Qatar Airways trommelt zich op de borst. Ze zijn trots op hun hoge score op het gebied van dienstverlening in de lucht. Deze puissant rijke luchtvaartmaatschappij probeert Europeanen naar dit Arabische emiraat in het Midden-Oosten te lokken. Ze probeert de hub van het Oosten te worden. Ook Dubai claimt deze status. Volgens mij gaat Dubai deze slag winnen want – als passagier – heb ik onlangs ondervonden dat de dienstverlening van deze maatschappij (Qatar)zowel in de lucht als op de grond verre van ideaal is.
Onverstaanbare stewardessen
Veel Chinezen – goodlooking – dames zijn geronseld om voor Qatar Airlines te werken. Onbegrijpelijk. Want veel van deze Chinese dames spreken een onverstaanbare vorm van Engels. Al gauw ontdek je een patroon in hun antwoorden… Als je een gesprek met ze wil aangaan dan blijven ze in gebreke. Ze kunnen keurig de bekende deuntjes uitspreken als: ‘What would you like to have? Chicken or beef?’ Net genoeg om de meest algemene vragen vanachter het ‘karretje’ in het gangpad te overleven. En dat de parate kennis van Engels van de Chinezen niet voldoende is, bleek uit het feit dat ik op mijn vlucht van Brussel naar Qatar zag dat een passagier onwel werd. De stewardessen wisten zich geen raad; begonnen prompt met elkaar Chinees te praten. Kwamen met glaasjes water aanzetten, terwijl er gewoon keihard een dokter of verpleegkundige nodig was. Het gaf een lichtelijke paniekstemming aan boord. Uiteindelijk sprak de purser wel Engels en werd de dokter aan boord gevonden. Ik bedoel maar… Naar mijn idee bespaart Qatar op het vliegend personeel door goedkope Chinezen in te zetten.
De Chinezen en andere oosterlingen zijn de moderne slaven. Ze protesteren niet, zijn gedienstig en draaien hun programma’s af van dienstverlening als robotjes. Alleen heeft het niets met menselijke aandacht en dienstverlening te maken.
Luchthaven schiet ook te kort
De luchthaven van Qatar ligt – het zal u niet verbazen – midden in de woestijn. Vliegtuigen kunnen niet ‘aanmeren’ bij het hoofdgebouw van de luchthaven maar belanden op een parkeerplaats in de woestijn. Met bussen – primitief – word je dan als passagier vervoerd naar de terminal. Busritten van een half uur zijn geen uitzondering. Omdat Qatar probeert veel transitpassagiers aan te trekken verwacht je dat ze er alles aan doen om de doorgaande reiziger het naar de zin te maken. Niets van dat alles. Passagiers moeten slapen in ongemakkelijke stoelen. Het aantal ligstoelen in de transit room is beperkt. En ook op de luchthaven vind je als passagier alleen maar onverstaanbare Aziaten die een beetje Engels brabbelen.
Kortom het olierijke land kan beter geld investeren in klanten, betere stewardessen, , dan geld stoppen in peperdure voetbalstadions voor het WK voetbal 2022.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Het wordt wellicht tijd om eens Chinees te gaan leren. Hoe lang denk je dat je nog weg komt met Engels ?
Zelfs al tijdens het sollicitatieproces behandelt Qatar Airways je slecht.
Ik was door QR geselecteerd voor cabin attendant. Nu heb ik goedkeuring gekregen om de medische keuring te ondergaan (op eigen kosten zelf alles maar uitvinden hoe je dat gaat doen). Ten eerste was het een enorm gedoe om dit in Nederland allemaal te kunnen uit voeren en heb ik erg veel geld hier aan besteed. Toen ik mijn medische testen allemaal heb aangeleverd (naar veel bloed zweet en tranen) was het wachten wachten. Meerdere malen kreeg ik pas na 4 of 5 e-mails dat er weer iets ontbrak. Elke keer ben ik er weer achteraan gegaan en heb weer aangeleverd wat zij vroegen. Nu heb ik weer 6 weken op een reactie zitten wachten. Vandaag heb ik dan uiteindelijk gebeld wat de status is, ze zouden mijn mails met de bestanden niet hebben gekregen. Prima. Nu heb ik deze opnieuw gestuurd en weer gebeld om te verifieren of ze het nu wel hebben gekregen. Zegt mevrouw dat de scans onduidelijk zijn, Vraag ik vervolgens welke van alle scans ze unclear vindt en opnieuw wil, hangt mevrouw op. Vervolgens mailt ze dat de papieren all expired zijn (ouder dan 3 maanden) terwijl zij zelf iedere keer weken laten wachten op hun antwoord. Na heeeeel veel tijd geld en moeite houdt het voor mij hier dus bij op. Erg jammer. De keren dat ik heb gebeld waren de medewerkers zeeeer onvriendelijk. Ook e-mail reacties zijn verschrikkelijk kortaf, niet professioneel en totaal niet vriendelijk. Ik was zo ver in het selectieproces, Qatar Airways wil geen moeite doen voor hun toekomstige werknemers. En dat terwijl de recruiters tijdens de selectiedag nog wel aardig waren.
Na een aantal vragen op mail te hebben toegestuurd kreeg ik binnen 5 minuten telefoon met alle antwoorden.
Of ik het uiteindelijk ga doen weet ik nog niet, tenslotte heb ik niet bij hun gesolliciteerd maar hebben zij mij benaderd.
Tot nu toe zijn mijn eerste ervaringen met Qatar Airways mbt het omgaan met mogelijk nieuw personeel positief.