Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat ik nog wel spannend vindt hoe zich dit verhoudt met personal branding, wat m.i. toch weer een meer aanbodgerichte variant is en dus alleen werkt als het heel goed is>>8.
Maar kiezen en dat heel goed doen en laten zien dat dat zo is, ja dat werkt.
Als de statement in het kader van Features (producteigenschappen), Functions (wat DOET het) en Benefits (voordeel voor de klant) geplaatst wordt krijgt de statement al wat meer reliëf.
Wat nog mooier werkt is een praktisch voorbeeld, een echte case. Nou, die zijn er bij de vleet.
Wie even de moeite neemt om hier http://www.millipore.com/ te kijken, komt terecht op de homepage van een van de hele grote namen op het gebied van nierdialyse apparatuur.
Moet je even weten dat ze omstreeks 1965 in de warmtewisselaars zaten. Gaten dus. Daarna maakten ze filters om zand en grind te scheiden: weer gaten dus, maar nu méér en een iets kleinere diameter. Daarna filters om vloeibare substanties te scheiden. Nóg meer gaatjes en nog kleiner. Als je het zo wil bekijken, bestaat de oplossing eigenlijk maar uit twee variabelen:
1) aantal gaten
2) diameter van de gaten
Tja, dan is de stap naar hééééél veel gaatjes met en wel héééél kleine diameter zo gezet: nierdialyse. Van daaruit is de stap naar andere van dialyse technieken gedaan.
Soms gaat het over héle grote gaten. Klipschorn maakt al sinds 1946 loudspeakers van het type “gevouwen hoorn”. Ze worden in een hoek geplaatst en gebruiken beide wanden en de vloer als verlangstuk van de hoorn. Zo komen ze aan dat griezelige laag, waarbij je je voeten optilt als er een trein voorbij rijdt op de testplaat. De luisteraar zit hier IN de speaker, niet ervóór.
Veel luidsprekers hebben een labyrinth van gaatjes om de koppeling van loudspeaker(s) en vrije lucht goed te doen. Wie een Elipson Hi-Fi luidspreker open zaagt (niet doen hoor, geloof me maar gewoon), ziet een oerwoud van kleine houten schotjes. Da’s logisch: ze waren specialist in geluidabsorberende wanden voor vliegvelden. Nu zijn het de randen van gaten, schotjes. Logisch toch?
Zo ga je ook snappen dat een stoma hetzelfde concept is als dat van Centre Pompidou in Parijs (inside-out). En dat uitschuifbare antennes, brandweerladders, Bailey bruggen het toepassen van het principe van de Russians Dolls (TRIZ) kan zijn.
Zo kan je bijvoorbeeld een barcode op het dak van je auto plakken bij rekening rijden. Niks electronica aan boord. Gewoon, zoals bij de supermarkt een pakje boter wordt gescand, is het nu je auto. Met een bon voor gemiddeld te hard gereden natuurlijk en een check of je geen bekeuringen hebt open staan. Oh, ja, en of je verzekerd bent. Tevens ERG leuk voor Europol en wellicht de AIVD.
Ik heb niets tegen pakkende one-liners. In tegendeel. Hoe korter, hoe mooier. In de scheepvaart bijvoorbeeld zegt men “Lengte loopt” (omdat een schip altijd tegen zijn eigen boeggolf op moet varen) Hoe langer, hoe sneller bij gelijk vermogen. Van mijn loodgieter leerde ik dat “een drol moet drijven”, waarmee de hellingshoek van de leiding en daarmee de hoeveelheid lucht boven het water wordt geregeld zodat . . . snappie?.
Samenvattend: ALS je een one-liner of pakkende kreet hanteert, garneer ‘m met praktijkvoorbeelden.
Terug naar de gaten
Kijk, dit vind ik een van de leukste kanten van het schone marketing-vak: thinking out of the box. Wolkenfietsen bij het geluid van geld. Voor wie een beetje geoefend raakt in denken in variërende dimensies snapt ook dat een klopboor, een heimachine en een vibrator in essentie hetzelfde ding zijn. Een oplossing voor een probleem met slechts twéé variabelen: frequentie en amplitude. Ja, toch? Goeie tip voor Kango breekhamers wellicht?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer