Vanmorgen zijn de onderzoekresultaten van USG Capacity gepubliceerd. Helaas, geen goed nieuws voor marketeers en communicatiespecialisten. Volgens het rapport verkeert de markt voor marketeers nog steeds in slecht weer.
Graag wil ik op deze plaats de marketing en- communicatiespecialisten een hart onder de riem steken, en ze voorzien van tips in deze, mogelijk, moeilijke tijd. Zodat wanneer klanten bij ze aanbellen, mailen of misschien sporadisch een brief sturen, ze meteen hun toegevoegde waarde kunnen tonen. En……….er geen ‘leuk’ verhaal op deze site verschijnt.
• Let op klanten die jarenlang jouw producten kopen, dat zij blijvend voor je kiezen. Dat betekent dat je de beleving van je merk moet verhogen en de functionele voordelen nog beter uit de verf moet laten komen.
• Kijk ook juist nu naar de veranderende behoeftepatronen van je klanten. Met name financiële situaties wijzigen snel op dit moment. En probeer eens iets meer dan alleen een schreeuwende prijsstunt. Consumenten willen er namelijk niet aan herinnert worden dat ze het even “minder” hebben.
• Beloon je bestaande klant. Ik zie nog steeds ontzettend veel wervingacties om me heen voor nieuwe klanten. Elsevier stuurt die ook naar bestaande klanten, sportscholen beginnen nu al weer aan hun Nieuwjaarsoffensief. Verras je bestaande klant eens, niet alleen met een speciale kortingsactie, maar ook door direct een cadeau te geven. Kijk maar eens wat er gebeurt.
• En bedenk dat de klant nu van je verwacht dat je precies weet wie hij is, welke vragen hij heeft, hoe hij benadert wil worden. Dus informatie op microniveau van je klant weten, hebben en op de juiste manier gebruiken. En dat hoeft niet altijd heel ingewikkeld te zijn. Zorg bij aanvragen van informatie voor een paar extra vragen, en gebruik die antwoorden dan ook in een volgende actie. Dat wordt nog wel eens nagelaten. We vullen allemaal onze geboortedatum in, leuk voor de database en demografische informatie. Maar je kan ook een sample sturen op de verjaardag van je klant of prospect.
En ter afsluiting; blijf in contact met je klant, blijf communiceren en zichtbaar, zorg voor veel juiste ideeën. Natuurlijk gaan er een aantal de mist in, maar at the end is er een winnaar.
Succes, vul gerust aan met meer tips. Want ook daar heeft uiteindelijk de klant voordeel van.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO