Toyota gaat diep door het stof

Als sinds 2005 volgt Toyota een strategie om de kosten omlaag te brengen. Ze zetten vijf jaar lang een extra versnelling in om de kosten op alle fronten naar beneden te krijgen. Dit doen ze onder andere door in de ontwerpfase al rekening te houden met de productie zodat alle onderdelen zo efficiënt mogelijk geproduceerd en gemonteerd kunnen worden.

In december 2007 maakte Toyota topman Watanabe met trots bekend dat  zijn bedrijf vanaf 2008 $2,7 miljard per jaar wilde gaan besparen om de stijgende grondstofprijzen en ontwikkelingskosten te compenseren. De kosten zouden worden bespaard per voertuig, dus hoe groter de verkopen, hoe meer er bespaard zal worden.

Toen klonk dat als muziek in de oren bij de beleggers, het personeel en economen. Cost saving was het antwoord om de winst op te schroeven. Men kon alleen de effecten nog niet overzien van die besparingen. Nu weten wij beter.

Op dit moment wordt Toyota geconfronteerd met het wereldwijd terugroepen van miljoenen auto’s. Deze actie met de omvang die het Japanse automerk moet uitvoeren, kost miljoenen. ,,Nog afgezien van de reputatieschade'', zei hoofdredacteur Carlo Brantsen van het autoblad Carros. Toyota moest in de VS al miljoenen auto’s laten terugkomen en liet eerder weten dat ook in Europa te moeten doen.

Overal duiken in de media verhalen op over Toyota’s slecht functionerende gaspedalen. Een regelrechte nachtmerrie voor het MT van deze Japanse autofabrikant.

Voorzichtig kunnen wij concluderen dat de bezuinigingsoperatie van Toyota leidt tot enorme verliezen. Toyota dacht goedkoop uit te zijn door te bezuinigen op alles, zelfs op de kwaliteit. Ik hoop dat het de ogen opent van inkopers en accountants. En de consument twijfelt… is Toyota nog wel het automerk waar je blind op kunt vertrouwen. In het verleden leidde Toyota de ANWB-lijst van meest betrouwbare auto’s. Vehikels met een lage uitval. De mannen van de Wegenwacht konden dit bevestigen. Maar dat was toen. Nu staat de vlag er anders voor. Het roer moet om bij Toyota.

Laatste nieuws!

Topman Akio Toyoda van Toyota heeft nu ook aan China zijn verontschuldigingen aangeboden voor de problemen met auto's van het Japanse concern. Hij deed dat maandag 1 maart 2010 op een persconferentie in Peking die werd bijgewoond door honderden journalisten.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Carlo Brantsen CARROS
Inmiddels is gebleken dat er (ook) diverse oplichters actief zijn met tot doel Toyota in een kwaad daglicht te zetten:
<a href="http://www.carros.nl/autonieuws/berijder-priusophol-ontmaskerd/" rel="nofollow">http://www.carros.nl/autonieuws/berijder-priusophol-ontmaskerd/</a>