Prijzen vliegen de pan uit bij Vliegwinkel.nl

Ik wilde laatst een reisje boeken naar Rome en zocht uiteraard naar het goedkoopste alternatief. Dit zou geen enkele moeite moeten kosten zou je denken. Zeker niet aangezien sinds vier jaren reisbureaus, vliegtuigmaatschappijen en dergelijke niet meer mogen adverteren met zogenaamde lokprijzen, misleidende prijzen. Prijzen zijn nu altijd inclusief luchthavenbelasting, brandstof- en veiligheidstoeslagen.

Toch werd ik misleid en moest ik de ene na de andere verzekering betalen. Ik heb daarna de proef op de som genomen en een retourtje KLM naar Lissabon bij zes vliegticket vergelijkingswebsites –mooi scrabble woord trouwens- en bij KLM gecheckt. Wat schetste mijn verbazing? De websites die de beste deal voor je uitzoeken proberen zoveel mogelijk aan je te verdienen met belachelijke verzekeringen, sms alerts en administratiekosten waardoor je zelfs duurder uitkomt dan wanneer je bij KLM zelf de tickets besteld. Kan je nagaan hoe lastig het is uitzoeken als je het goedkoopste ticket bij een willekeurige vliegtuigmaatschappij wil. Onbegonnen werk, terwijl de vergelijkingswebsites juist gemaakt zijn om je deze ongemakken te besparen!

Het ergst is het bij Vliegwinkel.nl. Hier presteren ze het om je op te zadelen met een verplichte airline reservation fee en administratiekosten van totaal 17.50 euro. Hiernaast staat de vliegticketgarantie standaard aangevinkt (6.50) dus mocht onverhoopt je vliegtuigmaatschappij failliet gaan zonder dat in de media daar ook maar iets over bekend was, krijg je gelukkig je geld terug.  Als je hiervan bent bijgekomen en doorklikt heb je plots op de volgende pagina een annuleringsverzekering van 23.30 die standaard staat aangevinkt en een reisverzekering van 15.10 die uit staat. Nadat je ook hier je portemonnee voor wilt trekken en je creditcard al tevoorschijn haalt ben je er nog niet, want voor betalen met je creditcard betaal je 10 euro extra. Een totaal extra bedrag van meer dan 70 euro!

En bij KLM? Daar neem je geen verzekering, betaal je een standaard annuleringsverzekering van 16 euro of een all-inclusief annuleringsverzekering van 23 euro . Simpel en duidelijk aangegeven.

Wordt het inmiddels tijd voor een vergelijkinssite die vergelijkingssites vergelijkt?  Belachelijke misleiding van de consument is het in ieder geval wel.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Vliegticketcentrum
Beste Robert,
Aan je verzoek is al voldaan. Vliegticketcentrum vergelijkt de vergelijkers (1 zoekopdracht voor 10 sites tegelijk) en toont daarbij de extra kosten. Op de pagina 'boekingsites' vind je ook de after-sales kosten (bij wijzigen en annuleringen of contact).
 
MvG
Laura
Vliegticketcentrum
Re-ticket
Het is inderdaad een jungle in de ticketwereld en de klant krijgt zaken voorgeschoteld die hij niet eens wil zoals allerlei onnodige vliegticketgaranties.

Doe dan geen zaken met zo'n airline als je ze niet kan vertrouwen toch?'
 
Er zijn inderdaad verschillende websites die weer alle andere vliegticketzoekmachines vergelijken. Maar ook hier moet je oppassen, want dit zijn vaak affiliates en krijgen dus betaald per aangeleverde klant. Wat zeker niet slecht is, maar wat de transparantie niet ten goede komt natuurlijk!
Vliegticketcentrum
De vliegticketgaranties zijn inderdaad meestal onnodig. Het is voor de agenten/boekingsites echter ook moeilijk om te voorspellen of een airline het komende jaar (zolang kan je vooruit boeken) failliet zal gaan. Op de onafhankelijke site Vliegticketcentrum.nl (pag. boekingsites) zie je welke sites de garantie optioneel aanbieden en wat de kosten zijn. Er zijn sites die de garantie gratis aanbieden en bij sommigen is het verplicht.
Gerard
Beste Robert,

