Veel Nederlanders hebben blauw bloed. Als ze gaan vliegen prefereren ze nog steeds KLM boven andere luchtvaartmaatschappijen. Maar is dat nu terecht?
Zeker nu KLM de oude KLM niet meer is. Het is een mengelmoes van Frans stokbrood en Hollandse boerenkool. Laat ik je meenemen op een van mijn laatste vliegreizen naar Hong Kong.
First class service
Voor mijn vertrek naar Hong Kong had ik de keuze uit KLM of Singapore Airlines.
KLM en Singapore waren in prijs ongeveer gelijk. Ik wilde eens iets nieuws ervaren en koos voor de Aziatische luchtvaartorganisatie. Op Schiphol werd ik blij verrast. Ik werd opgewaardeerd naar de business class. Een feestje. Het bovendek van een Boeing 747 is geheel gereserveerd voor the happy few. Naast een royale zetel, werd ik heel gastvrij bediend door mooie Oosterse schonen. Deze dames waren niet gekleed in de stijve KLM pakjes maar in fraaie sarongs. Heel sterk vond ik de persoonlijke service. Ze spraken mij aan bij mijn achternaam. De dames kwamen keer op keer iets vragen, boden mij spontaan iets aan en dekten mij toe. Ik kwam uitgerust en blij aan.
Op de terugreis vloog ik gewoon weer economy class. En ook dit was opvallend goed en anders dan de KLM. Het valt me op dat de stewardessen van Singapore Airlines er alles aan doen om het je naar de zin te maken. Zelfs tijdens de nachtelijke uren waken ze over hun gasten. Bravo.
Oude taarten van de KLM
Ik heb er al veel vlieguren op zitten. Ik kan dus prima vergelijken. Wat mij opvalt is de lompheid van de KLM dames. Niet allen maar het merendeel is ongemanierd en ronduit lomp en tuttig. Bij KLM business class tref je vaak de oude stewardess taarten aan die op basis van hun dienstjaren worden opgewaardeerd (bevorderd) naar de bovenste etage van de Boeing. Niet op basis van uitstekende service of een fraaie verschijning. Misschien moet de directeur van KLM toch maar eens met een Aziatische maatschappij vliegen.
PS niet voor niets komen zes van de tien beste luchtvaartmaatschappijen uit Azië.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO