Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Of je het nu Synchroniciteit of "toeval" noemt, het slaat naadloos aan bij de trends in leiderschap. Ik moest direct denken aan de (Het Nieuwe Werken) slogan "Van Controle naar Vertrouwen". Actueel stuk. Inderdaad. Als je doet wat je deed krijg je wat je altijd kreeg. Mooie voorbeelden van bedrijven die het niet gered hebben. Recent hoorde ik, dat 25% van de bedrijven in bepaalde sectoren in zwaar weer terecht gaan komen. Even schrikken. De Groeneknop gaat over het levensgevoel, door Aristoteles aangeduid als "Eudaimonia". Ik vergelijk het met FLOW.
Mensen in hun kracht zetten en betrekken is de boodschap. Hans van der Loo gaat in op zelfleiderschap (later in het stuk op zelfvertrouwen) en noemt het "moonshot" project van Google. Interessant is, dat die projecten niet worden gestart vanuit concurrentie overwegingen. Mooi. Blue Ocean. Ook de visie om medewerk(st)ers 20% van hun tijd aan eigen projecten te laten besteden. Over betrokkenheid gesproken. Persoonlijk zie ik, dat binnen nu en een jaar of 3 bedrijven - mede onder invloed van social media en feedback systemen - ook afnemers gaan betrokken. Om de performance van bedrijven ECHT te monitoren zouden de leveranciers ook ingeschakeld moeten worden....
Ik moest wel even glimlachen om de volgende zinsnede:
Tijdens een bijeenkomst vertelden een paar bankdirecteuren dat het gangbare bankconcept eigenlijk geen toekomst heeft. Op mijn vraag of men binnen de bankenwereld druk bezig was vernieuwende concepten te bedenken, reageerden ze verbaasd. Innovatief vermogen was niet iets dat je van een bankier mocht verwachten…
Volgens mij zijn er nog wel een aantal sectoren te noemen die niet weten hoe de toekomst er uit ziet.
Als iemand wiens roots in de "Hospitality Industry" liggen heb ik extra genoten van de mooie voorbeelden van Accor en van Starbuck. Inderdaad betrek je mensen. Dat WERKT!
Tot slot. Het lezen van medewerkers betrokkenheid- en/of tevredenheid onderzoeken is geen verspilde tijd! De rapportages zijn signalen om het (nog) beter te doen. Met gemotiveerde en betrokken medewerk(st)ers ben je klaar voor de toekomst!
Als je je $ucce$vol wilt (blijven) meten met de benchmark, professioneel wilt presteren, en innoveren dan moet je echt aan de slag met (nieuw) Leiderschap.
Hans van der Loo reikt daarvoor prachtig gereedschap aan. Paniek of berusting zullen ons niet verder helpen. Het aangereikte gedachten goed wel!
Aan de slag met die groene knop!!!