Het grijze muizen syndroom

Cover stories · Boeken

Grijze muizen en muurbloempjes

Het zijn barre tijden voor professionele dienstverleners. Het aantal opdrachten loopt terug, er is meer concurrentie en er is sprake van een voortdurende prijsdruk. Hoe kan het ook anders. Veel dienstverleners lijden namelijk aan strategisch kuddegedrag. Het gevolg daarvan is dat ze allemaal hetzelfde doen als hun concurrenten en vervolgens verzuchten dat klanten alleen nog maar op de prijs letten.<...


joop kools
Het is niet heel vernieuwend, maar wel weer een keer heel duidelijk. Neem het probleem van de klant als uitgangspunt, doe iets extra's iets onverwachts.
Wat ik nog wel spannend vindt hoe zich dit verhoudt met personal branding, wat m.i. toch weer een meer aanbodgerichte variant is en dus alleen werkt als het heel goed is>>8.
Maar kiezen en dat heel goed doen en laten zien dat dat zo is, ja dat werkt.
J.H. Klein Hofmeijer
Goede en duidelijke uiteenzetting met veel praktische handvatten.
Jos Steynebrugh
Het voorbeeld van de boor en de gaten wordt elke generatie opnieuw uit het graf gehaald en vervolgens weer begraven. Dat komt omdat het voorbeeld een beetje erg veel “marketing” klinkt, te gezocht. Men ziet het als een leuke vondst zonder veel praktische waarde. Commentaar is vaak van de soort: “Ja, leuk gezegd, zullen we nu weer gewoon aan het werk gaan?”

Als de statement in het kader van Features (producteigenschappen), Functions (wat DOET het) en Benefits (voordeel voor de klant) geplaatst wordt krijgt de statement al wat meer reliëf.

Wat nog mooier werkt is een praktisch voorbeeld, een echte case. Nou, die zijn er bij de vleet.

Wie even de moeite neemt om hier http://www.millipore.com/ te kijken, komt terecht op de homepage van een van de hele grote namen op het gebied van nierdialyse apparatuur.

Moet je even weten dat ze omstreeks 1965 in de warmtewisselaars zaten. Gaten dus. Daarna maakten ze filters om zand en grind te scheiden: weer gaten dus, maar nu méér en een iets kleinere diameter. Daarna filters om vloeibare substanties te scheiden. Nóg meer gaatjes en nog kleiner. Als je het zo wil bekijken, bestaat de oplossing eigenlijk maar uit twee variabelen:
1) aantal gaten
2) diameter van de gaten

Tja, dan is de stap naar hééééél veel gaatjes met en wel héééél kleine diameter zo gezet: nierdialyse. Van daaruit is de stap naar andere van dialyse technieken gedaan.

Soms gaat het over héle grote gaten. Klipschorn maakt al sinds 1946 loudspeakers van het type “gevouwen hoorn”. Ze worden in een hoek geplaatst en gebruiken beide wanden en de vloer als verlangstuk van de hoorn. Zo komen ze aan dat griezelige laag, waarbij je je voeten optilt als er een trein voorbij rijdt op de testplaat. De luisteraar zit hier IN de speaker, niet ervóór.

Veel luidsprekers hebben een labyrinth van gaatjes om de koppeling van loudspeaker(s) en vrije lucht goed te doen. Wie een Elipson Hi-Fi luidspreker open zaagt (niet doen hoor, geloof me maar gewoon), ziet een oerwoud van kleine houten schotjes. Da’s logisch: ze waren specialist in geluidabsorberende wanden voor vliegvelden. Nu zijn het de randen van gaten, schotjes. Logisch toch?

Zo ga je ook snappen dat een stoma hetzelfde concept is als dat van Centre Pompidou in Parijs (inside-out). En dat uitschuifbare antennes, brandweerladders, Bailey bruggen het toepassen van het principe van de Russians Dolls (TRIZ) kan zijn.

Zo kan je bijvoorbeeld een barcode op het dak van je auto plakken bij rekening rijden. Niks electronica aan boord. Gewoon, zoals bij de supermarkt een pakje boter wordt gescand, is het nu je auto. Met een bon voor gemiddeld te hard gereden natuurlijk en een check of je geen bekeuringen hebt open staan. Oh, ja, en of je verzekerd bent. Tevens ERG leuk voor Europol en wellicht de AIVD.

Ik heb niets tegen pakkende one-liners. In tegendeel. Hoe korter, hoe mooier. In de scheepvaart bijvoorbeeld zegt men “Lengte loopt” (omdat een schip altijd tegen zijn eigen boeggolf op moet varen) Hoe langer, hoe sneller bij gelijk vermogen. Van mijn loodgieter leerde ik dat “een drol moet drijven”, waarmee de hellingshoek van de leiding en daarmee de hoeveelheid lucht boven het water wordt geregeld zodat . . . snappie?.

Samenvattend: ALS je een one-liner of pakkende kreet hanteert, garneer ‘m met praktijkvoorbeelden.

Terug naar de gaten
Kijk, dit vind ik een van de leukste kanten van het schone marketing-vak: thinking out of the box. Wolkenfietsen bij het geluid van geld. Voor wie een beetje geoefend raakt in denken in variërende dimensies snapt ook dat een klopboor, een heimachine en een vibrator in essentie hetzelfde ding zijn. Een oplossing voor een probleem met slechts twéé variabelen: frequentie en amplitude. Ja, toch? Goeie tip voor Kango breekhamers wellicht?

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer

Meer over Zakelijke dienstverlening