Een parkeervergunning in hartje Amsterdam koester je. Nieuwe bewoners moeten er jaren op wachten.
En als je hem eenmaal hebt, ben je nog niet verzekerd van een parkeerplek. Vaak zoek je 's avonds vergeefs naar een plaatsje. Je ontdekt dat Franse toeristen in hun auto slapen en zich niets aantrekken van een bekeuring.
Je komt terug van vakantie en merkt dat je auto is weggesleept om plaats te maken voor een container met bouwafval. Of je moet lijdzaam toezien hoe de gemeente bij de plannen voor het Stationseiland simpelweg weer vijftig parkeerplaatsen wegstreept.
Onlangs heeft de gemeenteraad van Amsterdam de nieuwe vergunningtarieven vastgesteld voor 2011. Een vergunning is 5% duurder geworden, omdat dit in lijn is met de gebruikelijke jaarlijkse verhogingen. Dat is ambtenarentaal voor: ‘dat doen we gewoon elk jaar’. Daar hadden ze toch niet zo lang over hoeven debatteren?
Als KPN, UPC of Nuon elk jaar klakkeloos hun tarieven verhogen met 5%, dan stappen we gebruikelijk massaal over of klagen bij de Consumentenbond. Maar, die keuze heb je als bewoner niet. Voor parkeren kun je niet overstappen. Cition zal straks het bedrag, zoals gebruikelijk, automatisch incasseren.
Tegenover een tariefsverhoging staat normaal een betere dienstverlening. Je kent ze wel, die brieven die beginnen met ‘om uw beter van dienst te zijn….’. Elke keer als ik die zin lees dan gaan bij mij alle alarmbellen. Altijd betekent die zin uiteindelijk dat ik minder service krijg. Ik heb de brief van de gemeente goed gelezen, maar daarin staat geen woord over een betere service. Dat zal wel niet gebruikelijk zijn als de overheid iets doet voor burgers.
Ik wil best 5% meer betalen, net als vorig jaar, en de jaren daarvoor. Maar, dan moet daar iets tegenover staan. Ik heb wel wat ideeën! Denk eens aan 5% meer kans dat ik een parkeerplek vind, 5% minder vergunningen voor bouwcontainers, een app voor mijn smartphone met informatie over vrije parkeerplekken, de wielklem terug tegen Franse wildparkeerders, een vriendelijk waarschuwingsmailtje als mijn auto op een plek staat waar binnenkort een verhuizer moet staan of een stevige korting in de Q-parking als er onverhoopt geen plek is waarvoor ik eigenlijk wel betaal.
Die gebruikelijke jaarlijkse verhoging is hoogst ongebruikelijk. Daar mag best eens stevig over worden gedebatteerd in de gemeenteraad. De burger mag best een als klant worden gezien!
Walther Ploos van Amstel
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO