Suit Supply; wie kent ze niet, het bijtertje onder de ‘affordable’ maatpakken en accessoires. Eigenwijs en eigentijds, de guerrilla marketing acties doen het goed in stoffig pakken land. Van mooie jongens in de brochures naar gesoigneerde dames in opmerkelijke poses: SEX SELLS! Werkt “seks’ voor of tegen het merk?
Sinds jaar en dag vindt men in de tweedehands auto kolommen in de kranten; ‘SEKS; te koop mooie Opel Ascona met weinig gebruikssporen’.
Suit Supply, gevestigd o.a. langs snelwegen net zoals veel automerken, heeft al vaker met bijzondere guerrilla marketing technieken gewerkt. Zoals een actie waarin heren langs de snelweg prostitueren voor Suit Supply in boxershort en T-shirt.
photocredit: Adformatie
Dezer dagen valt de in aluminium folie gewikkelde brochure op de mat met naast de adressering een groot stempel met ‘ADULT CONTENT’.
Het bevat een zeer creatieve en goed gefotografeerde Suit Supply brochure met mannen en vrouwen modellen met als titel; ‘Shameless’. De setting is modern en trendy. De kleding wordt goed neergezet, maar het vrouwelijk/mannelijk schoon overheerst. De ‘poses’ zijn arty, sexy en naughty. De brochure is geraffineerd en uitdagend.
Feministisch Nederland is, naar verluidt, boos. ‘Wat Suit Supply doet in de nieuwste reclamecampagne is verderfelijk. Fragmentarische visualisaties van ledematen. Hier een borst, daar een bil. Pure macht en dominantie vanuit het mannelijk subject.’ De Feministen bekijken het, zoals zo vaak, eenzijdig. De vrouwen (professionele foto modellen), spelen met de mannen en worden zeer stijlvol neergezet. Door aandacht op deze brochure te vestigen, bereikt Feministisch Nederland het resultaat dat nog meer mannen en vrouwen, de brochure gaan bekijken, nog meer borsten en billen in beeld! Enfin oordeelt u zelf over de foto’s uit deze Shameless brochure hieronder:
De vraag blijft; does sex sell?
Sex trekt de aandacht van consumenten. Dat is in marketing al een resultaat, zeker als het impuls aankopen betreft. Volvo heeft sex suggestief ingezet in de Australische campagne; ‘We're Just As Excited As You’.
De ‘lubricant ad’ hieronder vereist enig denkwerk.
Er is onvoldoende bewijs dat campagnes met een sexy uitstraling tot hogere verkoop resultaten leiden. In het geval van Suit Supply, is het spraakmakend (o.a. deze column), aantrekkelijk en gewaagd. Suit Supply is al een sterk merk onder de aantrekkelijk geprijsde pakken. Over de kwaliteit van Suit Supply kan ik geen oordeel vellen, ik heb er nog nooit een pak gekocht. Wellicht kunnen onze GekOpKlanten lezers de pakken beoordelen?
Mogelijk kan Suit Supply in de nabije toekomst laten weten of deze campagne succesvol was? Bij dit soort metingen zijn er meerdere resultaten te behalen: beoordeling van de campagne (leuk voor reclameprijzen en imago’s van de reclame boys en girls), extra store traffic (goed voor merkbeleving) en verhoogde sales (vaak t.o.v. dezelfde periode vorig jaar; het crisis jaar 2009 vertekent, dus ook 2006 tm 2008 bekijken). Seks kan ook afbreuk doen aan het merk. De print ad hierboven van Volvo past niet goed bij een merk dat ‘safe als een belangrijke merkwaarden hanteert en waar de grootste doelgroep getrouwde stellen met kinderen zijn. Heeft een merk seks nodig om de aandacht te trekken en wat zegt dat over het merk? In het geval van Suit Supply past het goed. Mannen kleden zich graag goed om status uit te stralen zowel zakelijk en privé. Vrouwen houden van gesoigneerde mannen en kleding is daar een onderdeel van.
Het merk; Madonna heeft sexiness in bijna haar hele carrière gebruikt. En op de MTV awards in 2003 was het eerste voorbeeld van twee vrouwen die elkaar kusten op nationale televisie. Christina Aguilera en Madonna, beiden gekleed in lingerie, hebben met deze kus conservatief Amerika doen sudderen en dat in 2003! Sapp, het jongste Nederlandse lingeriemerk, is gecreëerd rondom sexiness.
Seks gebruiken in de marketing van producten of diensten, vereist extra consumenten onderzoek, analyse van het afbreuk risico en veel lef!
Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames en veranderadviseur. Recente adviesopdrachte vooral in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en entertainment sector.
© Copyright 2010 Carevolution
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Suit Supply verkoopt (nog?) geen kinderkleding en kinderen zien meer slechtere voorbeelden online, dan wij durven vermoeden!
Ik vind in geval Suit Supply, de campagne stijlvol en uitdagend; het bijtertje onder de pakken boeren distantieert zich van de Ogers van deze wereld, die meer in de champagne, lambrisering en Chesterfields zitten.
Respect; tja? Seks zit helemaal onderaan in de Maslow Piramide; bij organische of lichamelijke behoeften; op een niveau met; voedsel, drinken en ontlasting. Een primaire levensbehoefte dus. Voor primaire levensbehoeftes mag best respect zijn, al lijkt het me wat overdreven
als de boodschap van die reclame is: vrouw alleen goed als stoeipoes, ok, maar de boodschap is ook: alleen rijke, succesvolle mannen zijn geschikt. Dat is net zo goed plat.
Vind het overigens allemaal prima hoor. Ik wil geen uitingen aanpassen/verbieden. maar dit wil ik wel ff opmerken. Het is seksisme BEIDE KANTEN op.
maar aangezien wij alleen de vrouw als zielig zien wordt er een kant op geredeneerd. En dat nu is echt seksistisch.
Ik associeer mij niet met een leverancier die zijn klanten portretteert als jonge, agressieve alfa-mannen met een volslagen gebrek aan intelligentie, onderscheidend vermogen en respect. Mannen waar geen goeds van te verwachten valt in onze complexe maatschappij. Een maatschappij waar 'professionals' veel aan kunnen en moeten bijdragen.
THT betekent ‘ten minste houdbaar tot’ en daarna wordt melk zuur en gaat het schiften. Dat gebeurt nu ook met van ’t Hek. Hij zit te melken over de iPhone van zijn zoon, die niet snel genoeg door T-Mobile wordt vervangen. De (ex?) vrouw van Youp is er ook nog een hele ochtend mee bezig geweest. Laat je zoon zijn eigen boontjes doppen en ga aan het werk; er is vast wel ergens een lint door te knippen. Wat een ether vervuiling!
Fokke de Jong: Britten hebben dirty mind!
Suit Supply-oprichter Fokke de Jong heeft het weer voor elkaar. De Nederlandse kritiek op de nieuwe campagne van de pakkenhandelaar is overgewaaid naar Engeland, alwaar men 'not amused' is na het zien van de beelden met opvallend weinig textiel voor een kledingfabrikant. De Jong moet stoppen met zijn advertenties, maar dat doet hij natuurlijk niet.
De nieuwste campagne Shameless hield in Nederland ook bij een aantal mensen de gemoederen in beweging. Maar in Londens grootste shoppingmall Westfield heeft hij de poppen nu pas echt aan het dansen. Het regent er inmiddels klachten bij de directie van het winkelcentrum, zij reageren echter laconiek: ‘It’s a sign of the times’.
De Jong: ‘De campagne is een goede mix tussen humor, seks en stijl, en dat is de essentie van mode. Ik ken zelf geen mensen die de foto’s onbeschoft vinden, ook geen vrouwen. Suit Supply heeft inmiddels al drie filialen in Londen.
De Reclame Code Commissie heeft klachten tegen 3 billboardreclames van Suit Supply afgewezen. De klachten komen erop neer dat de drie reclame-uitingen in strijd zijn met de goede smaak, het fatsoen en/of de goede zeden.
