Ik wilde laatst een reisje boeken naar Rome en zocht uiteraard naar het goedkoopste alternatief. Dit zou geen enkele moeite moeten kosten zou je denken. Zeker niet aangezien sinds vier jaren reisbureaus, vliegtuigmaatschappijen en dergelijke niet meer mogen adverteren met zogenaamde lokprijzen, misleidende prijzen. Prijzen zijn nu altijd inclusief luchthavenbelasting, brandstof- en veiligheidstoeslagen.
Toch werd ik misleid en moest ik de ene na de andere verzekering betalen. Ik heb daarna de proef op de som genomen en een retourtje KLM naar Lissabon bij zes vliegticket vergelijkingswebsites –mooi scrabble woord trouwens- en bij KLM gecheckt. Wat schetste mijn verbazing? De websites die de beste deal voor je uitzoeken proberen zoveel mogelijk aan je te verdienen met belachelijke verzekeringen, sms alerts en administratiekosten waardoor je zelfs duurder uitkomt dan wanneer je bij KLM zelf de tickets besteld. Kan je nagaan hoe lastig het is uitzoeken als je het goedkoopste ticket bij een willekeurige vliegtuigmaatschappij wil. Onbegonnen werk, terwijl de vergelijkingswebsites juist gemaakt zijn om je deze ongemakken te besparen!
Het ergst is het bij Vliegwinkel.nl. Hier presteren ze het om je op te zadelen met een verplichte airline reservation fee en administratiekosten van totaal 17.50 euro. Hiernaast staat de vliegticketgarantie standaard aangevinkt (6.50) dus mocht onverhoopt je vliegtuigmaatschappij failliet gaan zonder dat in de media daar ook maar iets over bekend was, krijg je gelukkig je geld terug. Als je hiervan bent bijgekomen en doorklikt heb je plots op de volgende pagina een annuleringsverzekering van 23.30 die standaard staat aangevinkt en een reisverzekering van 15.10 die uit staat. Nadat je ook hier je portemonnee voor wilt trekken en je creditcard al tevoorschijn haalt ben je er nog niet, want voor betalen met je creditcard betaal je 10 euro extra. Een totaal extra bedrag van meer dan 70 euro!
En bij KLM? Daar neem je geen verzekering, betaal je een standaard annuleringsverzekering van 16 euro of een all-inclusief annuleringsverzekering van 23 euro . Simpel en duidelijk aangegeven.
Wordt het inmiddels tijd voor een vergelijkinssite die vergelijkingssites vergelijkt? Belachelijke misleiding van de consument is het in ieder geval wel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Aan je verzoek is al voldaan. Vliegticketcentrum vergelijkt de vergelijkers (1 zoekopdracht voor 10 sites tegelijk) en toont daarbij de extra kosten. Op de pagina 'boekingsites' vind je ook de after-sales kosten (bij wijzigen en annuleringen of contact).
MvG
Laura
Vliegticketcentrum
Doe dan geen zaken met zo'n airline als je ze niet kan vertrouwen toch?'
Er zijn inderdaad verschillende websites die weer alle andere vliegticketzoekmachines vergelijken. Maar ook hier moet je oppassen, want dit zijn vaak affiliates en krijgen dus betaald per aangeleverde klant. Wat zeker niet slecht is, maar wat de transparantie niet ten goede komt natuurlijk!
Ik reageer maar even vanuit het vakgebied van de reiswereld; niet om vliegwinkel.nl te verdedigen, maar meer om je een klein kijkje in de keuken te geven. De ergernis die je beschrijft snap ik aan de ene kant wel, maar zoals altijd zit aan elke medaille ook een andere kant.
