U kent de situatie vast wel: u komt thuis en vindt een briefje in de bus van TNT Post waarop staat dat zij uw pakje niet konden bezorgen en nu voor u afgeleverd hebben bij de bewoners op nr. XX. Daarbij komt het regelmatig voor dat er zolang geleurd is met uw pakket dat u het mag ophalen bij de bewoners die twee etages lager in uw appartementencomplex wonen.
Als u daar blij mee bent, is er niets aan de hand. Maar wat nu als u deze service níet op prijs stelt? Dan kunt u vele malen bellen naar TNT Post, brieven sturen en wat al niet meer, maar dan wordt daar niets mee gedaan. U bent als klant overgeleverd aan de wens van TNT Post om het pakket zo snel mogelijk kwijt te raken. Het komt zelfs regelmatig voor dat de besteller geen zin heeft om het pakket mee te nemen zodat het een tweede keer kan worden aangeboden (zoals de bedoeling is) en net zolang bij buren aanbelt totdat het pakket wordt aangepakt.
TNT Post verkoopt het als een geweldige service (“u hoeft het niet op te halen bij het postkantoor”), maar het is een aanzienlijke schending van uw privacy en persoonlijke levenssfeer. In meerdere opzichten.
Wilt u dat uw buurtbewoners weten van wie u een pakket ontvangt? Wat nu als u heel persoonlijke bestellingen heeft gedaan? Producten waarvan u niet wilt dat een buurtbewoner weet dat u die gebruikt bijvoorbeeld. Of een leverancier waarvan u niet wilt dat bekend wordt dat u daarvan post ontvangt. Of pakketten met een hoge waarde (bijvoorbeeld een mobiele telefoon) waarvan u –als de buurtbewoner niet helemaal eerlijk blijkt- nooit meer kunt aantonen dat het niet volledig in uw bezit is gekomen. Of een pakket met iets breekbaars dat bij de buurtbewoners om is gevallen. Of zoals ik laatst van iemand hoorde: het pakket is zo groot dat de buren het maar op de galerij hebben gezet en dus door iedereen zomaar meegenomen kon worden (waarde EUR 275,--). En er wordt door deze manier van handelen ook bekend dat u niet thuis bent, ook als u dat liever voor zich had gehouden.
Omdat ik in mijn bedrijf heel veel maatregelen moet treffen om de privacy van mijn klanten te waarborgen, begrijp ik niet dat TNT Post dit zomaar ongestraft mag doen. En dat zoveel mensen dit handelen ook zomaar pikken. Het zou toch tenminste mogelijk moeten zijn om bij TNT Post aan te geven dat jij op dat deel van hun handige service geen prijs stelt en het liever bij het postkantoor ophaalt?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Je zou natuurlijk ook als je een pakketje gaat laten bezorgen bij de verzender aangeven dat je meer wilt betalen om het niet bij je buren te laten bezorgen. De verzender bepaalt namelijk wat er met je pakket gebeurt, TNT Post is de uitvoerder.
Op mijn werk (fac.zkn) heb ik het omgekeerde. Brief zonder een persoon erop (aangetekende brief) als postverwerker mag ik hem openen.
Lees dat het meneer x is en breng hem netjes bij hem op tafel. Blijkt een belangrijk brief te zijn die nooit geopend mocht worden.
Wat mag nu wel en wat niet ?