Rotterdam heeft het!

Ik was een paar weken geleden in Rotterdam. En daar snapt men wat citymarketing inhoudt. Overal je stad onder de aandacht brengen is belangrijk, maar het gevoel wat je krijgt bij de stad is veel belangrijker. Het gevoel dat je welkom bent. Toegegeven; het was schitterend weer en dat helpt wel bij het gevoel van welkom zijn. Maar toch had Rotterdam meer in petto….

Zo geven veel parkeermeters in Rotterdam eerst: “welkom in Rotterdam” aan, voordat je je geld erin gooit. En de tarieven vielen me best mee; daar kan Amsterdam nog wat van leren....

 

Nadat mijn auto gestald was, besloot ik wat te gaan eten. Het was 13 uur en ik was een uur te vroeg voor mijn afspraak. Bij de lunchroom op de Schiekade zag ik geen standaardneon met “Open”, maar “Welcome! Come in!”. Kijk, dat nodigt uit om naar binnen te gaan. Toen ik de eigenaar complimenteerde met de goed gekozen tekst, liet hij de tekst zien die brandt als de lunchroom gesloten is. Dat was geen neon (teveel tekst) maar een lichtbak. Die had de volgende tekst: “Sorry dat we u nu niet kunnen helpen. Kom nog eens terug!” Daaronder hingen op een zeer vriendelijke manier (groot) de openingstijden.

 

Dat ziet er toch veel aangenamer uit  dan “Open” en “Closed”?

 

Maar de klapper kwam nog. Ik liep binnen bij Speakers Academy, waar ik om 14 uur een afspraak had. En toen ik daar naar binnen liep, zag ik op een groot plasmascherm: "Speakers Academy heet de volgende gasten van harte welkom:"

 

En daar stond mijn naam, met de tijd erbij. Geweldig! Ik kon me niet anders dan bijzonder welkom voelen in Rotterdam. En zo blijkt maar weer; citymarketing is niet iets dat uitgevoerd wordt door de plaatselijke VVV; nee, om je echt welkom te voelen in een stad (of dorp) is meer nodig. En niet alleen van de VVV, maar júist van de plaatselijke middenstand. En de kleinste gebaren maken daarbij de meeste indruk!

Voor meer informatie over deze auteur kijkt u op www.oplossinginzicht.nl

 

 

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO