Hot zijn de tv commercials waarin we worden bewerkt over te stappen op een andere energieleverancier. Frans Bauer kreeg in alle toonaarden te horen dat het helemaal niet moeilijk is en Maurice de Hond, adviseert DOEN. Opvallende overeenkomst van al deze commercials is dat er niet wordt bijverteld, waarom je het moet doen.Kennelijk toch onder de indruk van deze reclames stond ik eind april een verkoper van Oxxio te woord die mij probeerde te overtuigen dat wij aanzienlijk beter af waren als we over gingen op zijn bedrijf. Na het gesprek verzocht ik hem het voordeel schriftelijk uit te leggen. Voordeel voor vier adressen, waar wij verantwoordelijk zijn i.v.m. de levering van gas en elektra.
En toen begonde ellende. Enkele dagen later (27 april) kregen wij vier contracten toegestuurd. Er moest alleen nog maar een handtekening onder en dan terugsturen. Ook kregen we twee keer vier meterstandkaarten. Die moesten worden ingevuld en ingestuurd.
Maar er zat geen berekening bij waarom we er voordeel van hadden.Vier keer niks dus. 10 mei mailden we naar Oxxio onder meer: Kunt u twee kolommetjes leveren tot en met het eindtotaal? Geen antwoord.
Dus we deden niets. We stuurden geen contracten en geen meterstandkaarten op.
Maar 20 mei kregen we van NUON een bericht, dat ‘uw nieuwe leverancier’ namens ons het contract heeft opgezegd. En dat bij tussentijdse beëindiging van het contract een boete hoort.
Telefonische pogingen met de Oxxio verkoper in contact te komen (à 10 cent per minuut) mislukten. We leerden wel enkele medewerkers van de klantendesk kennen, en... de specialisten, naar wie we werden doorverwezen (na enige wachttijd à 10 cent per minuut - al onze medewerkers zijn in gesprek (…met elkaar, denk je dan). Die beloofden het uit te zoeken en terug te bellen. Maar dat gebeurde niet.
Tijd voor een aangetekende brief (31 mei) naar de directeuren van Oxxio (Kees-Jan Bus) en Nuon (M. Hagers).
Van Oxxio kregen we geen reactie op deze brief, tot op de dag van vandaag.
NUON reageerde, tenminste, nadat ik ook daar veel medewerkers van de klantendesk - à 10 cent per minuut - heb leren kennen. Op mijn vraag: ”Waarom belt u niet even: ‘Klopt het dat u bij ons weggaat? Waarom?” Antwoord: “ Daar kunnen we niet aan beginnen. Dat is onderling zo afgesproken.”
Het wordt steeds erger
29 juni stuurde Oxxio wel een‘Bevestiging opzegging leveringsovereenkomst’. Wij hebben van uw nieuwe leverancier bericht ontvangen ...’ Wel wordt gewezen op de opzegvergoeding, die nog in rekening gebracht kan worden.
Maar Oxxio reageert daarna ook naar onze Rabobank (waarvan ons rekeningnummer onder aan de aangetekende brief staat): Vier keer gas en vier keer elektra voorschot, toaal € 862,21 wordt van onze rekening afgeschreven! (6 juli).
In alle staten bel ik de medewerker van de bank, die de betalingen direct ongedaan maakt.
“Maar hoe kunt u nou derden betalen zonder mijn opdracht?” Er volgt een onmachtig antwoord: “Er zijn inderdaad van die machtigingen.”
Oxxio reageet weer, nu met ‘specificatie openstaand saldo totaal € 862.21 (19 juli) ’binnen 7 dagen betalen’!, volgens de afdeling creditmanagement.
Wij hadden reeds na de afschrijving van de € 862,- onze rechtsbijstandverzekering (ARAG) ingeschakeld (8 juli).
Uit onze brief naar ARAG, Leusden
“Wij voelen ons machteloos en vinden het doodeng dat derden (Oxxio) zonder van ons opdracht, handtekening of machtiging te hebben gekregen
- afspraken ongedaan kan maken (ons contract met NUON)
- geld van onze rekening kan doen afschrijven (RABO)
- opzegvergoedingen kan aankondigen van niet gesloten en dus ook niet opgezegde contracten.
Het verbaast me dat zowel RABO als NUON zeggen hier niets aan te kunnen doen.”
Happy end
De ARAG jurist, Martijn Drost, neemt contact op met Oxxio en Oxxio mailt enkele dagen later terug naar ARAG (niet naar ons): dat ze het dossier Dekker sluiten.
Herinneringen aan tien weken “energie-stress”.
= Inderaad, doodeng dat deze megabedrijven kunnen beschikken over je wil en zelfs je bankrekening.
Maar ook:
= Ze besteden miljoenen aan (tv) reclames om van elkaar klanten af te snoepen. Daar hebben ze kennelijk onderling spelregels voor afgesproken. Ja, gek op klanten, maar dan vooral nieuwe.
= Ze besteden miljoenen aan het werven en scholen van stressbestendige medewerkers voor de ‘helpdesks’. Ik herinner me uit de vele gesprekken uiterst beschaafde mensen , die zelfs begrip hebben voor je onbehagen. Maar ze opereren in een strak keurslijf vanuit het management: Zo zijn onze manieren. Niks uitzoeken, blijf vriendelijk, leg de telefoon neer na het gesprek - à10 cent per minuut - en doe verder niks.
= Hondsbrutaal. Tot er een rechtsbijstandsjurist belt. Dan wegwezen. Schijters.
Jaap Dekker, Odijk
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Wat moet ik hiermee? Wist jij dit nog niet? Ben jij wereldvreemd? Ben jij dat, die ook meedoet aan die terreuracties van b.v. de Postcodeloterij?
Nou daar is de rest van Nederland dus blij mee! Zolang jij MEEDOET blijft het systeem in stand; gek he?
Wat jammer is, is dat ik van ARAG wel een tegenactie had verwacht; een claim met kosten voor ongemak, kostbare uren (gekapitaliseerd en wel) en voor gederfde levensvreugde.
Ook zou ik het contract bij NUON per eerste vervaldatum gemotiveerd opzeggen en een andere leverancier kiezen. Of beter nog, NUON de gelegenheid geven een redelijke compensatie te bieden voor de gemaakte fout, bij gebreke waarvan, zo spoedig als mogelijk het contract zal worden opgezegd.
Want ik wil graag vooropstellen dat dit niet is hoe wij willen werken. Ons doel is namelijk om al onze klanten tevreden te stellen en geen mensen klant te maken terwijl zij hier nog niet achter staan. En als dat onverhoopt wel gebeurd, dan dient hier direct actie op ondernomen te worden. Iedere dag weer zetten onze medewerkers zich voor de volle 100 procent in. Echter, het blijft mensenwerk, en waar mensen werken, gaat er helaas ook wel eens een en ander mis. Voorbeelden zoals die van u laten ons zien dat er nog voldoende ruimte is voor verbetering en houden ons scherp. Want wij blijven ons inzetten voor het verbeteren van onze dienstverlening en het verhogen van de klanttevredenheid.
Met vriendelijke groeten,
Kees Jan Bus, Algemeen Directeur
Oxxio
- Stel dat Jaap Dekker in de loop van de tijd 10 mensen bij Oxxio heeft aangesproken (waaronder de directeur). Van die 10 mensen is het goed denkbaar dat er eentje 'es een fout maakt; kan gebeuren. Maar dan zijn er toch nog 9 anderen die de fout recht kunnen zetten? Waarom hebben die 9 mensen dat niet gedaan, en wat zegt dat over de bedrijfscultuur bij Oxxio?
Ik ben niet (meer) zo van de reachtsbijstandverzekering maar in dit geval is het wel je redding geweest.
Bij dit soort verkoopacties geef ik normaliter ook aan: " doe maar een voorstel op papier, dan kijk ik er eerst even naar voordat ik ergens ja op zeg. "
Zo te horen kun je je zelfs dit niet meer permiteren om jezelf te beschermen tegen agressieve verkoopmethodes.
Ik ben klant bij greenchoice en ik ben erg blij met dit bedrijf.
* zij leveren 100% duurzaamopgewekte energie
(kijk op groenestroomjagraag.nl )
* altijd onder de prijs van grijze stroom
* Geen vervelend call center maar eigen mensen aan de lijn die binnen no time een oplossing of antwoord op je vraag hebben.
* Soepel flexibel en toch een groot bedrijf.
* De directeuren van greenchoice verdienen veel minder dan die bij Nuon. (zie hun eigen website)
* ondersteunen consumenten bij zelfopwekking via zonnepanelen op het dak.
Of hou het initiatief van Urgenda in de gaten. ZONenergie opwekken op je eigen dak zonder subsidie en toch rendabel. Zij organiseren inkoopgroepen.
Laat die grote energie bedrijven het heen en weer krijgen.
Ik zeg: doe jezelf, het milieu en je portemonee een lol en stap over naar Greenchoice.