Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een prachtig artikel. De inhoud is uit mijn hart gegrepen. Ook leuk hoe je impliciet vanuit een historisch perspectief een heel ander beeld schets van actuele infrastructurele projecten.
Ik zie uit naar je vervolg: de toepassing van de Project’s Eleven bij hedendaagse projecten.
Hartelijke groet,
Koos
Het illustreert voor mij opnieuw dat projectmanagement veel meer is dat de traditioneel gedefinieerde scope: deliverables opleveren binnen kaders en het hard managen daarop.
Op basis van eigen onderzoek, bevestigd door het artikel van Nicoline, zie ik een duidelijk ontwikkelpad voor mij voor de projectmanager 2.0 (liever heb ik het over een projectleider).
Er zijn naar mijn mening drie thema's die een rol gaan spelen bij de mate van succes die projectleiders hebben in de toekomst, te weten:
1. Het Leiderschapthema: de evolutie van de projectmanager naar projectleider houdt in dat de projectmanager het managen van middelen niet meer als hoofdzaak, maar meer als een belangrijke bijzaak gaat zien. De focus komt meer en meer te liggen op het leveren van de effecten van het projectresultaat, passend in haar omgeving. De projectmanagementmethode is hierbij slechts een hulpmiddel. Deze werkwijze vraagt om leiderschap.
2. Het Veranderthema: de veranderingen die het gevolg zijn van een project zullen binnen de scope van het project gaan vallen (en niet meer erbuiten zoals nu vaak het geval is). Projectleider zullen hun harde, blauwe pallet moeten bijvullen met verandekundige interventie technieken. Ook zullen ze naast een projectplan een veranderplan moeten gaan maken dat de veranderstrategie beschrijft.
3. Het Ondernemersthema: het ondernemersthema complementeert de andere thema's. Waarom doen we een project? Aan welke bedrijfsdoelen draagt het project bij? De antwoorden op deze vragen maakt dat projectleiders in ruw vaarwater de juiste beslissingen kunnen maken.
Kortom: beste projectmanager, ik roep jullie op om over de brug te lopen die Nicoline heeft beschreven, het oude projectmanagement achter jullie te laten en kennis te maken met het nieuwe projectleiderschap.
Rob Buijtendijk
Alg. Directeur
InnerVisie BV
Nr.1 In strategie implementatie
Ir. J.A. (Hanneke) Vreman
Projectmanager Ruimtelijke Ontwikkeling
Grontmij Nederland B.V.