Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Héél mooi denkwerk en toegangkelijk geschreven. Zéér goed practisch bruikbaar voor zij die kunnen lezen, willen begrijpen en kunnen / willen / durven / mogen toepassen.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovation Consultant
www.changeenhancement.nl
Succesfactoren van e-commerce zijn immers lage prijzen, snelheid, gemak en een bij de klant passende logistieke service. Een snelle afhandeling van de bestelling en een korte levertijd zijn factoren waar internetaanbieders mee scoren. Dat moet dus je uitgangspunt zijn.
Om producten via e-commerce te kunnen leveren met Guided Selling, kan het dus nodig of handig zijn om aanpassingen aan de producten te doen. Veel producten zijn ontwikkeld in het ‘pre-internettijdperk’. Hierbij is geen rekening gehouden met de eisen die Guided Selling stelt. Op de eerste plaats is het soms nodig om het assortiment te vereenvoudigen. Op de website is het de bedoeling dat de klant zelf tot een keuze van een van de producten kan komen.
Dit betekent dat het assortiment onder de loep moet worden genomen om te bekijken of het voldoende duidelijk is voor de klant om zonder hulp te kunnen worden beoordeeld en besteld.
Het kan dus nodig zijn om het assortiment te versimpelen zodat producten eenvoudiger via Guide Selling kunnen worden verkocht.
Je maakt twee beperkende opmerkingen t.a.v product verkoop via Internet:
• bijzonder klantspecifieke producten
• het product eerst zien en voelen
Lijkt mij duidelijk
en twee mogelijke triggers / succsfactoren:
• snelle afhandeling van de bestelling
• korte levertijd
Lijkt me duidelijk!
Laten we er een zéér specifiek voorbeeld bij pakken: kleding. Is er nou IETS persoonlijker dan kleding? Nou ja, behalve dan een vibra, maar die mag je niet uitproberen. Toch?
Maar . . . het is mij tot nu toe volsagen onduidelijk wat mensen beweegt om bijvoorbeeld een costuum of kleding in het algemeen via Internet te bestellen. Sterker nog: het schijnt zó goed te lukken dat C&A gaat samenwerken met Wehkamp, die dat al een hele tijd doet. Het lijkt alsof niet een deel van het assortiment “apart is gezet” voor verkoop via Internet. Van enige aanpassing van assortiment (standaardisering, versimpeling) is niets te zien.
Ik snap het niet: ik zou NÓÓIT kleding kopen zonder het aan mijn lijf gevoeld te hebben c.q. te zien hoe het me staat. Kleding via Internet kan m.i. dan ook alleen maar aan een bepaalde groep consumenten: zij die het niet interesseert om een pak 3 x terug te sturen om dan “toch maar niet” te zeggen (zo dat überhaupt kan).
Het is a) minder moeite om in de auto te stappen, te passen en b) thuis te komen met dat wat je echt hebben wil. Maar misschien zijn er legio mensen die dingen even makkelijk terug sturen als zappen op TV. I just don’t know.
Een uitzondering situatie is als de informatie look & feel of performance op een andere manier te krijgen zijn. Bijvoorbeeld bij Hi-Fi of TV. Hop-hop-hop naar de vakman, demo en dan snel naar huis om via Internet te bestellen.
Ik kan zo gauw geen andere redenen verzinnen waarom het WEL DEGELIJK werk via Internet. Maar kennelijk zijn er factoren die ik gewoon niet zie.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www. Changeenhancement.nl
Voordat je mag bestellen komen ze langs op afspraak om jou, jouw collega's of vrienden in te meten. Vervolgens ontwerp en bestel je vanaf dan perfect op maat gemaakte shirts via hun website ShirtbyHand.nl. Ze doen dat aan huis of bij jou op het werk. Ze gaan zelfs op tournee naar Fortis, PricewaterhouseCoopers en Logica CMG.
Eindeloos veel keuze in kleuren, stiksels, boorden, knoopjes, afwerking en zelfs ook in mijn buitenmaatje. Door de kleuren van de stiksels van het overhemd te veranderen, geef je het overhemd een echte persoonlijke touch. Helemaal strictly personal. Kun je daar niet op wachten? Dan kun je ook direct een shirt ontwerpen en bestellen op basis van standaard confectiematen.
Logistiek een knap staaltje werk. Even inmeten, je gegevens in de database zetten, vervolgens een slim stukje 'guided selling', en na bestelling, en productie ergens ver weg in het Verre Oosten, ligt de chique afgewerkte doos met jouw eigen shirt binnen 3 weken thuis. Een doos die ook echt gewoon in de brievenbus past. Een echt transparante wereldwijde logistieke keten, waarbij over alles goed is nagedacht.
Shirtbyhand.nl heeft de keten even echt helemaal omgekeerd met passie voor de klant. Dat zijn laatste meters zoals het hoort.
Bijenkorf en Society Shop? Eat my dust!
Walther Ploos van Amstel.
www.delaatstemeter.nl