Tijdigheid, volledigheid of volwassenheid van informatie?

 
We leven in het digitale tijdperk. Een spervuur van meer dan 2000 reclame-impressies per dag. Per dag: 3,3 uur TV-tijd; 80 miljoen surf-uren per week (> 1 uur p.p. per dag). Kinderen met mobieltjes en agenda's. We worden multimedialer en sneller; het is duwen (push) en trekken (pull). Wat betekent dit voor communicatie?

 In onze zakelijke- en persoonlijke relaties communiceren we veel, vaak, vet, voortschrijdend, verantwoord (?) en voordurend. Door de toenemende snelheid, niet te verwarren met tijdigheid, worden we gepusht door de technologie en getrokken door het verwachtingspatroon. Het wordt een race tegen de klok van actie en reactie. Bijvoorbeeld het fenomeen "smartphones" (slimme telefoons?); slim qua technologie en gebruikersgemak; ja zeker, maar hoe zit het dan met volledigheid en beleefdheid (sent by BlackBerry!) en is het wel echt slim communiceren, bijvoorbeeld met uw klanten? Ondergetekende heeft zich laten verleiden en is nu ook aan de zwarte bessen (click voor product review BlackBerry 8800).

 

De communicatie cirkel van: zender- boodschap - medium keuze - ontvanger en dan weer terug via antwoord (feedback) naar zender geeft aan dat bij effectieve en verantwoorde communicatie; weloverwogen keuzes gemaakt moeten worden, zeker wanneer het om geschreven berichten gaat.

 

-Anything You Write Can and Will Be Used Against You-

 

De erosie van informatie is niet meer te stuiten. In vergaderingen en op congressen communiceren mensen met de zaak en of klanten onder de tafel met smartphones. Communiceren begint met aandachtig en geïnteresseerd luisteren en dat wordt niet bevorderd door het schizofrene smartphone gedrag. De communicatie tsunami leidt tot uitholling van de kwalitatieve relatie. Ook de wildgroei van email communicatie draagt hiertoe bij, na de fax (de elektronisch verstuurde brief) zijn we uit de pas gaan lopen (rennen). Gemak (luiheid) en snelheid hebben het gewonnen van volledigheid en kwaliteit.

 

Het kan ook anders. Door de "Code of Communication" (onderdeel van de "Code of Conduct") en herdefiniëring van succesfactoren zoals "tijdigheid van informatie" naar "volwassen communicatie". Welke communicatieafdelingen excelleren hierin; als u het weet mag u het zeggen.

 

Dit blog werd verzorgd door Christian ter Maat van Carevolution Organisatieadvies. Andere GekopKlanten blogs van hem zijn te hier te lezen en hij publiceert tevens op Eventbuzz.

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO