gauw geen andere redenen verzinnen waarom het WEL DEGELIJK werk via Internet. Maar kennelijk zijn er factoren die ik gewoon niet zie.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www. Changeenhancement.nl
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Shirts op maat voor 69 euro? Ik geloofde er eerst niks van. Maar, het kan en het was een prima ervaring. De jonge bazen van ShirtbyHand.nl snappen het helemaal. Ze zijn ‘strictly personal’.

Voordat je mag bestellen komen ze langs op afspraak om jou, jouw collega's of vrienden in te meten. Vervolgens ontwerp en bestel je vanaf dan perfect op maat gemaakte shirts via hun website ShirtbyHand.nl. Ze doen dat aan huis of bij jou op het werk. Ze gaan zelfs op tournee naar Fortis, PricewaterhouseCoopers en Logica CMG.

Eindeloos veel keuze in kleuren, stiksels, boorden, knoopjes, afwerking en zelfs ook in mijn buitenmaatje. Door de kleuren van de stiksels van het overhemd te veranderen, geef je het overhemd een echte persoonlijke touch. Helemaal strictly personal. Kun je daar niet op wachten? Dan kun je ook direct een shirt ontwerpen en bestellen op basis van standaard confectiematen.

Logistiek een knap staaltje werk. Even inmeten, je gegevens in de database zetten, vervolgens een slim stukje 'guided selling', en na bestelling, en productie ergens ver weg in het Verre Oosten, ligt de chique afgewerkte doos met jouw eigen shirt binnen 3 weken thuis. Een doos die ook echt gewoon in de brievenbus past. Een echt transparante wereldwijde logistieke keten, waarbij over alles goed is nagedacht.

Shirtbyhand.nl heeft de keten even echt helemaal omgekeerd met passie voor de klant. Dat zijn laatste meters zoals het hoort.

Bijenkorf en Society Shop? Eat my dust!

Walther Ploos van Amstel.
www.delaatstemeter.nl

Meer over Klantgerichtheid