Onlangs verscheen op de 'zuster-blog' Expeditie duurzaam onderstaand artikel. Een zeer actueel onderwerp nu Youp van het Hek aantrapt tegen grote bedrijven met slechte service
“En vast niet de laatste, want ja, u belt met Ziggo hè? Nu ben ik niet op mijn mondje gevallen, maar nu ben ik zowaar een seconde of vijf stil voordat ik uitbreng dat ik met enige regelmaat trainingen en workshops op het gebied van klanttevredenheid geef en haar opmerking behoorlijk gewaagd vind. Maar, de sfeer tussen haar en mij is ogenblikkelijk jolig en ik word door deze medewerker, die kennelijk duurzaam opgeleid is, wel goed geholpen. De aanleiding om in de telefoon te klimmen, was een brief waarin het bedrijf eenzijdig de contractvoorwaarden aanpast en de particuliere klant voor een voldongen feit plaatst.
if (typeof(et_ord)=='undefined')
et_ord=Math.floor(Math.random()*10000000000000000);
if (typeof(et_tile)=='undefined') et_tile=1;
document.write('');
// ]]>
Grote organisaties zijn als ivoren torens = behoorlijk onbereikbaar. Het voice respons system wekt regelmatig de nodige agressie bij mij op. Als ik me door de knopjes en keuzes heb heengewerkt, sta ik vijf minuten in de wacht om uiteindelijk een vrouwmens aan de telefoon te krijgen die onvoldoende is opgeleid en me met een bang piepstemmetje naar een gratis nummer verwijst. Ze beweert dat het contract wel eenzijdig mag worden aangepast en als dit juridisch niet mogelijk was Ziggo dat niet zou doen. Ik moet nu namelijk een 3 in 1 pakket gaan afnemen. Het apart afnemen van internet + telefonie en televisie (=kabel) is niet meer mogelijk. De belastingdienst ziet me aankomen met het zakelijk declareren van een televisie-abonnement.
Afijn, jufvrouw nummer drie kon me vertellen dat een zakelijk pakket inderdaad beter voor me is dan een particulier pakket en dat het belastingtechnisch mogelijk is om de kabel (inclusief televisie) als zakelijke kosten af te trekken. Er komt een nieuw modem en ik krijg een bevestiging van gemaakte afspraken thuisgestuurd. Na drie kwartier aan de telefoon, omdat ik me boos heb gemaakt en daardoor doorzette, ben ik redelijk tevreden met de oplossing.
Ergens in het gesprek merkte medewerkster nummer drie op dat er bij de collega’s van particulieren vaker onjuiste of onvolledige informatie wordt verstrekt. Ai, wordt het niet eens tijd voor duurzame klantenbinding door alle medewerkers zodanig op te leiden dat jij en ik ons nooit meer wanhopig voelen. We met één telefoontje goed geholpen zijn. Dat jullie blij met klanten zijn en ons nooit meer het gevoel geven dat wij blij mogen zijn dat er dienstverleners bestaan!?
Deze gastcolumn is geschreven door: Paola Pisu van de blog expeditie duurzaam
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Klantenservice is duur voor een bedrijf. Een medewerker kost al gauw 30 euro per uur bruto incl. werkplek, sociale verzekeringen e.d. Gouden klanten (bijv. met duur business abonnement) moeten betere en snellere service krijgen dan mensen die een prepaid SIM kopen voor 5 euro met 10 euro gratis bel tegoed. Er zijn veel verhalen bekend van de klanten die bellen met non-issueus. Bijvoorbeeld; aan het einde van een software installatie komt er het scherm ‘press any key’. Vraag van de klant mijn toetsenbord heeft geen ‘any key’ button!
ENFIN; er zijn wel <a href="../../marketingcolumns/hoe-ver-moet-of-kan-men-gaan-in-klantenservice/" rel="nofollow">verbeteringen in callcenters</a> door te voeren, die technisch eenvoudig zijn, die niet teveel kosten voor de providers (het probleem moet immers toch worden opgelost) en die zeer aangenaam voor de klant zijn.
Het verdient de aanbeveling voor klantencontact centers om meerdere niveaus van probleemoplossers te hebben. Komt een klant er niet goed uit, dan meteen opschalen naar level 2, 3 etc. Ook het herkennen van de klant (in dit geval zo’n springend cabaretiertje) en daarmee om weten te gaan is belangrijk. Niet heel eerlijk, maar wel verstandig om BNR-ers een voorkeurspositie te geven die ze zelf opeisen. Beter is het zelfs nog om ze in speciale programma’s op te nemen en ze te voorzien van gratis of goedkope producten (een geven paard wordt niet snel in de bek gekeken). De auto industrie doet dit onder Red Carpet Programma; van gesubsidieerde auto’s tot complexe product placement deals.
<a href="http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/die-buckler-lul%e2%80%99-youp-van-%e2%80%99t-hek-zoekt-een-comeback-nu-met-t-mobile/#comment-16873" rel="nofollow">http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/die-buckler-lul%e2%80%99-youp-van-%e2%80%99t-hek-zoekt-een-comeback-nu-met-t-mobile/#comment-16873</a>
Als de bakker onvriendelijk is ga je naar een andere bakker. Telefoon- en internetaanbieders lijden kennelijk allemaal aan dezelfde kwaal zodat je bij elk van hun geconfronteerd wordt met dezelfde ergerlijke werkwijze.
Overstappen levert nauwelijks iets op. Opzeggen ook niet.
Dus beste Youp, je bent een mijn naar mijn hart en.....je zit in een uitstekende positie om hier een punt van te maken!