Welk bedrijf zit te wachten op gehandicapte klanten?

Een gelukkig en vooral gezond 2008! Met name gezondheid is een kostbaar goed. Ik ben me daarvan zeer bewust. Tijdens het kerstreces zat ik in restaurant en zag hoe een blinde bezoeker om de braille menukaart vroeg. Het meisje in de bediening reageerde bot: “Natuurlijk hebben wij dat niet, dit is geen blindeninstituut!” De blinde moest een beroep doen op de tafelheer. Met veel geduld las deze de hele menukaart voor. Ik vond het ronduit belachelijk. Op dat moment realiseerde ik me dat veel winkels en bedrijven totaal niet zijn ingesteld op gehandicapten. Schande!

Horen, zien en voelen

Hoe eenvoudig is het niet voor winkels en bedrijven om hun zaak zo in te richten dat je met gemak binnen kunt komen met rolstoel. Dat er een braillekaart is en voor slechtzienden er een menukaart is met GROTE LETTERS. Dat de toiletruimte berekend zijn voor hulpbehoevenden. Dat er meer confort is voor met name oudere mensen met rollators of looprekken.

Enfin, dat bedrijven niet alleen maar aan winst bejag denken maar ook aan de hulpbehoevende medemens. Want je zal maar doof, slecht ter been of blind zijn.

Wie kent winkels of bedrijven die gek zijn op gehandicapte klanten?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Maria Howldar
De Zoetelaer - Zoetermeer
Nocti Vagus - Berlijn
Beide restaurants werken met (visueel) gehandicapte medewerkers. Bij Nocti Vagus is het heel donker, waardoor je je veel beter op de smaak van het eten concentreert. Het bedienend personeel is blind.
In beide restaurants is een ieder van harte welkom, daar is de sfeer en gastvrijheid naar.
Robert Kroon
Maria, is er een code voor restaurants/winkels? Hoe weet een gehandicapte waar hij of zij welkom is?
Chris Visser
Beste Robert,

Het feit dat jij op een website vraagt wie organisaties kent die gek zijn op gehandicapte klanten geeft al aan hoe groot het probleem is, ergo zie hier een gat in de markt...  ;o)

Groet,

Chris Visser
André Kuijpers
O, er is al zo veel meer! Zie:
<a href="http://www.toegankelijkheidssymbool.nl/index.html" rel="nofollow">http://www.toegankelijkheidssymbool.nl/index.html</a>
of
<a href="http://www.cg-raad.nl/actueel/overzicht.html" rel="nofollow">http://www.cg-raad.nl/actueel/overzicht.html</a>
of
<a href="http://www.weekvandetoegankelijkheid.nl/index.html" rel="nofollow">http://www.weekvandetoegankelijkheid.nl/index.html</a>

maar het werkelijk aanpassen voor een mens met een beperking, dat is het probleem.

Groet,

Andr&eacute; Kuijpers
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Mensen met een beperking, vergrijzende consumenten, allemaal de aandacht waard! Lees ook even onze bijdrage over de steeds grijzere consument op:
http://www.delaatstemeter.nl/leerzame-voorbeelden/help-mijn-klant-wordt-ouder/
Walther.