Even een stukje geschiedenis:
Vroeger verkocht je als consolidator (ticket boekingskantoor) vluchten aan klanten namens een airline en kreeg je daarvoor een redelijke beloning van de luchtvaartmij: de commissie. Je was een als consolidator een belangrijke schakel in het distributiekanaal. Totdat KLM aankondigde deze commissie terug te schroeven naar 1% van de ticketwaarde. De consolidator werd bedankt voor alle diensten en kreeg een grote schop na. Uiteraard volgden de concurrerende airlines dit voorbeeld. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat van zo'n beloning geen organisatie kan blijven betaan. Bovendien waren (en zijn) de regels en de leveringsvoorwaarden van vliegtickets vaak heel gecompliceerd en vroegen (en vragen nog steeds) om goed gekwalificeerde reserveringsmedewerkers. Je komt daar als leek écht niet uit! Dát was met name dé voedingsboedem voor het onstaan van de zogenaamde low cost airlines als Ryan Air en Easyjet, die simpele verbindingen gingen aanbieden op enkele reis-basis. Vooral door de intrede van internet op grote schaal heeft iedereen veel meer mogelijkheden zich te informeren of te presenteren, zo ook de airlines. Daarvan maak jij als klant en maken zij ook nadrukkelijk gebruik.
Ik hoef je niet te vertellen dat het bouwen en zeker ook het onderhouden van een boekingssite heel veel tijd en dus geld kost en ergens moeten die kosten van betaald worden. Dat gebeurt dus op de manier zoals je nu hebt ondervonden.
Daar staat tegenover dat dit soort sites je wel een goed overzicht van alle mogelijkheden geven en niet alleen van één Airline. Die informatie is voor iedereen gratis te bekijken, maar kost wel geld om hem op het computerscherm te krijgen. Iemand moet dat overzicht produceren en onderhouden!! Zonder die sites zou je er als particulier absoluut niet meer uitkomen.
Als je na het vinden van een tarief van bijvoorbeeld KLM op een dergelijke site rechtstreeks naar de KLM-site gaat tref je dus dezelfde vlucht aan zonder deze bijkomende kosten. Maar ja, dat is ook de producent die in zo'n geval rechtstreeks levert (zonder tussenkomst van anderen) en die goed garen spint bij de inspanningen door anderen. Maar dan heb je ook geen objectieve service meer van een onafhankelijke organisatie, die los staat van de airline.
Maar let op: Zelfs KLM (en andere airlines) rekenen als producent vaak al een toeslag voor het verzorgen van de tickets via de mail (meestal rond de € 10,-- per ticket) en vaak ook credit card accepatiekosten. En kijk ook voor de aardigheid eens bij een low cost airline als Ryan Air en maak maar eens een proefboeking zónder deze af te ronden: dan krijg je een goed idee hoe zij het doen. Daar betaal je zelfs voor het mogen menemen van bagage, het eerder kunnen instappen en al dat zsoort onzin meer. Ook ik word daar niet vrolijk van. Ik ben er bovendien ook geen voorstander om allerlei extra's al standaard aangevinkt te hebben staan, maar dat is vaak de manier waarop de uiteindelijke winst het makkelijkst wordt gerealiseerd.
Dus nogmaals, ik begrijp je frustratie maar bedenk dat dit grotendeels is ontstaan door het afschaffen van de beloning door de airlines aan de consolidators, die toch ook heel veel kosten moeten maken om tickets überhaupt te kunnen leveren en overzicht en inzichtelijkheid voor jou als klant te creëren.
En natuurlijk speelt ook de tijdgeest een rol: alles moet gewoon gratis zijn, of het nu gaat om het downloaden van muziek, het krijgen van informatie of het afhandelen van tickets. Alleen vind ik het dan altijd wel raar dat iedereen aan het eind van de maand graag wel zijn salaris overgeboekt ziet worden op zijn of haar rekening. Ook overdracht van kennis en service zijn in mijn ogen geld waard.
Mvg, Gerard Visser
Mvg. Peter
Kijk voor de lol eens op www.vliegticketszoeken.nl, die laten meteen zien dat ze een tientje vragen en dat is dat. Het kan dus wel!
Waarom moet ik dan toch 10 euro per ticket reserveringskosten aan KLM-Air France betalen?
http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2010/08/klm-air-france-waarom-betaal-ik-reserveringskosten/index.xml