Het stond zo lief onder aan de orderbevestiging van de webshop die onze DJ-spulletjes regelt: “Je bestelling bij onzeshop.nl is bij ons verzonden en zul je binnenkort ontvangen. Het pakketnummer van de zending is: 3SZRAV009002811 en heeft als referentie: 304568. Met dit pakketnummer kun je de verzendstatus van de zending online controleren op de website van de TNT Post. Klik hiervoor op onderstaande link...”
En het werkt! Je kunt de zending virtueel volgen. De status meldt: zending opgehaald en in sorteerproces, intern transport pakketten, zending zit in afleverroute, chauffeur is onderweg en.... ineens: gesloten, aflevering uitgesteld tot volgende werkdag.
Het bleef virtueel. Op zaterdag de hele dag gewacht op ons pakje dat die aardige postjongen zou brengen. Maar het bleef dus stil. Geen deurbel, geen pakje, geen u-was-niet-thuis berichtje, helemaal niks. Maar wel dat verbazingwekkende virtuele spoor op de TNT Post website.
Een heuse spook-levering. En dat gebeurt hier steevast elke zaterdag, juist als we thuis zijn. Geen pakjes, wel steevast op maandag, en steevast dat dwaalspoor op de site van TNT Post. Een slimme zaterdagbezorger?
Jammer voor onze webshop uit Rijssen... want wij hadden er echt op gerekend. Beloofd: 48 uur... maar dan laat TNT Post jou en je klant in de steek. Wij mogen weer naar de Postkantoor. Niet zo netjes dus. Volgende keer kiezen wij weer voor de bakstenen winkel.
Vertrouwt u uw pakketjesbezorger wel?
Kortom, track but no trace....
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
En wat kunnen wij herinneren van deze tante post? Dat het een trage, logge organisatie is als er iets mis gaat. Iedereen wijst binnen TNT naar elkaar...en de klant staat met lege handen. Waar heb ik dit meer gezien en gelezen. Ach natuurlijk bij KPN!
Is track and trace ook niet een gigantisch mode verschijnsel wat men gebruikt als USP. Wat valt er te tracken en tracen als een klant zijn zending om 17.00 uur opgehaald wil hebben en de volgende dag voor de middag of sons eerder bezorgd wil zien. Dan moet er gewoon alleen maar keihard gewerkt worden en hopen dat er geen sorteer en menselijke fouten gemaakt worden. We zitten elkaar voor een groot deel onnodig gek te maken.