Regelmatig ontvang ik verleidelijke aanbiedingen via de e-mail van Thalys. Je weet wel die snelle trein van en naar Parijs/Londen/Brussel e.a.
Laat ik een voorbeeld noemen van een opwindende aanbieding: ' Op wintersport met de trein voor maar € 40,00' . Andere reclame e-mails hebben een strekking van: Eersteklas reizen van en naar Parijs voor een weggeefprijs. Tot voor kort, navigeerde ik vol goede moed naar de website van Thalys. Ik tik de geplande reisdatum in en wacht geduldig af. Dan zag ik prijzen die niet eens in de buurt komen van de tarieven zoals aangegeven in de reclamemails.
In plaats van het verwachte vriendenprijsje, doemen er ingewikkelde prijsschema’s op en nu nog het vreemdste: nergens is te zien wanneer je wel voor de spotprijs kan reizen. Bij andere reisaanbieders, die ook consumenten proberen te verleiden is wel degelijk mogelijk. Laat ik een voorbeeld nemen. KLM biedt ook regelmatig reizen aan voor een actietarief. Geïnteresseerden kunnen dan een reisdatum intikken. Na luttele seconden wordt het reisschema van de KLM aangeboden. Daar zie je meteen of het actietarief van toepassing is of niet. En in een oogopslag ziet de internetgebruiker in welke periode er wel voordelig gereisd kan worden.
Enfin, Thalys maak uw klanten niet blij met een dode mus. Volg uw collega-reisaanbieders. Laat duidelijk zien: wanneer en hoe laat je gebruik kunt maken van actietarieven. En denk niet... ach ze zijn toch eenmaal op onze website... ze boeken toch wel.
Alleen een lokkertje werkt niet. Althans niet meer bij mij. Ik gebruik nu alleen nog maar de 'delete' knop als ik een aanbieding zie van deze treingigant.
Wie herkent dit?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Veel consumenten zouden namelijk hun reisdata aan de tarieven willen aanpassen. Maar je kunt niet zoeken op de data waarvoor het tarief geldt. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.
Wel een goed voorbeeld is Transavia; die maakt het tenminste transparant in een redelijk helder overzicht, wanneer er actietarieven gelden. Prima oplossing!