TomTom scandeert ‘is er een uitweg uit de file’. Volgens de bijgevoegde foto (click erop) niet. Wat zou Igor Ansoff erover zeggen als hij nu de managementadviseur was van Goddijn & Co.Na succesvol Psion (PDA's) te hebben uitgebouwd en daarna verkocht, heeft Harold Goddijn en zijn team TomTom opgezet. Het avontuur was bijna mislukt, maar met een laatste financiële injectie toch gered en de rest is geschiedenis; beursgang, cashen, fikse koersstijging, aankondiging overname Tele Atlas (misschien keurt Neelie Kroes het af) en de laatste maanden de koers gezakt van € 67 naar € 37 enz.
TomTom wil Tele Atlas, de producent van digitale kaarten, inlijven. Nu is TomTom al de grootste afnemer van Tele Altas diensten. De concurrenten van TomTom zijn nu vooral Garmin en Siemens-dochter VDO Dayton. Ruim twee jaar geleden werd binnen TomTom nog beweerd dat GPS ontvangst in een mobiele telefoon, een lastige combinatie met de GSM antenne zou zijn. Mogelijk was dit een canard, want in Korea verschijnen er sinds 2 jaar toestellen met GPS. BlackBerry voegde in 2006 GPS toe. Ook zou TomTom nimmer een OEM (acroniem voor Original Equipment Manufacturer; een onderneming die componenten van een ander bedrijf betrekt om in eigen producten te verwerken) leverancier willen worden aan de auto-industrie. Dit is inmiddels ook werkelijkheid door een overeenkomst met Toyota (Yaris).
De TomTom visie van nu:
‘Vision; a TomTom mobility solution - product or service - will be found in every vehicle. TomTom will continue to lead the portable satnav market with devices that deliver real-time, dynamic, user-generated and easy to use mobility/travel information. The routes will be optimal and the information time-dependent. The integration of content, services and technology is seamless. With a TomTom one arrives simply better.'
Deze TomTom visie heeft veel weg van een missie ‘navigatie' (what business are we in?; Drucker), behalve dat ze nog maar net begonnen zijn met de OEM automarkt.
Nokia heeft Navteq, de concurrent van Tele Atlas, gekocht en u hoeft geen visionair te zijn om te zien waar deze markt heen groeit. Globaal zullen de meeste smartphones met GPS en kaartsoftware worden uitgerust en zeer betaalbaar blijven. Daarnaast zullen de meeste auto's standaard (eerst als optie, later als standaard) worden uitgerust met navigatie soft- en hardware. En daar geldt de regel; de goedkoopste toe-leverancier wint. Er zullen in de komende jaren nog wel losse Tomtommertjes en de concurrerende losse systemen worden verkocht voor het bestaande autopark.
Hoe nu verder?
De auto zal met een computer worden uitgerust die alle functies aanstuurt, zoals klimaat, telefonie, navigeren, veiligheid, TV, radio, audio/video, camera's en internet. Zeker als voice control verder wordt ontwikkeld. Door gprs, umts, wifi wimax, hsdpa....verbindingen zal de Personal Car Computer (PCC) zich zelf updaten (de software) en voorzien van real-time & up-to-date content, bijv. file-informatie en routes. Wat zou het toch handig zijn als de Nederlandse overheid hier de kilometerheffing aan zou koppelen. Scheelt weer een apparaat op het dashboard.
De strategie van TomTom, staat bol van ‘navigatie', maar laat interessante groei kansen achterwegen in: Personal Car Computing, Personal Digitalisation en Mobilication. Het bij elkaar brengen van audio/video (radio, TV, iPod, fotografie), telefonie, computing (PDA & internet), besturing (cruise control, afstandbesturing) e.d. is de toekomst en zou de ambitie van TomTom kunnen worden. Eigenlijk is het wachten op een deal tussen Google (Goolge Earth & Maps, maar dan niet van Tele Atlas) en Apple. De iPhone heeft het allemaal al en de auto-industrie en de gebruikers kicken op iPodness of Appleness.
Het groeimodel van Igor Ansoff, dat in 1957, vier strategische groeirichtingen groepeerde, ingedeeld langs de dimensies product en markt, creëert de mogelijkheid voor bedrijven om meer afzet te genereren door:
- meer van dezelfde producten of diensten af te zetten op door hen bediende markten (marktpenetratie)
- meer van dezelfde producten of diensten af te zetten op nog niet eerder bediende markten (marktontwikkeling)
- nieuwe producten of diensten af te zetten op door hen bediende markten (productontwikkeling)
- nieuwe producten of diensten af te zetten op nog niet eerder bediende markten (diversificatie).
Welnu wat betekend dat voor TomTom?
MARKTEN |
PRODUCTEN |
|
HUIDIGE |
NIEUWE |
|
HUIDIGE | in elke auto een TomTom in de bestaande markten/landen | Personal Car Computing Personal Digitalisation Mobilication |
NIEUWE | nog meer TomTom markten ontwikkelen, voornamelijk USA + Azië |
Global TomTomness |
It takes two to tango, but (sets) of couples, in squares (8) for Irish dancing (Riverdance). Er zijn nu wat tango's in beeld, maar nog geen Riverdance?
Nokia & Navteq
Microsoft & Yahoo
TomTom & TeleAtlas
Apple & Google?
Microsoft & Logitech?
Motorola & Palm?
Belgacom & Scarlet
Belgacom & KPN?
AT&T & KPN?
Philips & TIVO?
BlackBerry & TomTom?
Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie- en managementadvies. Succes thema's bij opdrachtgevers van Carevolution: revolutie in merkdenken en strategische heroriëntatie. Ter Maat publiceert ook Reply To All.
© Copyright 2008 Carevolution
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
</strong>
Volgens Harold Goddijn van TomTom blijft navigatie op je mobiel; 'gehannes, het is zo ingewikkeld dat weinig mensen meer met hun telefoon doen dan bellen'. Als Goddin & Co. eens goed gingen rondkijken, dan zien ze dat mensen vandaag al meer andere dingen doen met hun smartphone dan bellen; surfen, chatten, emailen, twitteren, gamen, TV kijken en navigeren.
<a href="http://www.carevolution.eu/Strategie%20dossier%20TomTom%20missie%20bereikt%20bestemming%20nog%20niet.html" rel="nofollow">Lees het hele artikel over de strategie van TomTom hier.
</a>
"Toyota sluit alliantie met Microsoft"
Amsterdam Microsoft en Toyota hebben plannen om auto's van Toyota wereldwijd te voorzien van een internetverbinding. Dat meldt persbureau Reuters. Het softwarebedrijf en de automaker willen $ 12 mln investeren in Toyota Media Service, het onderdeel dat digitale diensten moet gaan verzorgen voor Toyota-rijders. Het gaat dan bijvoorbeeld om navigatie en multimedia. (fd)
Microsoft werkt al nauw samen met Nokia en die heeft NAVTEQ voor 4,2 euro miljard in 2007 gekocht. TomTom kocht 1,8 miljard euro de Tele Alas kaarten. De personal car computer, voice operated, komt eraan. De kaarten worden geschud en de joker zou wel eens Apple kunnen zijn.