Als communicatiedier geniet ik van tv commercials, radio spots, advertenties, huis aan huisfolders. Ik vreet ze op. Ook ren ik naar de winkel met uitgescheurde voordeelcoupons, 2 halen een betalen acties en superkortingen. Smul, smul. En ik let vooral goed op hoe goed acties worden opgevolgd. Laat ik je vertellen dat het de afgelopen tijd bij twee organisatie goed mis ging. Laat ik beginnen met Volvo. De volgende column schrijf ik over een miskleun van BCC.
Volvo houdt niet van verkopen
Een week of wat terug hoorde ik op de radio dat je een nieuwe Volvo in Zweden zelf mag ophalen. En je mag op kosten van Volvo, inclusief overnachtingen, de gloednieuwe Zweed zelf naar Nederland rijden. Grappig. Leuk! Nou staat Volvo op mijn shortlist dus ik dacht….kom laat ik eens een proefrit rijden in een C30. Ik ging braaf naar de website van Volvo en zag daar de leuke aanbieding staan. Mooie plaatjes en praatjes. En ja hoor ik drukte op de button ‘ Ja ik wil een proefrit’ Ik verwachtte dat ik meteen zou worden opgebeld door Volvo of door een Volvo dealer. Niets daarvan. Mijn geduld werd op de proef gesteld. Een week ging voorbij. Nog een week. Niets, nada, niks. Geen reactie van Volvo. Ik stuurde na twee weken een email naar het hoofdkantoor. Geen reactie. Na drie dagen werd ik gebeld door een norse Volvo dealer uit Purmerend. ‘ Ik hoor van Volvo dat ik u moet bellen voor een proefrit’ , bromde de dealer. Nou dat was een leuk eerste contact. De man was zo onaardig tegen me dat ik = ondanks ik een afspraak maakte voor een proefrit = er van af zag. Zo wil ik niet mijn Volvo avontuur beginnen.
Conclusie: Volvo geeft bakken met geld uit aan massacommunicatie. De interne communicatie van Volvo loopt niet. Volvo Nederland reageert niet. En dealers snappen niet dat een consument ook aardig bejegend moet worden. En wat ik helemaal niet begrijp is dat het hoofdkantoor, tot op de dag van vandaag, niet reageerde. Vreemd.
Van mij mogen de autoverkopen van Volvo nog meer zakken. Oh, oh, oh, wat gaat het toch slecht met de autohandel ;-)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO