Ik heb wisselende contacten met het hoofd Customer Centre van de Telefoongids... Helaas is dat elke zoveel maanden weer een nieuwe uitzendkracht. Een echt band bouw je dan niet op. Ik wil namelijk van de stapel Telefoongidsen in onze hal af! En dat lukt niet.
Nee-nee is ook echt nee
Want, ze staan er weer in ons portiek. Enorme bundels Telefoongidsen. Ze zijn zomaar neergedonderd door de bezorgers, die geen enkel respect hebben voor onze afmelding via internet, laat staan voor de nee-nee-stickers op de brievenbussen in ons portiek. En niemand van de bewoners die er eentje meeneemt. Een geduldige geel-witte berg die in alle eenzaamheid wacht op de schoonmaker.
Wat een schaamteloze verspilling van geld, papier en energie. Wat is er mis met het corporate social responsibility gevoel van het Telefoongidsmanagement? Het wordt tijd voor een Amsterdams bezorgverbod of een consumentenboycot. Foto’s van het managementteam op het Internet, hun privé-adres en telefoonnummers erbij en hup al die gidsen retour naar hun Aerdenhoutse villa’s.
Overbodig
Het internet is toch veel handiger, die ouderwets Telefoongids is overbodig. Dat dikke pak papier is niet meer van deze tijd. Een verspilling van advertentiegeld van al die kleine ondernemers die er weer intrapten.
Die domme dikke gids geeft alleen maar irritatie, vooral als je 'm al drie jaar geleden hebt opgezegd. Bied consumenten de keuze om te ‘opt-innen’! Dat moet tegenwoordig voor elke onschuldige webmailing. Waarom niet voor zo’n maatschappelijke onverantwoorde stapel papier? En klagen via hun site? Het kan, maar ze reageren niet... bah! Het interesseert ze totaal niet.
Opt out of bezorgverbod
Wij hebben de gids al drie jaar geleden opgezegd! Dat heeft de vorige manager Customer Centre me zelfs nog bevestigd per mail. Toch blijft die verdomde gids, vaak twee keer achter elkaar, komen. De manager mailde me nog: ‘Vanaf volgend jaar ontvangt u de gids niet meer....’. Mooi wel dus, en ik ben bang dat we er nog niet klaar mee zijn.
Vandaag belde de chef distributie naar aanleiding van mijn klaagtweet over de bezorging met een simpele mededeling: 'We kunnen niet beginnen aan het overslaan van individuele huizen bij de bezorging in Amsterdam. Dat is echt onbegonnen werk. U zou de distributieilijsten eens moeten zien...'. Ik werd voor eerst in lange tijd weer eens goed nijdig aan de telefoon.
Het is de hoogste tijd voor een echt bezorgverbod in Amsterdam. Hopelijk voelt ons stadsbestuur daarvoor. Het zou een geweldige daad van duurzaamheid zijn. Wat ons rest tot dan? Massaal opzeggen, massaal klagen, massaal die gids in de brievenbus proppen, massaal twitteren en nooit, en ook echt nooit meer iets kopen bij de adverteerders in die gids.
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO