Telefoonterreur...dit is het antwoord

Wordt u er ook gek van? Van al die telemarketiers en callcenterclownen die uw oren binnendringen en met onoorbare voorstellen komen, meestal zo rond etenstijd. Wordt u er ook gek van? Van al die keuzemenu’s waarin u verzeilt raakt zodra u telefonisch basale vragen stelt aan energie-, telecom- of bankbedrijven. Wordt u er ook gek van? Van al die “die-all-systems” die u laten bungeejumpen door uw telefoon.

En dan die antwoordapparaten, die stomme voosmails of beter gezegd veinsmails, die mij vragen een bericht in te spreken. Na de piep uiteraard. Gek word ik ervan. Standaard spreek ik deze antwoordapparaten in met: “Hier is het automatische vraagapparaat van Mien. Wie ben je, waar zit je, wanneer luister je me af? Bel je me daadwerkelijk terug, en zo ja, hoe laat?”. Om te vervolgen met een uitgebreide berichtgeving van mijn hilarische avonturen van de afgelopen week, totdat ik die ellendige veinsmail heb volgevoost. Einde bericht.

Ik ben van een uitstervend ras. Mijn GSM staat zelden aan. In het huidige tijdperk is “mobiel zijn” en “aanstaan” bijna van levensbelang. Het geeft je bestaansrecht. Vrienden en familie klagen steen en been. Ik sta blijkbaar niet vaak genoeg aan?! Ik beloof hen bereikbaarschap. Middels trilstand, want er hangt al genoeg geluidverontreiniging in de lucht.
Maar even voor de goede orde en voor mijn begrip, GSM, staat dat niet voor Ga Snel Mailen? De bedenker van de (naam) GSM moet een voorspellende blik hebben gehad. Het duurt niet lang meer of telefoneren bestaat niet meer. Dan wordt er alleen nog maar getelemailt met de GSM. Ik ben benieuwd waar dan de PC nog voor nodig is. Als bijzettafeltje voor de laptop?

Bereikbaarheid is het magische woord voor nu en voor de toekomst. Het dient ons allen. Wil je desondanks de bereikbaarheid ontvluchten. Dan is VOGAHHH het devies. VOGAHHH, het ultieme antwoord op alle tele-ellende. VOGAHHH geeft een passend antwoord op de befaamde Frequently Answered Questions (FAQ) die te pas en te onpas in onze oren worden gezeverd door telemarketiers, callcenterclowns en soms ook vrienden en familieleden. VOGAHHH oftewel Very Often Given Answers Ha Ha Ha.

Hoe werkt VOGAHHH? Heel simpel. Ik heb een lijst gemaakt met veel door mij gegeven antwoorden. Zodra een ongenode gast mijn telefoon probeert te enteren spreek ik “lijf” mijn antwoord in. Uiteraard put ik voor mijn antwoorden uit een tailor made lijst. Bovenaan de lijst staat mijn favoriete antwoord: “Momentje, ik krijg net een ander lijntje binnen”. Dit antwoord vraagt natuurlijk om een vervolgactie. Na dit antwoord leg ik mijn telefoon ter ruste op mijn bijzettafelPC om vervolgens verder te gaan met soep EN aardappelen … een nietsvermoedende telemarketier geduldig wachtend achterlatend aan de andere kant van de lijn.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Richard den Dulk
Wat ook erg leuk is om te doen:
&quot;<em>Goedeavond, u spreekt met .... van bedrijf ..... Heeft u al uw pensioen......?&quot;
</em>Jij begint dan met:
&quot;Ik zit nu net te eten, mag ik uw nummer dan kan ik terugbellen als ik wel tijd heb.&quot;
<em>&quot;Maar meneer, wij mogen ons telefoonnummer niet geven&quot;
</em>&quot;Oh, dus u mag mij wel bellen en ik u niet!&quot;

De meeste outbound medewerkers kunnen hier niet goed mee omgaan. Het wordt namelijk niet getraind!
Ik geef zelf communicatie trainingen maar heb een hekel aan outbound bedrijven die het niet goed kunnen.
Doe het niet of doe het goed is mijn motto.
Ger de Bruijn
Lid sinds 2008
Beste gastschrijver,
Maak je niet druk, gewoon even surfen naar infofilter.nl, daar opgeven wat je wilt of niet wilt en klaar is kees!

@Richard den Dulk,
Als communicatietrainer vind ik dit wel een beetje goedkoop, probeer ze dan in ieder geval nog iets te leren. Zo werk je alleen maar mee aan hun onwetendheid

met vriendelijke groet
Ger de Bruijn