Ik reageer maar even vanuit het vakgebied van de reiswereld; niet om vliegwinkel.nl te verdedigen, maar meer om je een klein kijkje in de keuken te geven.  De ergernis die je beschrijft snap ik aan de ene kant wel, maar zoals altijd zit aan elke medaille ook een andere kant.
Even een stukje geschiedenis:
Vroeger verkocht je als consolidator (ticket boekingskantoor) vluchten aan klanten namens een airline en kreeg je daarvoor een redelijke beloning van de luchtvaartmij: de commissie. Je was een als consolidator een belangrijke schakel in het  distributiekanaal. Totdat KLM aankondigde deze commissie terug te schroeven naar 1% van de ticketwaarde. De consolidator werd bedankt voor alle diensten en kreeg een grote schop na. Uiteraard volgden de concurrerende airlines dit voorbeeld. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat van zo'n beloning geen organisatie kan blijven betaan. Bovendien waren (en zijn) de regels en de leveringsvoorwaarden van vliegtickets vaak heel gecompliceerd en vroegen (en vragen nog steeds) om goed gekwalificeerde reserveringsmedewerkers. Je komt daar als leek écht niet uit!  Dát was met name dé voedingsboedem voor het  onstaan van de zogenaamde low cost airlines als Ryan Air en Easyjet, die simpele verbindingen gingen aanbieden op enkele reis-basis. Vooral door de intrede van internet op grote schaal heeft iedereen veel meer mogelijkheden zich te informeren of te presenteren, zo ook de airlines. Daarvan maak jij als klant en maken zij ook nadrukkelijk gebruik. 
Ik  hoef je niet te vertellen dat het bouwen en zeker ook het onderhouden van een boekingssite heel veel tijd en dus geld kost en ergens moeten die kosten van betaald worden. Dat gebeurt dus op de manier zoals je nu hebt ondervonden.
Daar staat tegenover dat dit soort sites je wel een goed overzicht van alle mogelijkheden geven en niet alleen van één Airline. Die informatie is voor iedereen gratis te bekijken, maar kost wel geld om hem op het computerscherm te krijgen. Iemand moet dat overzicht produceren en onderhouden!! Zonder die sites zou je er als particulier absoluut niet meer uitkomen.
Als je na het vinden van een tarief van bijvoorbeeld KLM op een dergelijke site rechtstreeks naar de KLM-site gaat tref je dus dezelfde vlucht aan zonder deze bijkomende kosten. Maar ja, dat is ook de producent die in zo'n geval rechtstreeks levert (zonder tussenkomst van anderen) en die goed garen spint bij de inspanningen door anderen. Maar dan heb je ook geen objectieve service meer van een onafhankelijke organisatie, die los staat van de airline.
Maar let op:  Zelfs KLM (en andere airlines) rekenen als producent vaak al een toeslag voor het verzorgen van de tickets via de mail (meestal rond de € 10,-- per ticket) en vaak ook credit card accepatiekosten. En kijk ook voor de aardigheid eens bij een low cost airline als  Ryan Air en maak maar eens een proefboeking zónder deze af te ronden: dan krijg je een goed idee hoe zij het doen.  Daar betaal je zelfs voor het mogen menemen van bagage, het eerder kunnen instappen en al dat zsoort onzin meer. Ook ik word daar niet vrolijk van. Ik ben er bovendien ook geen voorstander om allerlei extra's al standaard aangevinkt te hebben staan, maar dat is vaak de manier waarop de uiteindelijke winst het makkelijkst wordt gerealiseerd.
Dus nogmaals, ik begrijp je frustratie maar bedenk dat dit grotendeels is ontstaan door het afschaffen van de beloning door de airlines aan de consolidators, die toch ook heel veel kosten moeten maken om tickets überhaupt te kunnen leveren en overzicht en inzichtelijkheid voor jou als klant te creëren.
En natuurlijk speelt ook de tijdgeest een rol: alles moet gewoon gratis zijn, of het nu gaat om het downloaden van muziek, het krijgen van informatie of het afhandelen van tickets.  Alleen vind ik het dan altijd wel raar dat iedereen aan het eind van de maand graag wel zijn salaris overgeboekt ziet worden op zijn of haar rekening. Ook overdracht van kennis en service zijn in mijn ogen geld waard.

Mvg,  Gerard Visser
Robert
Gerard, dank voor jouw professionele toelichting!
Peter
Deze "problematiek" zit 'm niet alleen in de vliegticket sites. Probeer maar eens een huisje op een bungalowpark te reserveren voor de prijs waarmee ze adverteren. Ook op die prijs komen allerlei toe-, bij- en opslagen extra. Voorbeeld? Aanbieding was 489 euro, uiteindelijk 625 betaald.
Mvg. Peter
Marc
De toelichting van Gerard geeft inderdaad een goede kijk in de keuken van niet maatschappij gebonden ticket websites. En ja, er is inderdaad een sfeertje ontstaan dat online alles gratis moet zijn. There is no such thing as a free lunch! Toch is dit geen reden om de interfacing met klanten op zo'n beroerde manier te doen. Vooringevulde vinkjes die geld kosten iriteren consumenten, waardoor je ze verliest. Bovendien een beetje sneaky manier van geld verdienen... Zie de bottom line van Robert. Mijn oproep aan bijvoorbeeld Vliegwinkel.nl is om juist niet op prijs te communiceren maar op andere USP's. Geef mij als consument het gevoel dat ik bij Vliegwinkel.nl aan het beste adres ben omdat daar bijvoorbeeld het aanbod het meest compleet is, de afhandeling het snelst of de site een geweldige after sales heeft. Want dat is wat klanten op termijn bindt. En dan mag de dienst zelfs nog wat duurder zijn ook. In tegenstelling tot wat nog steeds het gedachtengoed is in de marketing, draagt prijs nooit bij aan loyaliteit.
Henk
Onzin die opmerkingen over arme verkopers, het is gewoon een ordinaire truc door eerst de goedkoopste te willen lijken en pas als de klant al veel moeite in het bestelproces heeft gestopt 'ineens' met extra kosten op de proppen te komen. Natuurlijk moet er verdiend worden, maar dit is gewoon bewust neppen. Let maar eens op als er 'kortingen' worden gegeven, dan is plotseling de reservation fee opgehoogd...
 
Kijk voor de lol eens op www.vliegticketszoeken.nl, die laten meteen zien dat ze een tientje vragen en dat is dat. Het kan dus wel!
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Ook KLM bakt er niks van! We boeken onze tickets helemaal zelf. We voeren alle gegevens zelf in het systeem van KLM-Air France in. We betalen alles zelf met iDeal, ook die waslijst aan toeslagen. We checken helemaal zelf in. We printen zelf onze boarding pass en houden zelf onze FD-puntjes bij.

Waarom moet ik dan toch 10 euro per ticket reserveringskosten aan KLM-Air France betalen?


http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2010/08/klm-air-france-waarom-betaal-ik-reserveringskosten/index.xml
Robin
De kosten die Vliegwinkel doorberekend, reizen de pan uit en worden per volgend scherm gepresenteerd. Op het eerste scherm 62,50 + 32,50 verzekeringen en het volgende scherm nog eens 70,- euries. Sommige mensen hebben geen bezwaar om extra kosten te betalen en zeker op het moment dat ze alle gegevens (voor 5 personen) hebben ingevuld. Het zou prettiger zijn om geen fratsen uit te halen en gewoon openlijk te communiceren dat er nog meer dan 100,- aan kosten bijkomen. Ik ben gestopt met de boeking want bij de concurrent Cheaptickets waren de kosten lager maar ook daar werd het stapsgewijs opgebouwd. Ik vind dit misbruik maken van de situatie en een vorm van gelegaliseerde diefstal. Het wordt tijd dat iemand duidelijkheid schept in deze prijzen jungle. Iedereen roept maar een prijs en het lijkt alsof iedereen het betaalt maar ik ben er redelijk van overtuigd dat een ieder zoiets heeft....ik ben dat zoeken zat.....laat ik het maar betalen.
Hiroyuki
Dat ding is (zoals ik blogde) echt tof. Ligt echt aan de peorosn of je erg moet wennen. Ik moet naturlich wel wat wennen, maar ben nog geen vervelende dingen tegengekomen. En aan een fatsoenlijk MSN programma kan je wel komen, weet dat ze er zijn ;-)En ja, het is een investering, want je betaald al gauw 8x meer voor een apple product. Maar daar krijg je gewoon ook 10x meer voor terug. Simple choice :)Succes met je keuze.