De Commissie stelt vast dat verschillend wordt gedacht over de vraag of deze reclame voor mannenkleding, die onmiskenbaar seksueel getint is, in het licht van de Nederlandse Reclame Code toelaatbaar moeten worden geacht. Daarbij dient met name te worden bedacht dat het publiek op straat onverhoeds met deze reclame-uitingen kan worden geconfronteerd.
De Commissie vindt echter dat de verwijzing naar seksualiteit in geen van de drie uitingen van dien aard is, dat de grenzen van de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden worden overschreden.Voor zover de klacht luidt dat de uitingen vrouwonvriendelijk zijn, overweegt de Commissie dat de wijze waarop de man en de vrouw in de verschillende uitingen zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect jegens de vrouw.
Mijn man was de foto's overigens helemaal nkiet opgevallen. Had alleen maar op de pakken gelet....
BRUSSEL - De Jury voor Ethische Praktijken vraagt het pakkenmerk Suit Supply om vier foto's van zijn website te verwijderen.
De wintercampagne van dit kledingmerk voor mannen laat mannen in pak zien, telkens in combinatie met een naakte of halfnaakte vrouw. In vier gevallen poseert die vrouw in een ontvankelijke seksuele positie.
<!--para1-->De vrouwenvereniging KAV diende bij de Jury voor Ethische Praktijken een klacht in. De JEP is het zelfdisciplinaire orgaan van de reclame in België. Die Jury heeft geoordeeld dat 'de rol die aan de vrouw in deze visuals wordt toebedeeld en de wijze waarop ze daarbij wordt afgebeeld, niet stroken met de hedendaagse maatschappelijke evolutie en visie inzake de plaats van vrouw in de samenleving'. Vier foto's in het bijzonder 'tasten de waardigheid van de vrouw aan'. De JEP vraagt dat deze vier beelden van het internet zouden worden verwijderd.
<!--para2-->Tegenover de hele campagne wordt een 'advies van voorbehoud' geformuleerd. Dat houdt in dat de adverteerder zelf mag beslissen of hij ze voortzet of niet, maar het wordt hem wel ontraden. De vier foto's moeten in principe van de Belgische site van Suite Supply verdwijnen, maar stonden er gisteravond nog op.
<!--para3-->Bij de KAV zijn ze alvast blij. 'Wij moeten bijna uitentreuren uitleggen dat wij geen preutse nonnenvereniging zijn', zegt communicatiedirecteur Brenda Deny. 'We wilden het maatschappelijke debat aanvuren over pornochic in de reclame. Dat onze klacht ontvankelijk is verklaard, is natuurlijk de kers op de taart.'
<!--para4-->'De vrouw als lustobject, onderdanig aan de man, is trouwens een stereotiep dat niet alleen onrecht doet aan vrouwen, maar ook aan mannen', aldus nog Deny. De KAV kreeg de afgelopen week, sinds haar klacht bekend raakte, veel mails van mensen die hun steun betuigden.
<!--para5-->Eerder werden in Nederland en in Groot-Brittannië ook meerdere klachten ingediend tegen dezelfde campagne, maar die werden daar afgewezen.
<!--para6--><strong>Interessant</strong>
Wat Fokke de Jong, de Nederlandse ceo van Suit Supply, sterkt in zijn overtuiging dat er met de campagne niets mis is. De schaars geklede vrouwen zijn volgens hem niet onderdanig. 'Ze verleiden zonder schaamte, en dus leiden ze.'
<!--para8-->En dat ze niet veel kleren aan hebben, vindt hij ook logisch: 'Wij zijn een bedrijf dat kleding voor mannen verkoopt.'
<!--para9-->Gisteravond stond de campagne nog online, de vier afgekeurde foto's incluis, en dit zowel op de Nederlandse als op de Belgische site. Van die eerste site zullen ze niet verdwijnen, zegt de Jong. En wellicht van de Belgische ook niet.
<!--para10-->'Ik vind de discussie erg interessant', zegt hij. 'Maar wij zijn het fundamenteel oneens met de motivatie van de JEP. We zullen ons dan ook beraden over een beroepsprocedure.'
bron: STANDAARD.BE