POSTBANK RENTEPUNTEN AANBIEDING EEN GROOT DRAMA

De Postbank blijft ons bezig houden. Dat half Nederland een Postbank rekening heeft weet iedereen. Dat de miljoenen rekeninghouders niet blij zijn met de Rentepunten van de Postbank is een feit. En dat niemand iets doet met die klote Rentepunten weet zelfs de Postbank. Dus belden wij even de marketing manager van de Postbank.
Vraag: Wanneer schaffen jullie het Rentepunten systeem af? Marketing Manager Postbank: “ Tja mijnheer, voorlopig niet. Het is een groot succes ons Rentepunten systeem. En binnenkort komen wij met een fantastisch aanbod! Wacht u maar af.”
En ja hoor vorige week ontving ik, en miljoenen met mij, een e-mail van de Postbank met een paar aanbiedingen. De meest in het oog sprong het aanbod voor een benzine bon. De bon heeft een waarde van Euro 50 en je betaalt slechts de helft. Leuk dacht ik.

Voor mijn broer wilde ik zo’n bon bestellen. Precies om 9 uur (6 mei) mocht je de bon bestellen. Binnen 5 minuten lag de hele site van de Postbank plat. Ra ra hoe kwam dat? En was dit niet te voorzien? Weer even de Marketing Manager van de Postbank gebeld: “ Die benzinebonnen waren een stuntje. Alleen dat onze website plat ging was een drama. Er was bij ons paniek in de tent. Wij hebben alleen al 29899 telefoontjes gekregen van boze klanten die belden. Onze medewerkers konden de boze reacties nauwelijks aan. “

Goed nieuws
Vanaf vandaag zijn er weer nieuwe aanbiedingen. Wat dacht u van een motorsloep. U hoeft slechts 1.400.000 punten te hebben en een klein bedragje bij te betalen:
Euro 14.500,00 Een peulenschilletje. Of een Toyota kunt u ook nog kopen met een paar honderduizend Rentepunten een stevig bedrag bij betalen.

Volgens mij zijn alle mensen van de Postbank die verantwoordelijk zijn voor de Rentepunten stapelgek. Nu maar hopen dat ze snel worden opgevreten door de oranje ING leeuw.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Lilly
Ik heb Radar en Kassa al aangeschreven.
Ook al een brief naar de Postbank gestuurd.
Ik zat 6 mei om precies 9 uur voor mijn pc om de bon te bestellen. Toen lag de postbank er al uit.
Gebeld, 17 minuten aan de lijn, afgebroken, winkel nog steeds onbereikbaar.
Weer gebeld, technische storing werd er gezeg maar de bonnen waren er nog.
Om een lang verhaal kort te maken, de bon heb ik nooit kunnen bemachtigen.
Tegenstrijdige berichten van de postbank zelf, wel storing, maar niet voor iedereen, wel bonnen, geen bonnen enz.
Rentepuntje
Verkoopsactie of Loterij? De Razende Rentenpunten-actie van de Postbank is op voor velen op een groot fiasco uitgelopen. Veel spaarders hebben veel tijd gestoken in het proberen om de producten te bestellen. De informatie over hoe de actie gevoerd werd vooraf was minimaal, vaak niet kloppend en inconsequent. Telefonistes van het callcentrum spraken elkaar glashard tegen over de tijden dat de producten online zouden komen. En hoewel de aftelklok naar dinsdag 9.00 uur aftikte en menigeen er dus vanuit ging dat dán de winkel open ging en de producten te bestellen zouden zijn, werden zelfs op de eerste dag al voor die tijd producten aangeboden via de site. Vanaf de eerste dag was de site langere tijd offline. Ook was er soms langere tijd niet in te loggen op de site of werd de verbinding voortdurend verbroken door time-outs. De Razende Rentenpunten-actie is buitengewoon amateuristisch gevoerd. Wat een leuke actie voor goede loyale klanten had moeten zijn, is uitgedraaid op een teleurstellende ervaring die velen zeer veel tijd achter de pc en uiteindelijk grote frustratie opleverde. Tussentijds is de FAQ aangepast met wezenlijk andere informatie. Er is geen inzage en openheid in hoe de verkoop is verlopen. De informatie die de telefonistes hier wel over geven, is inconsequent en verwarrend. De servercapaciteit was blijkbaar veel te laag ingeschat terwijl de Postbank natuurlijk wel had kunnen vermoeden dat deze actie veel extra activiteit op de servers en het netwerk zou geven. Klanten werden niet, niet tijdig of niet correct geïnformeerd over hun bestellingen. Zelfs voor de aanschaf van een auto voor weliswaar de helft van de adviesprijs, maar toch nog 13.500 euro, leek het de Postbank niet nodig mij op de hoogte te brengen van het al dan niet slagen van de bestelling en werd ik verzocht om nog maar eens terug te bellen. A 10 cent per minuut en met verplicht aanhoren van de reclameboodschap voor je te woord gestaan wordt……. Kortom, wat een leuke actie voor vaste goede klanten leek te zijn, bleek een verkapte wedstrijd of loterij. Echter zonder de borging door middel van van te voren vastgestelde regels en uitsluiting van Postbank-medewerkers en hun gezinsleden. Er is doordat de actie niet onder de noemer ‘loterij’ werd gehouden geen enkele vorm van toezicht noodzakelijk geweest, laat staan toezicht door een notaris of andere bij loterijen gebruikelijke en vaak zelfs verplicht notariëel toezicht. Net als bij een loterij is er maar een kleine kans in de prijzen te vallen. Echter, bij deze actie oftewel verkapte loterij betaal je in dat geval zelfs nog een flink deel mee.   Mijn eigen verhaal? Het begon dinsdag met rustig staren naar de aftelklok en om even voor 9.00 uur erachter komen dat er niet is in te loggen op de site en door te klikken naar de winkel. Als om half 3 die middag dat eindelijk lukt, zijn alle benzinebonnen al verkocht. Vervolgens probeer ik op 8 mei een Ipod te bemachtigen. Het lijkt goed te gaan. Ik doorloop de bestelling zodra de Ipod online te verkrijgen is en zie zelfs de bevestiging van de bestelling op het scherm. Helaas, daarna hoor of zie ik niets meer. Er worden geen punten of geld afgeschreven en ik ontvang geen e-mail. Op 9 mei zit ik voor alle zekerheid vanaf 6 uur ’s morgens achter de pc. Ik log in (daarna blijkt dat ook niet meer te kunnen maar ik ben dan al binnen) maar de rentepuntenwinkel is nog wel bereikbaar. Om 7.43 plaats ik mijn bestelling. Wijs geworden door de ervaringen van de afgelopen dagen maak ik van de pagina en de pagina waarin staat dat de bestelling voltooid is printscreens. Wederom hoor, zie of merk ik niets van het feit dat ik een auto besteld heb. Een telefoontje later op de dag levert mij weinig extra informatie op over de Ipod en de auto. Wel biedt de vriendelijke telefoniste mij uit ‘coulance’ de mogelijkheid aan een Ipod aan te schaffen onder dezelfde voorwaarden als die golden voor de actie. Ze kan niet zien of de eerste bestelling nu wel of niet gelukt is en heeft alleen nog groene in de aanbieding en ik betaal hiervoor 104,50 euro plus de benodigde punten. De punten en het geld wordt nu wel direct afgeschreven. Ze vertelt me dat de problemen er zijn doordat er zoveel extra bestellingen zijn en moest zelfs wel lachen toen ik vertwijfeld uitriep dat vijf producten, zelfs als het auto’s zijn, toch niet zo heel veel is.Vandaag bel ik weer om te informeren waar mijn auto blijft……. Nergens dus, want nu kan wel worden achterhaald dat ik te laat was met bestellen. De klok bij de Postbank geeft 7.46 uur aan, terwijl ik de tijd van mijn horloge en laptop enkele dagen daarvoor nog gesynchroniseerd heb met de aftikklok van de Postbank. Ook vertelt de telefoniste mij dat het 20 minuten duurt voor de producten als ‘onbestelbaar’ worden aangegeven nadat de laatste is verkocht. Dat moet dus al rond 7.26 (7.46 minus 20 minuten) geweest zijn. Gek genoeg heb ik de auto en sloep toen niet op de site gezien. Toch moeten de producten het volgens deze gegevens gedurende deze 20 minuten op de site gestaan hebben. Niet dus.Conclusie, ondanks mijn doorlopende refreshen van mijn beeldscherm met Ctrl-F5 (hiermee worden de gegevens opnieuw opgehaald van de server) heb ik gedurende deze 20 minuten nooit gezien dat de auto bestelbaar was, behalve toen ik zelf toehapte om 7.42 en de auto om 7.43 bestelde. Om 7.46 was de auto volgens de site pas onbestelbaar. Ik kan onmogelijk 20 minuten lang het product gemist hebben op de site terwijl ik doorlopend refresh als het 20 minuten duurt om het offline te halen. Dit kan dus helemaal niet! Bovendien vertelde de telefoniste mij toen ik informeerde naar wie de bestellingen konden doen, dat de medewerkers van de Postbank niet uitgesloten zijn van de mogelijkheid te bestellen. Dat is toch vreselijk oneerlijk, want zij weten wél wanneer de producten online zijn en kunnen zelf mogelijk via omwegen sneller bestellen of deals maken met collega’s. Bij loterijen en wedstrijden worden daarom deze groepen uitgesloten, dan is niet voor niets!  Behalve deze feitelijkheden voel ik mij als klant van de Postbank niet serieus genomen, zelfs zwaar in de maling genomen. Dit getuigt niet van respect voor de klant, om over het begrip ‘klantvriendelijkheid’ maar te zwijgen. Ondanks mijn jarenlange loyaliteit naar dit bedrijf en het feit dat ik mij keurig aan de regels houd, getuigt deze actie alleen maar van een onprofessionele en volledig ongeïnteresseerde houding naar de klanten. Naast mijn eigen verhaal lees ik de ervaringen van anderen op de fora op internet en ik kan geen andere conclusie trekken dan dat de Postbank bij deze actie vele steekjes heeft laten vallen. Het benieuwt mij dan ook hoe de Postbank hier verder mee om zal gaan. Ik ga in ieder geval een officiële klacht indienen en mij beraden op het overstappen op een bank die klantvriendelijk en beter te vertrouwen is. Het ontgaat me op dit moment even wat ‘De Kracht van de Postbank’ nu precies is.  Mijn vraag aan jullie…… Hoe waren jullie ervaringen met de actie? Hierbij is het belangrijkste welke zaken er echt mis gegaan zijn. Zijn er dingen in de tijd die niet mogelijk waren? Hoe was de voorlichting voor- en achteraf door de medewerkers van het callcenter? Heeft iemand nog prints van de veranderde voorwaarden die op de FAQ-pagina te zien zijn geweest of andere belangrijke mededelingen op de site, bv begintijden voor het bestellen? Het lijkt me een goede zaak dat er zoveel mogelijk openheid is over deze actie, is het niet van de Postbank, dan maar via de mogelijkheden die communicatie via het internet ons biedt.  Na een week die in het teken stond van het voordelig bestellen van een benzinebon, een Ipod en een auto, welke alle niet gelukt zijn behalve dan de groene coulance-Ipod, vind ik het welletjes…… nu wil ik alleen nog uit coulance graag een auto bestellen…… desnoods dan ook maar een groene! ;-) 
Paul
En dit wordt een loyaliteitsactie genoemd...?!?
Ik wilde graag de PS3 bestellen. Helaas bleek die uitverkocht te zijn, toen ik 's-middags besteld. Mijn pech, maar daar heb ik alle begrip voor.
Ik heb er echter geen begrip voor toen ik de dag daarop de ipod wilde bestellen. Vanwege een deadline moest ik de hele nacht doorwerken en heb ik door de nacht heen diverse malen gepoogd in te loggen en de ipod te bestellen, wat niet lukte. Pas rond half acht lukte het mij op de ipod in te loggen en succesvol te bestellen. Dit werd ook aangegeven via de site. Daarna was het nog steeds mogelijk de bestelling via internet te plaatsen, iets wat een tijdje later wijzigde in alleen via de telefoon. Later werd mededeling gedaan dat de ipod uitverkocht was, maar dit was geruime tijd later. Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar steekt, maar het lijkt toch op aanbod en aanvaarding? Daar doet zo'n twintig minuten verhaal toch niets aan af?
Voor de zekerheid heb ik rond tien uur met de klantenservice gebeld (kwartier wachttijd). Daar kon mij niets verteld worden, aangezien "de internetbestellingen nog niet verwerkt waren".....?? "Dat kon nog wel een paar dagen duren"Hoe kan dat? Je moet toch een overzicht van je voorraad hebben en dus weten wat er via internet en telefoon besteld is?
Twee uur later werd ik uit mijn onzekerheid verlost: een (standaard)onzinverhaal dat het product niet meer op voorraad was.
Hé, dat klopt toch niet. Dat is toch volkomen kul...Dat riekt toch naar oplichterij of op zijn minst naar misleiding. Je kunt een klant toch niet het gelag laten betalen voor het mislukken (door groot succes) van je actie.
Ik kan de Postbank één ding garanderen: als ze dit niet netjes oplossen, dan zijn ze mij als (>300.000 punten-)klant kwijt.
Postbank los dit netjes op: koop nog een aantal van die zaken in voor de klanten die ONTERECHT een afwijzing kregen en stel die tevreden door ze, onder dezelfde condities, het product  alsnog te leveren.    
D.Diederen
Hieronder een kopie van een e-mail naar de postbank.
Ik heb een klacht over jullie beleid betreffende de rentepunten actie weken.
> ik had vernomen dat er een actie was omtrent een sony playstation 3. ik had al een dag van te voren gebeld hoe dit allemaal in zijn werk ging, wat de vereisten waren en hoe laat dat allemaal begon. er werd door de ene persoon 8 uur en de andere 9 uur gezegd. ik begreep ook dat er zowel via internet als telefonisch besteld kon worden. aangezien ik de bewuste dag op mijn werk zou zijn besloot ik om te bellen.
> om 7.58u belde ik en kreeg een bandje met daarop de openings-tijden. om 8.01u belde ik en kreeg ik een bandje met de tekst: een momentje geduld, u wordt zo spoedig mogelijk geholpen. dit heb ik tot 8.50u aangehoord. toen heb ik via een andere lijn mijn vrouw gebeld die ondertussen wakker was om eens op de site te kijken, en wat blijkt: playstation 3 uitverkocht! ondertussen was het al 9.00u en ik zou nog steeds "zo spoedig mogelijk geholpen worden" a 10 cent per minuut excl. de kosten voor uw mobiele telefoon! toen heb ik uiteraard de verbinding verbroken.
> dat de playstations vergeven waren vind ik niet eens zo erg (wel jammer natuurlijk!) ik begrijp dat 500 playstations op duizenden potientiele klanten niet veel is, maar dat jullie mensen (idd, meervoud!) zo lang aan het lijntje houden om zo er financieel een flink slaatje uit te slaan vind ik echt on-acceptabel. en ik beticht jullie er dan ook van dat er opzet in het spel is. ik ben mij dan ook aan het beraden of ik verdere stappen moet/kan ondernemen.

Hierna heb ik een standaard excuus mailtje ontvangen waaruit blijkt dat ze mijn e-mail niet eens gelezen hadden. want er klopte niks van die reactie met mijn mail.

en idd ook op diverse forums gelezen dat er wel erg rare dingen zijn voorgevallen. die teller die afloopt tot 9 uur en dan blijkt dat er al om 7.15 de eerste ps3's besteld te zijn geworden. nee ik blijf erbij! voorbedachte rade, om geld te verdienen aan de 10 cent per min. lijn!

ik haal al het geld van onze gezinsleden weg bij de postbank en breng het onder bij een bank zonder belachelijke rentepunten. maar met een hogere rente!

D.Diederen
Laura
Na veel geduld heb ik toch een tankpas kunnen bemachtigen en met gemak een hele mooie acer laptop,alleen de laptop scheelt me al ruim 600 euro.De Ipod  is helaas niet gelukt.Al met al voor mij een geslaagde aktie van de postbank en laten we eerlijk zijn  leuke aanbiedingen uit reclamefolders zijn ook vaak meteen uitverkocht.
Sanne
@Laura: je bent opgelicht. Als ze je gewoon extra rente hadden gegeven in plaats van die domme punten, dan had je gewoon zelf een laptop kunnen uitzoeken. Nu ben je gedwongen jouw geld, in de vorm van punten, uit te geven aan wat de Postbank  aanbiedt. Sigaar uit eigen doos dus.
Henk Welle
Bijna alle reacties gelezen. De hele zaak is inmiddels overgenomen door ING. Deze bank maakt de zaak nog aantrekkelijker door een dreigbrief te sturen. Rentepunten komen te vervallen indien niet besteedt voor een bepaalde vervaldatum. Het is mij nu duidelijk waarom banken omvallen. De managers  denken nog steeds  dat kinderen (klanten) zo dom zijn om te luisteren wanneer een snoepje (RENTEPUNTEN) worden beloofd. Wij willen een goede rente voor het geld wat wij aan de banken uitlenen en waarmee zij de woekerwinsten gaan maken.
Mijn advies: Stuur massaal Uw klachten naar  trosradar.nl
Henk Welle
Mike
Ik zou graag mijn rentetroep doneren aan een goed doel, echter ik zie alleen maar een mogelijkheid om te doneren wanneer je OOK nog eens bij moet betalen...

Ik denk dat het doneren van 600.000 punten wel genoeg is zonder ook nog eens 6000 euro achteraan te geven...

Zelfs het weg geven van punten kan dus niet...
m. broers
Tja, het hele systeem deugt niet. Voor alles moet je dik bijbetalen. Je kunt er gewoon niet aankomen, alleen door veel te dure artikelen te bestellen. Stort de waarde gewoon in rente op de rekening. Lijkt mij eenvoudig en minder omslachtig. ING is toch een bank en geen detailhandel! Schoenmaker blijf bij je leest en ga gewoon spaargeld innen en zorgvuldig uitlenen. Daar verdienden de banken vroeger ook hun geld mee en daar is niets mis mee. En graag niet te veel risico's met onze centen, straks moet Wouter Bos anders weer bijspringen!

succes! en luister er aub een keertje naar!
V
Rentepunten is een kruideniers zegeltjes actie voor de mensen die niet helemaal door hebben dat ze elders voor het zelfde geld kunnen kopen. De adviesprijs is hoger dan de marktprijs en je betaald nog verzendkosten.
 
De stunt aanbiedingen zijn eigenlijk verkapte loterijen en zijn dus illegaal! Nu het bericht dat de rentepunten gaan vervallen! Hoe kan ik dan genoeg punten verzamelen om iets knaps te kopen? Maar de rentepunten vallen toch niet onder de garantie van spaar te goeden dus als de ING straks toch nog omvalt in de volgende crisis ben je ze toch kwijt. Toch blijft het stelen!
 
Een domme actie voor de domme. Het vervelende is dat het kosten verhogend werkt en dus de rente drukt!
jan
Lachen? Nee janken.
Bestel je twee waardebonnen om een PC te kopen. Waarde 2x 100 euro = 2x10.000 rentepuntewn. Nou ipads kunnen niet via zo'n bon. Acer: wij accepteren geen waardebonnen ING Samsung: Nee doen wij niet aan.Apple Nee accepteren wij niet.

Waardebonnen dus retour ING rentepunten komen weer op de rekening. Je wordt gewoon misleid. Ik ga de DNB eens vragen of dat niet anders kan. Laat ze rentepunten omzetten in bv een spaar of beleggingsproduct.
j.beuk
jullie moeten eens een voorbeeld aan de air mils
nemen
daar kun je leuke dingen bestellen
wc v d boog
geen nuttige dingen bij jullie
wel bij de air mils
j.brands
Ik wil helemaal geen rentepunten, ik wil gewoon rente (geld) waar ik zelf al dan niet iets mee kan doen. Dan hoef ik ook niet naar stomme uitstallingen van onnutte zaken te kijken om iets uit te zoeken.
Of je zou de onnutte zaken direct voor de punten moeten krijgen zonder bijbetaling.
Dit is oplichterij.
Ik ga mijn Bonusrekening opheffen en naar een andere bank. Die verder ook minder aan Bonussen doet.