Afgelopen maandagochtend. Autodeur open. Dashbordkastje hangt scheef. Vreemd. Hé, de airbag van de passagier is er uit. Gesloopt. Kijk voor me uit en ja hoor ook de airbag uit mijn stuurwiel is gevlogen. Raar gezicht een autostuur zonder airbag.
Rij aangeslagen naar mijn werk. Vervolgens naar de VW dealer in de buurt. Die adviseert me om eerst aangifte te doen.
Bah wat een gedoe. En ik heb het al zo druk. Aangeven bij de politie kan online. Gelukkig. En na wat invulwerk krijg ik keurig een bevestiging van de politie. Dan de verzekeraar bellen. Bellen, doorverbinden, wachten: u kent het vast. En gelukkig heb ik een goede verzekeringsmaatschappij: HEMA VERZEKERINGEN. Perfect hoe ze me helpen. Echt top. Ben geen aandeelhouder hoor.
Politiemanager
Goed ik ben veel tijd kwijt. De verzekeraar geld. Politie is er actief mee bezig. Alleen vraag ik me af waarom mijn simpele VW Polo? Het antwoord volgt. Tijdens een Sintfeestje ontmoet ik een politiemanager uit mijn regio. Ik vertel mijn verhaal. En hij reageert rustig en professioneel. Ohhhh, ja een VW, tja die zijn geliefd. Hij vertelt me dat het met name Oostblokdieven zijn die op bestelling gaan roven in de nacht. VW dus met name VW want die zijn gemakkelijk te demonteren. Zo easy dat het een fluitje van een cent is.
De politiemedewerker vertelt me dat als de fabriek van VW slechts honderd euro meer zou uitgeven er geen probleem zou zijn. Betere kwaliteit. Minder braakgevoelig. "En oh ja... de sloten van VW zijn ook niet echt top", zegt de agent. "Check er maar een. Geheid dat er een gekraakt is." Ik loop hoopvol naar mijn gehavende Polo. Jammer, het slot is inderdaad gekraakt. Zucht. Morgen naar het schadeherstelbedrijf. Op straat kom ik de agent nog even tegen: 'Ze komen terug hoor, maak je geen zorgen.' Dank Volkswagen.
PS Dieven openen VW's ook heel simpel omdat de serienummer in het voorruit staat. Ze scanen het nummer. Kijken welke sleutel erbij hoor et voila deur open zonder braakschade.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Alleen daar is natuurlijk wel een nieuwe set airbags voor nodig. Wat zou er gebeuren als onze verzekeraars het exportvoordeel schadeauto's en de schadelast aan airbags naast elkaar zetten?
Het probleem is namelijk niet alleen VW. Ook Opel en Renault zijn regelmatig slachtoffer. Een nieuwe airbagset is al snel 3.000,- schade. Tel uit je winst op export van schadeauto's.
Met vriendelijke groet, Albert Bos - Kendomar Consult.
Het probleem van VW gaat nog verder dan de airbags, want ook de standaard VW audio/navogatiesystemen zijn zeer gewild bij het dievenvolkje. En ook hiervoor geldt dat VW (uit zuiniheidsoverweging??) Hun standaardsysteem zodanig ingemonteerd zit dat dit slechts met 4 schroeven is te verwijderen. Ik had het duurste RNS510 (ruim 2000 euro) en vond op een ochtend mijn auto met ingeslagen ruit en een dashboard met draden-spaghetti. Wat een ellende, politie, verzekeraar, autoschadebedrijf. Daarna nog een keer eruit gestolen. Toen was slot gemanipuleerd. Daarna maar een systeem van Pioneer met afneembaar elementje. Sindsdien geen probleem meer. Maar ik weet zeker dat ik geen VW meer neem. Terwijl andere autimerken een inbouwsysteem eigenmerk hebben dat volledig is geintegreerd in dashnoard, waar dieven niets aan hebben. Soms ook nog met unieke code die gekoppeld is aan de auto, zodat stelen al helemaal geen zin meer heeft. Reken maar dat het dievenvollkje dat snel doorheeft!
Dus VW doe er is een keer wat aan!!
Wat een drama zeg. Jammer want ik ben zeer tevreden over VW alleen bij dit soort dingen denk ik: Duitsers kunnen toch wel beter?