Goud in de Prullenbak

Columns

Of iets mooi is of lelijk, komt er niet zo op aan als we naar organisatieontwikkeling kijken. Als kunstenaar en organisatieadviseur denk ik daar anders over. Managers moeten niet alleen weten wat nuttig is, ze moeten ook hun eigen smaak ontwikkelen voor wat ze mooi en lelijk vinden. Esthetiek verbindt. En de waarde leren zien van het gekke is een voorwaarde voor innovatie.

Verkreukelde vernieuwing

Eens in de week kom ik met een aantal kunstenaars bij elkaar om een model te schilderen. Aan het einde van de sessie, als het model weer in de kleren gaat, leggen wij al het werk op de grond en bespreken het na. Af en toe krijgen we dan dit gesprek. “Wat heb je met die verkreukelde tekening gedaan?” vraagt iemand. “In de prullenbak,” komt het antwoord. “Ja, dat kan natuurlijk niet. Haal hem er m...

Jacqueline Weesie
Lid sinds 2019
Inspirerend artikel Jouke! Ik ga nu beslist anders naar 'kreukels' in mijn werk kijken!
Peter Maasdam
Hi Jouke leuk stukje man. En erg waar! Er gaat veel potentieel schuil in bestaande zaken, als je er net even op een andere manier naar weet te kijken.
Wat dat betreft: "Vreemde ogen . . . Helpen!"
Jouke Kruijer
Hey Jacqueline, Dank voor je reactie. Kijken naar de kreukels in je eigen werk en anders kijken naar de kreukels in andermans werk ;-)

Meer over Zingeving in werk en organisatie