Vrijwel iedereen die een krediet heeft is bekend bij het BKR (Bureau Kredietregistratie). Grote kans dat dit ook voor jou geldt. Wat weet BKR eigenlijk, wat doet BKR met die informatie en wie kan die informatie inzien? Zo luidt het intro van een informatiebrochure van de BKR. De BKR kan er voor zorgen dat je wel of niet een lening kunt sluiten, iets op termijn kunt gaan kopen of een lease contract kan aangaan. Maar wat nu als een instantie, zonder dat jij het weet, jou opgeeft als ‘wanbetaler' bij de BKR? Dan heb jij een probleem en begint de ellende.......
Big Brother in de financiële wereld
zet jou klem
Onlangs wilde ik een "financial lease" contract sluiten bij de Postbank. Nadat ik al het papierwerk had ingezonden naar de Postbank, werd ik teruggebeld. Uw verzoek wordt niet gehonoreerd. U staat geregistreerd bij het BKR. Ik was stomverbaasd. Zo ver ik weet heb ik nergens een betalingsachterstand, schuld of iets dergelijks. Voorzichtig maar even met BKR gebeld. Die meldde me: "u moet naar uw bank gaan om na te gaan wie u heeft laten registeren. U dient een formulier in te vullen, een kopie van een legitimatiebewijs bij te sluiten en € 4,50 te betalen. En dan krijgt u een paar dagen later per post bericht". Ik vroeg heel beleefd: "maar wat nu als een partij mij ten onrechte heeft aangemeld?" De medewerkster van BKR: "Dan heeft u een probleem en moet u met de instantie die u heeft laten registeren de zaak oplossen, dag mijnheer. Veel succes." Tja, daar sta je dan in je hemd. Je weet niet wie je heeft laten registeren en ondertussen sta je met lege handen. Pijnlijk. Nu komt het voor dat kredietinstanties fouten maken bij de registratie van het BKR. Let op, anders blijf je nog vijf jaar geregistreerd bij het BKR als wanbetaler!
Consument in het nauw
Ik kan niet anders concluderen dat banken en financiële instanties gek zijn op klanten, maar heel onzorgvuldig met consumenten kunnen omgaan en zelfs fouten kunnen maken zonder dat de consument daar in gekend wordt. Sterker nog, hij moet er voor bloeden, geld betalen en op z'n knieën gaan om te vragen of de fout van banken e.a. rechtgezet kan worden.........Je bent gewaarschuwd...Big Brother is watching you!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Het BKR bepaalt nooit of kredieten of creditcards etc. worden verstrekt. Het is altijd de kredietverstrekker die informatie verzamelt (waaronder BKR) en uiteindelijk een beslissing neemt. Daarbij wordt soms ten onrechte als oorzaak het BKR genoemd terwijl ze feitelijk het betalingsbedrag van een aanvrager of het grote aantal leningen dat op naam van de aanvrager staat gemeld bij het BKR bedoelen.
Lastig blijf het natuurlijk wel dat je als ontevreden klant over een BKR-registratie moet klagen bij de partij die de negatieve registratie heeft aangemeld bij het BKR. De aanmelder gaat er dan al vanuit dat je als klant een wanbetaler bent.
Wellicht dat het goed zou zijn als partijen die negatieve registraties aanmelden bij het BKR verplicht worden om op verzoek van de klant duidelijke argumentatie te geven over de reden (bewijslast bij de aanmelder) zodat je sneller en eenvoudiger het tegendeel kunt bewijzen.
Dank voor je constructieve commentaar. Met name het laatste gedeelte van het commentaar spreekt me aan. Een ontevreden klant die op dit moment geen kant op kan.......
bestel maar bestel maar bestel maar...
Omdat ik een BKR notering heb en daarom niet makkelijk een hypotheek kon krijgen ben ik op internet op zoek gegaan naar informatie. De informatie die ik vond was meestal van een hypotheek aanbieder of zo iets. Om een duidelijk informatie punt te vinden voor andere mensen ben ik de website BKRForum.nl begonnen. dit is een forum zonder commerciële gedachte. Heeft u dus vragen of uw bkr registratie en bv. Hypotheek aanvraag of lening kom dan eens langs bij http://www.bkrforum.nl
Mvg,
Ralph
Ik heb nooit geleend, nooit iets op krediet gekocht. Ik vrees dat men mij met een onderhuurder van de vorige huurder verwart, dat het dus om het adres staat.
Ik ben er nog niet achter, want de bank had de formulieren niet dus ik moet nog een keer langs... alsof ik het niet al druk genoeg heb.