Ik denk van wel. En het komt dan ook vaak voor dat een mailing (in welke vorm dan ook) onderdeel uit maakt van een advies dat ik bij de opdrachtgever neer leg. Vooral bij MKB bedrijven met een kleinere portemonnee die moeten zorgen dat hun marketing geld aan de juiste persoon in de doelgroep besteed wordt. Het is helaas nog wel zo dat een mailing of een actie nog zo goed bedacht kan zijn, het toch tijdens het proces helemaal mis kan lopen. Het is nl. meer dan alleen iets versturen naar je (potentiële) klant.
Een goed voorbeeld trof ik daarvan bij een autobedrijf. Veel concurrentie in deze markt, dus je zou niet meteen aan een grote redelijk simpele mailing denken. Maar toch zij verstuurden in de regio gewoon kaarten naar gebruikers van lease auto's waarvan het contract bijna afliep. Prima afbakening. De boodschap was simpel: nieuwe naam en een zeer goed prijs aanbod voor een mooie auto. Doel was: zorgt dat de prospect reageert via telefoon of mail. Zo gezegd zogedaan.
Een eerste reactie via de mail leverde geen reactie van het autobedrijf op. Zelf ook maar even gebeld, "u hoort van ons". Ook dat levert een week later niets op. Toch nog een keer gebeld: Sorry we hebben het zo druk, de mailing is een succes. Maar ik verbind u door, en dat gaat zo 3 keer. Toen heb ik het maar opgegeven en ga mijn auto ergens anders regelen. Ja, de mailing is een succes, maar het is toch de bedoeling dat het uiteindelijk een bijdrage levert aan de omzet en de continuïteit van het bedrijf. Dus ook de P van Personeel moet goed zijn, ook de P van proces (dienst) moet in orde zijn. Vooraf moet je ook zeker nadenken over de juiste follow up. En helaas is dat vaak een onderschikt deel van de actie. Maar daarmee maak je het verschil. Werkt een mailing? Jazeker die kan zeker een goede bijdrage leveren, mits goed uitgevoerd.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO