Pearle.......optisch bedrog?

50 jaar Pearle. Het is maar dat je het weet. De commercial, of

eerlijkheidshalve de taart in het filmpje was voor mij de eyecatcher en de voice over maakte al snel duidelijk dat er iets gevierd ging worden. Wat glashelder overkwam in deze communicatie-uiting was dat, vanwege deze speciale winkelactie, glazen van topkwaliteit geen 150 euro kosten maar slechts 50 euro. Dat scheelt nogal wat.
Ook in de gedrukte media en op de website van Pearle werd er groots aandacht geschonken aan het 50 jarig bestaan. Benadrukt werd dat Pearle in 2008 door consumenten als beste optiek is gekozen. Reden om de zaak eens met eigen ogen te gaan bekijken.

Zoonlief 1 en zoonlief 2 klaagden al geruime tijd over het niet goed kunnen lezen van de ondertiteling op tv en ook het digibord op school kon met moeite worden ontcijferd.
Omdat wij wel zin hadden in een feestje besloten we een afspraak te maken bij Pearle. Dat was zo geregeld.
Twee paar ogen werden gemeten en de sterkte van de glazen bepaald. Zoon 1 wilde een bril, maar zoon 2 juist lenzen.
Ik haalde opgelucht adem dat we dan toch nog in ieder geval korting konden opstrijken voor de brildragende zoon in spe.
De budgetbril was zo gekozen, zoon hoefde geen trendy bril, gezien het feit dat hij de bril alleen in de klas en af en toe thuis zou opdoen.
We gingen met de uiterst vriendelijke Pearle deskundige om de tafel en die rekende ons voor wat de bril inclusief glazen zou gaan kosten. Ik had snel mijn eigen rekensommetje gemaakt, budget montuur slechts 39 euro en dan de glazen van 50 euro per stuk. Zo klaar als een klontje…. zou je denken….

De Pearle meneer fluisterde discreet dat het bij dit montuur om andere glazen ging dan die in de aanbieding worden genoemd. Die zijn wel ontspiegeld en gehard, maar in het door mijn zoon gekozen montuur hoorde toch echt de flexibele glazen. En daar hing een ander prijskaartje aan. Ofwel, 99 euro per glas.
Het lachen verging me en ik kwam acuut in een afterparty stemming.
Die korting was voor mij juist de slagroom op de taart, maar die ging wel mooi aan mij voorbij. Maar nee, dit was niet zo, beweerde Mr. Pearle, want ik kreeg ook korting op deze glazen. Weliswaar niet zoveel als in de aanbieding maar wel de moeite waard, vond hij.
Ja, maar ik kwam toch op die groots aangekondigde aanbieding af en voelde me toch wel bij de (feest)neus genomen. Waarom zei de verkoper niet gelijk bij het uitzoeken van de bril dat de actieglazen van 50 euro per stuk er niet in pasten. De verkoper bleef herhalen dat ik nu toch ook korting kreeg en probeerde mij te overtuigen dat dit beslist geen slechte koop was. Mijn inziens was hier toch wel sprake van enigszins misleidende reclame. Er was in diverse uitingen nergens sprake van een ‘vanaf'' prijs. Ook op de posters in de winkel was het niet terug te vinden. Ik sputterde nog een tijdje tegen maar puberzoon vond de situatie gênant worden, ik moest mijn mond houden en hij wilde per se die bril.
Gelukkig had ik nog een troef achter de hand; de pasjes van Zilveren kruis, Achmea. Zowel de bril als lenzen worden dankzij onze 3 sterren plus polis gedeeltelijk vergoed en met die gedachte verlieten wij alsnog in polonaise de zaak.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Han Wijman
In polonaise met een puberzoon?
simone
dag mevrouw, heeft u al een s aan Hans Anders gedacht, daar zijn de prijzen helder en nooit achteraf geziek, meestal zelfs 60 euro voor een complete bril (ook voor uw zoon)
Fons Bitter
Lid sinds 2008
Wij stellen de klant centraal, dat  staat in vele mission statements, toch? Leer dan ook eens kijken door de bril van de klant. Het lijkt zo vanzelfsprekend om de klant centraal te stellen, maar er zit nog veel ethisch onvermogen versleuteld in de marketing en klantencommunicatie.
Hiervan krijg altijd weer zo'n DSB gevoel, toch?
En deze "brillenwinkel"  is ook nog steeds opzoek naar die mooie en zuivere parel  in haar klantgedrevenheid. Please be my guest! Fons Bitter CONSULAAT VOOR GASTVRIJHEIDMANAGEMENT
Boris
Er staat wel duidelijk op dat de glazen van 150 euro 50euro worden. Als het andere prijzen zijn kan je toch niet verwachten dat deze ook voor dezelfde prijs gaan. Als de albertheijn kersen in de aanbieding hebt en ze zien er niet lekker uit, koop je ze ook niet en als ej toch kersen wil eten dan koop je de biologische kersen die duurder zijn!