Falende bezorgdiensten, gelazer met Internetbellen, leverproblemen bij Dell, lege schappen bij Albert Heijn, gehannes met je FD-punten bij KLM. Vandaag is in ManagementSite.nl een artikel verschenen van Walther Ploos van Amstel: “De laatste meters van de supply chain”. Tal van praktijkvoorbeelden laten zien waar de schoen wringt en wat eraan te doen is. Hierbij een van Walther’s voorbeelden. Uit het leven gegrepen:
“Het voorjaar is voor ons de tijd om wijnproeverijen af te schuimen en de voorraad Bandol, Bourgogne en Elzas aan te vullen. Die wijnproeverijen verlopen altijd uitstekend. Als potentiële koper word je in de watten gelegd. Exclusieve locaties, de kostbaarste wijnen gaan open, eten van Robert Kranenborg, genoeg soapies om later over op te scheppen en leuke kraaltjes en snoertjes als je meer dan 240 flessen afneemt… Wat die proeverijen allemaal niet moeten kosten!
Dan begint het pas. Je hebt besteld en dan komen de laatste meters naar ons mooie huis in beeld. En dan begint de ellende. Logistiek blijkt te stoppen bij onze voordeur. En die ligt op een unieke binnenstedelijke locatie, een mooie kelder beneden en op 2-hoog de woonvertrekken. Dat we lastig wonen weten wij, dus spreken we altijd af dat de leverancier even belt voor de levering. De eerste chauffeur kwam overdag, volkomen onaangekondigd, gestresst uit Limburg en besloot 40 dozen gewoon voor onze voordeur neer te zetten. De lokale dakloze grootgebruikers verzamelden zich prompt voor onze deur. Bovendien bleek na telling twee dozen te ontbreken; Vosnee Romanee. Kortom, een chauffeur met een goede smaak.
De tweede leverancier, een gerenommeerd Amsterdams wijnhuis, was nog erger… op de vraag even mee te helpen de dozen mee naar boven te nemen reageerde hij ‘ik ben vinoloog en geen leverancier', anders was ik wel verhuizer geworden… Oeps! We moesten ons diep schamen, want hij was helemaal voor ons uit zijn wijnfort gekomen om met de Volvo-station de zaak af te leveren. Had dan liever de Amsterdamse Vrachttaxi opdracht gegeven. Een goedkoper en vooral veel beter alternatief. Herenleed in de Amsterdamse grachtengordel.”
Fijn dat in ieder geval “De lokale dakloze grootgebruikers” nog van de wijn hebben kunnen genieten. Het artikel vindt u op http://www.managementsite.nl/607/Logistiek-Klantengericht-Supplychain.aspx
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Maar wacht is daar niet een prachtige uitdrukking voor" De ketting is zo sterk als....
Dell heeft in de VS gekozen voor samenwerking met Wal*Mart en Staples. Voortaan liggen PC’s, printers en tonercartridges ook in het winkelschap. Ook in Engeland, Japan en China kiest Dell voor de winkel.
De woordvoerder van Dell had een mooi verhaal; ‘it’s unfair for people who are used to buying in stores and want to buy Dell products that they can’t get them there’. Tja, wij weten beter…