Geurmarketing naar fase 2 of iets voor BM-ers?

Columns

In winkels wordt al gebruikt gemaakt van geureffecten en muziek. Beiden niet overheersend maar zodanig aanwezig dat het aangenaam is voor de consument (lees dat de consument meer koopt). Geurmarketing wordt omschreven als een krachtig marketinginstrument door de snelle zintuiglijke werking. Geurmarketingbureaus omschrijven het ruiken van een mens als een sterke directe zintuiglijke waarneming. Soms wordt zelfs beweerd dat onze reuk het meest krachtige zintuig is omdat het reukvermogen direct gekoppeld is aan de hersenen. Alle zintuigen zijn direct gekoppeld aan de hersenen, daar onderscheid het ruiken zich niet in. Wat wel belangrijk is, is dat reuk het geheugen en het vermogen tot associëren aanspreekt. Ofwel, middels het ruiken kunnen emoties bespeeld worden. Ruiken we Eau de Cologne van...

walter nijsse
Afgezien van enkele stuitende taalfouten (beiden i.p.v beide, dat i.p.v die, onderscheidt i.p.v. onderscheid, overleeft i.p.v. overleefd) wil ik de auteur onder de aandacht brengen dat een marketeer niet moet uitgaan van de eigen opvattingen, oordelen en vooroordelen, zoals zijn meningen over A-merken, Albert Heijn, de proef van Heineken.
Herman De Pagter
Beste Walter,
Het eerste punt is zeer terecht. Te snel, te onzorgvuldig en helaas geen mogelijkheid om het achteraf te corrigeren (bij mijn weten).
Het tweede punt? Begrijp ik niet. Als marketeers niet mogen uitgaan van eigen opvattingen, oordelen en vooroordelen, wat blijft er dan over? Gehoorzaam luisteren naar meningen van anderen, die dan per definitie authentiek moeten zijn? Ik heb het gevoel dat ik iets mis, maar kan er niet de vinger op leggen.
Jos Steynebrugh
Walter,
je naam dus maar met een hoofdletter omdat je, net als AH, op de "kleintjes let.

De mening waar jij een lans voor breekt staat op pagina één van elk hanndbeok marketing. De mening van meneer de Pagter kende ik nog niet.

Wat je mist? How about humor?
Maar wellicht vind je mijn mening óók niet relevant.
Ennuh . . . die van jezelf dan?

Overigens: A-merken worden wel héél erg zeldzaam: kijk maar naar Ziggo.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Hans Burgers
Waar het lekker ruikt, voelen we ons prettig.
Waar we ons prettig voelen, verblijven we langer.
Waar wij langer verblijven, spenderen we meer.

Kijk eens voor inspiratie op http://www.allsens.nl/geurmarketing.php
Jos Steynebrugh
Marketing met een luchtje! Maar, hee, hoo, hebben we dat niet al een keer gezien? Jaren ’80 scratch & sniff?

Ik zie het helemaal voor me. Mosselen met frisse zeelucht en het geluid van de unieke Zeeuwse golfslag. Ambachtelijk brood met de lucht van versgebakken en het geluid van malende molenstenen. Bananen met de zompige regenlucht van de jungle en apengeluiden. Condooms met de luchtjes aardbeien, vanille of wilde bosbessen en geluiden van de vocalen aa, ee, oo, oeoe, ii van het bijpassend filmpje. Bison kit of Velpon met de lucht van tri en het geluid van knallende lekke banden. Kerstspullen met dennenboslucht en Randy the rednosed raindeer. Speculaaslucht en Sinterklaasliedjes bij de respectievelijke snoepgoedjes. De lucht van zoethout en Tibetaanse gongen bij de thee. Muskus bij de luchtverfrissers. Maar iets teveel houtskoollucht en het brandalarm gaat af. De lucht van schroeiend rubber en het geluid van piepende banden bij Joop deodorant. Ja, zo wordt winkelen een heuse beleving met alle senses.

Dat te midden van deze kakofonie van belevingen, luchtjes en en geluiden de klanten knettergek worden is logisch. Dan nog voor je een klant die een “Hele zak voor halve prijs” mag uitpakken en . . . weer inpakken en de zintuiglijke beleving is helemaal compleet.

Bij Nivea gaat het juist de andere kant op: de vertrouwde neutrale geur van hun producten is veranderd in iets synthetisch waarbij ik moet denken aan gevaarlijke esters, aromaten, e-stoffen en ander gevaarlijk chemisch spul. Ruikt als “Vermijd direct contact met de huid”

Maar de mosselen blijven uitverkocht en het personeel weet niet ÒF en zo ja, wáár iets staat.
Als ze nou die bonuskaart opheffen en het verschil gewoon van de prijs aftrekken, dat scheelt een hoop ge-O-H bij de kassa. Dit soort marketing ziet eruit als hun kroppen sla op zaterdagmiddag: verlept en uitgeschoten.

Ennuh, oh ja, een verse stallucht en het geluid van vrolijke scharrelvarkentjes bij de kiloknallers natuurlijk.

Leuk stuk, Herman.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent

Meer over Online Marketing