Waarom geven wij niet meer cadeautjes aan onze klanten?

 In ons kikkerlandje zijn wij dol op korting. Zegels plakken. Punten sparen. En het werkt nog steeds want uit de cijfers kun je opmaken dat mensen meer kopen, vaker terug komen en zelfs omrijden om naar je toe te komen. Wat mij opvalt is dat er weinig bedrijven zijn die onvoorwaardelijk iets weggeven. Gewoon een cadeautje zonder dat je er iets voor hoeft te kopen. Zonder verwachtingen iets krijgen is leuk.

En is toch indirect een klantenbinder. The sympathy of the brand neemt met sprongen toe als je als ondernemer een presentje geeft. Laat ik een voorbeeld geven: dit jaar kreeg ik van mijn Landrover dealer een brief. Of ik het leuk vind om op 16 december een kerstboom met kluit op te komen halen? Gratis...ik hoef geen testrit te rijden, nieuwe auto aan te schaffen of mijn auto te laten taxeren. Niets daarvan. Bovendien meldt  de dealer  in de brief  dat hij de showroom in kerstsfeer heeft gebracht  en dat  er warme chocolademelk en lekkers klaarligt. Ik word erg blij van zo'n aanbod en dit wil ik met jou delen. Maar ken jij ook voorbeelden van bedrijven die zomaar iets weggeven?

Onverwacht is het leukst
In mijn vorige column maakte ik al melding van een autodealer uit Alphen aan de Rijn die gratis dingen weggeeft, maar ik ken nog andere leuke voorbeelden: De Bijenkorf gaf jaren achtereen op Valentijnsdag een cadeaucheque van 10 Euro. De cheque mocht je alleen op de dagen voor Valentijnsdag verzilveren. Om een cadeau voor je geliefde te kopen. Het aardige van deze actie was dat klanten, onbedoeld, toch meer gingen kopen want ze waren toch in de winkel. Of mijn supermarkt die een appeltaart weggaf omdat klanten last hadden gehad van een verbouwing in de supermarkt. Kortom ik pleit voor meer klantvriendelijke acties…..want de klant is niet alleen een melkkoe waar je alleen iets uithaalt. Soms moet je ook toevoegen. Toegevoegde waarde voor je merk is een must.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

ingeborg
cadeautjes

bibliotheken hebben massaal het boek dubbelspel weggegeven aan hun leden.
de enige voorwaarde was het lidmaatschap van een bibliotheek.
Niels van Lom
Beste Rob,

Je hebt helemaal gelijk! Onverwachts is en blijft het leukst en al helemaal als ze "het cadeautje" aanbieden zonder dat je het in combinatie met een aankoop of iets dergelijks meekrijgt..

Ik maak het helaas nooit in dit kikkerlandje mee dat ik zomaar iets krijg. Hooguit een likeurtje na de maaltijd of een koekje bij de koffie..
Maar ik wil toch even reageren op je verhaal.

Zo rond de koude decemberdagen is het natuurlijk wel gebruikelijk dat de mensen elkaar een kleinigheidje geven..En zouden zij het dus nog leuker en verrassender kunnen maken "het cadeautje" in een andere maand aan te bieden zonder dat daar dan enige aanleiding voor zou kunnen zijn.

Het gevolg is echter dat de kosten voor relatiegeschenken flink zullen gaan stijgen omdat je aan het einde van het jaar natuurlijk niet achter kunt blijven..Ik denk dat de meeste mensen hierdoor enigszins de hand op de knip houden. Want we zijn toch zeker Sinterklaas niet??

Maar moeten we deze kosten wel als kosten zien?

Als je op deze manier een klant tevreden kunt houden is dat meer waard dan het je gekost heeft!


Veel plezier bij je dealer, en laat je niet 'inpakken' he!


groetejs Niels van Lom
Susan van Gorp
Pro-lid
Blijft toch staan dat on the long run de ondernemer die het weggeeft dat met een bepaald doel blijft doen. Het is alleen de manier waarop die het zorgt dat het lijkt alsof hij daar niets voor terug wil.
robert
zeg Niels jij bent volgens mij een echte ondernemer! Jij snapt het helemaal. Prima reactie.
Robert