Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
125% minder burn outs is rekenkundig onmogelijk. 100% minder is namelijk al 0. Minder dan 0 (dus een negatief aantal burn outs) is niet mogelijk.
Het zou kunnen dat bedrijven zonder betrokken werknemers 125% MEER burn outs hebben dan bedrijven met betrokken werknemers. Maar je kunt percentages niet zomaar omdraaien. Als je andersom rekent, wordt het hoge aantal burnouts bij de bedrijven zonder betrokken werknemers de basis voor het percentage. Dan zijn er dus bij de bedrijven met betrokken werknemers 125/225 = 55% minder burnouts.
Dat betekent dat mogelijk ook de andere percentages anders berekend moeten worden. Dan is nog steeds het voordeel van betrokken werknemers evident, maar de cijfers zijn dan wel wat minder dramatisch.
Met vriendelijke groet,
Koos de Heer
Van Aetsveld
Los van mijn kritische opmerking hierboven over de percentages zie ik hetzelfde bij de bedrijven waar ik kom en deel ik je verwondering. Ik denk dat de oorzaak heel diep zit. Een soort cynisme en een wijdverbreide uitgeblustheid die we met elkaar in stand houden. Een deel ervan komt uit opvoeding:
- Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje.
- Alle hardlopers zijn doodlopers.
- Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Daarnaast denk ik dat er een verschil is tussen wat we zeggen te doen en wat we werkelijk doen. Zie hierover bijvoorbeeld het werk van Chris Argyris, Peter Senge en Arend Ardon. Vrijwel alle bedrijven waar medewerkers niet betrokken zijn, hebben in hun missie of visie statement iets staan over de ontwikkeling, de ontplooiing en/of het geluk van hun medewerkers. "Onze medewerkers vormen ons belangrijkste kapitaal." Ik ben ervan overtuigd dat verreweg de meeste managers die tijdens een heisessie deze woorden opschrijven, het op dat moment ook echt menen. Ze hebben alleen zelf niet door dat ze met hun gedrag het tegenovergestelde bewerkstelligen. Om daar zicht op te krijgen is een kwetsbaarheid en een zelfreflectie nodig die over het algemeen in managementkringen nog te weinig uitgenodigd en beloond wordt.
Voor iedereen die hierin geïnteresseerd is, kan ik het boekje van Arend Ardon aanraden: Doorbreek de Cirkel. Heel beknopt, handzaam en praktisch, je leest het in 1 avond uit en dan ben je een aantal verbluffend heldere eye-openers rijker.
Met vriendelijke groet,
Koos de Heer
Van Aetsveld