Welke internetprovider houdt 90% van uw email tegen?

KPN heeft onlangs zijn merkenportefeuille opgeschud. Het resultaat: Planet, Het Net en Tiscali worden afgeserveerd. De focus voortaan op Hi, Telfort en KPN. De toekomst van XS4ALL blijft onzeker; ‘de zelfstandigheid van XS4ALL staat niet ter discussie", meldt het bedrijf op haar website'. Klop, klop; ah Dhr. P. Equity, komt u binnen.

XS4ALL is de eerste internetprovider in Nederland en lang zelfstandig geweest. Nu positioneert XS4ALL zich als betrokken bij het ontstaan van internet en willen ze de waarde van internet koesteren en beschermen: een wereldwijd computernetwerk dat vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën voor iedereen mogelijk maakt. De corporate identity en ook de visual identity heeft nauwelijks wijzigingen ondergaan, zelf niet onder de KPN overheersing. De vraag is of het imago bij de internetpioniers, de internetpuristen en andere grijze muizen; nog dezelfde is, die van: onafhankelijk en technologie en innovatie gedreven. Deze doelgroep wordt steeds kleiner, nu internet en gerelateerde en consoliderende diensten zoals VOIP en mobiel, nuts producten zijn geworden. Net zoals bankieren en financiële dienstverlening daar ook last van heeft. De reputatie (de som van alle stakeholders imago's) van XS4ALL heeft niet te leiden gehad onder het juk van KPN. En is vooral positief gepercipieerd door de goede dienstverlening, innovatieve producten (bijv. de geavanceerde SPAM filter; wordt geadverteerd als ‘houdt 90% van uw email tegen', zie de foto in dit artikel) en zekerheid. Bijvoorbeeld de helpdesk is telefonisch goed bereikbaar tegen lokale kosten en als u dan iemand aan de lijn hebt, dan heeft deze persoon ook nog verstand van zaken. Hoe eenvoudig kan het zijn, hier kunnen Nederlandse ondernemingen (UPC, KPN, verzekeraars, GVB, woningbouwcoöperaties...) met helpdesks en callcenters een voorbeeld aan nemen.

Recent heeft XS4ALL een nieuwe communicatie campagne geïntroduceerd onder andere in het Financieele Dagblad met de titel; ‘gaat uw internet-provider wel ver genoeg voor u?'. Een +/- 9 cm brede kolom in XS4ALL geel over de hele pagina met hierin een negental vragen over uw internetaansluiting.

Een voorbeeld:

Vijf Trojan horses, drie wormen en een virus hebben het op uw computer gemunt, wat doet u?

  • a. niets, dat laat ik aan mijn provider over
  • b. ik wacht tot het donker is en zet dan pas de computer aan, misschien slapen ze dan wel
  • c. wat een onzinnige vraag zoiets zal mij nooit gebeuren.

Een groot offensief van XS4ALL; voorheen waren ze beperkt zichtbaar in het mediageweld van de hyena's zoals Tiscali, Wanadoo en Chello. FD lijkt een goede medium keuze, zo bereiken ze CFO's, CTO's, MKB en ‘High Net Worth Individuals'. Het wat kostbaardere providerstarief zet zich in deze doelgroepen gemakkelijk af tegen de gewenste service kwaliteit.

Welnu, als KPN vindt dat XS4ALL niet voldoende bijdraagt aan de geconsolideerde winst, XS4ALL de zelfstandigheid wil blijven behouden en er een specifieke klantengroep is voor kwalitatieve en innovatie internet dienstverlening, dan staat de poort open voor Private Equity. Zeker nu, in het huidige recessie klimaat, de miljoenen roesten in de diverse bijeensprokkelde Private Equity fondsen (bijv. Van den Ende & Deitmers). De ontwikkelingen in Multimedia; zoals triple play, convergentie mobiel en internet leiden tot interessante exit kansen. Maar ook aanbieders van computer en mobiel hard- en software zouden met zo'n specialiste provider (internet toegang) een ‘line- & product extension' kunnen realiseren en dan is eigenlijk maar één grote speler; Apple.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, managementadvies. Succes thema's bij opdrachtgevers van Carevolution: het terugdringen van bureaucratie (cutting the red tape), het stimuleren van intern ondernemerschapen klanttevredenheidsprogramma's.Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten en op Reply to All.

© Copyright 2008 Carevolution

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO