Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Leuke invliegroute.
Even flauw doen: je eigen website staat bol van de “groei-items”
• uw verkoopresultaten opkrikken (=groei)
• mensen informeren en motiveren (=anders)
• uw imago en marktpositie versterken (=groei)
• relaties met uw klanten en afnemers verbeteren (=groei)
• veranderingsprocessen goed laten verlopen (=groei)
• bezoekersaantallen verhogen (=groei)
• identiteit / aantrekkingskracht vergroten (=groei)
• klagers veranderen in trouwe klanten (=groei)
• mensen in organisaties laten samenwerken (=anders)
• burgers positief laten denken (=groei)
• uw nieuwe product of dienst op de kaart zetten (=groei)
• uw presentatie er als koek laten ingaan (=anders)
Precies 3 van de 12 items die je daar aangeeft los je zelf op met “groei”
Maar bij innovatie gaat het vaak over “anders” in plaats van “méér / minder” van iets. Dit om even aan te geven dat het nog niet zo simpel is om niet standaard naar de waterpomptang- oplossing te grijpen.
Maar je hebt gelijk: ik krijg TWEE komkommers bij een C1000 actie. Waaròm nou toch als ik er één nodig heb? Waarom niet de prijs gehalveerd? Waarom kan ik alleen 2 kilo uien kopen? Een belbundel bestellen? Een pakket zenders bij Ziggo? Vier penlite batterijen? 12 tomaten, 12 citronen. Wat moet iemand nou met 12 citroenen, vraag ik me dan af. Recept voor azijnpissers-dieet?
Nou, dat snappen ze hééélemaal bij AH, maar niet heus!. De prefab maaltijden waar alle ingrediënten in de gewenste verhouding in zitten is er wèl. Maar alleen voor veelvouden van 2 personen.
Wanneer houden fabrikanten / leveranciers eens op met consumenten collectief naar meer consumptie te dwingen? Wanneer wordt men eens creatief? Waarom niet een . . .
• exotische vrucht kado bij peen-en-ui?
• appelflap bij brood?
• vegetarische burger bij een Unox-worst?
• pakeerpenning bij inlevering van een parkeerboete?
• fles wijn bij 4 sixpacks Heineken?
• fles olijfolie bij 4 pakken bak-en-braad merk X?
• iets ANDERS dan steeds maar méér van hetzelfde?
Komop, collegae marketeers, zet em op: je KAN het! Gá ervoor . . . . .
Jos Steynebrugh
Marketing & nnovatie Consultant
www.changeenhancement.nl