Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het eerste punt is zeer terecht. Te snel, te onzorgvuldig en helaas geen mogelijkheid om het achteraf te corrigeren (bij mijn weten).
Het tweede punt? Begrijp ik niet. Als marketeers niet mogen uitgaan van eigen opvattingen, oordelen en vooroordelen, wat blijft er dan over? Gehoorzaam luisteren naar meningen van anderen, die dan per definitie authentiek moeten zijn? Ik heb het gevoel dat ik iets mis, maar kan er niet de vinger op leggen.
je naam dus maar met een hoofdletter omdat je, net als AH, op de "kleintjes let.
De mening waar jij een lans voor breekt staat op pagina één van elk hanndbeok marketing. De mening van meneer de Pagter kende ik nog niet.
Wat je mist? How about humor?
Maar wellicht vind je mijn mening óók niet relevant.
Ennuh . . . die van jezelf dan?
Overigens: A-merken worden wel héél erg zeldzaam: kijk maar naar Ziggo.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Waar we ons prettig voelen, verblijven we langer.
Waar wij langer verblijven, spenderen we meer.
Kijk eens voor inspiratie op http://www.allsens.nl/geurmarketing.php
Ik zie het helemaal voor me. Mosselen met frisse zeelucht en het geluid van de unieke Zeeuwse golfslag. Ambachtelijk brood met de lucht van versgebakken en het geluid van malende molenstenen. Bananen met de zompige regenlucht van de jungle en apengeluiden. Condooms met de luchtjes aardbeien, vanille of wilde bosbessen en geluiden van de vocalen aa, ee, oo, oeoe, ii van het bijpassend filmpje. Bison kit of Velpon met de lucht van tri en het geluid van knallende lekke banden. Kerstspullen met dennenboslucht en Randy the rednosed raindeer. Speculaaslucht en Sinterklaasliedjes bij de respectievelijke snoepgoedjes. De lucht van zoethout en Tibetaanse gongen bij de thee. Muskus bij de luchtverfrissers. Maar iets teveel houtskoollucht en het brandalarm gaat af. De lucht van schroeiend rubber en het geluid van piepende banden bij Joop deodorant. Ja, zo wordt winkelen een heuse beleving met alle senses.
Dat te midden van deze kakofonie van belevingen, luchtjes en en geluiden de klanten knettergek worden is logisch. Dan nog voor je een klant die een “Hele zak voor halve prijs” mag uitpakken en . . . weer inpakken en de zintuiglijke beleving is helemaal compleet.
Bij Nivea gaat het juist de andere kant op: de vertrouwde neutrale geur van hun producten is veranderd in iets synthetisch waarbij ik moet denken aan gevaarlijke esters, aromaten, e-stoffen en ander gevaarlijk chemisch spul. Ruikt als “Vermijd direct contact met de huid”
Maar de mosselen blijven uitverkocht en het personeel weet niet ÒF en zo ja, wáár iets staat.
Als ze nou die bonuskaart opheffen en het verschil gewoon van de prijs aftrekken, dat scheelt een hoop ge-O-H bij de kassa. Dit soort marketing ziet eruit als hun kroppen sla op zaterdagmiddag: verlept en uitgeschoten.
Ennuh, oh ja, een verse stallucht en het geluid van vrolijke scharrelvarkentjes bij de kiloknallers natuurlijk.
Leuk stuk, Herman.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent