Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Met zo'n goede service denk ik er geen moment aan om over te stappen naar een andere provider!
In het verleden een contract gehad bij T-mobile, elke maand kwam met de acceptgiro een verzoek om via een automatische incasso te betalen.
Na een kleine 4 jaar (zonder problemen) besloten toch voor het gemak te kiezen. Een paar weken later ineens afgesloten. Met een telefoon van een collega helpdesk gebeld. Zij gaven aan dat de incasso niet gelukt was en dat daarom per direct de telefoon was afgesloten. Ze waren het met me eens dat het netter was geweest om eerst hier een melding van te maken en mij in de gelegenheid te stellen om via een acceptgiro te betalen. Dit behoorde echter ook tot de mogelijkheden. Indien ik voor 16:00 uur het geld over zou schrijven en via de mail een bevestiging van de transactie zou sturen, zou ik dezelfde dag nog worden aangesloten.
Bij het versturen van de transactie, kreeg ik een melding terug dat de mailbox vol was. Een belletje naar de helpdesk leerde me dat dit de moderne techniek was en dat dit kon gebeuren. Ik moest het later nogmaals proberen. Gedurende 3 dagen om het uur een mail verstuurd, elke keer dezelfde melding. Meerdere telefoontjes gepleegd, helaas zonder direct resultaat. Na 5 dagen weer aangesloten, waarschijnlijk was de transactie verwerkt.
Mijn ergenis in een brief gezet, met bijlage (aantal teruggekomen mails). Nooit een reactie op gehad. Klasse!
Na het einde contract direct overgegaan naar andere aanbieder, T-mobile? Nee dankje, nooit meer.
Ik heb net een heel verhaal gepubliceerd over een Tele2 ervaring ivm een andere telefoonaansluiting vanwege de verhuizing van mijn schoonvader.
Daar wordt je niet vrolijk van!
groetjes yvonne veldhuis