Ook goede marketing

In mijn vorige column gaf ik aan dat de branche kinderopvang achter bleef in haar ontwikkeling op het gebied van marketing en communicatie. Ik zal daar de komende tijd verder per aandachtgebied op in gaan, om eens met jullie lezers te wisselen van gedachten.

In de tussentijd is het natuurlijk wel goed om ook de goede ontwikkelingen de revue te laten passeren. Want ook daarvan kun je leren. Want soms zijn aanpassingen zo minimaal en leveren ze zoveel op in de vorm van omzet, klanttrouw, nieuwe klanten, aandacht in de pers. Dat je je afvraagt waarom je het niet eerder hebt gezien.

De horeca, geen makkelijke branche. Je moet het van veel zaken hebben, om een goede beoordeling te krijgen. En dan vooral een vaste klantenkring op te bouwen. En natuurlijk ontkom je er niet aan om ook nieuwe klanten te werven. Een van de manieren is te onderzoeken wat bezwaren zijn van potentiële klanten om niet te komen. Zoals in dit voorbeeld: er is altijd iemand die niet mag drinken wat er moet gereden worden. Natuurlijk kan een klant er dan zelf voor kiezen met de taxi te gaan. Het is nog beter een TAXI-menu aan te bieden. Dan hoef je er als klant niet meer over na te denken, en nog beter ook niet meer te regelen. Je wordt thuis opgehaald, naar het restaurant gebracht, thuis gebracht na het diner of later op de avond mocht mensen nog even de stad in willen gaan. Je krijgt een heerlijk 3-gangen menu geserveerd, afgestemd op het seizoen. En dat alles voor € 35,- per persoon. Ik vind het een hele mooi aanbod, het neemt een praktisch bezwaar weg en is prima in balans. Je ziet ook binnen deze branche kan je door out of the box te denken hele leuke nieuwe diensten bedenken. Chapeau restaurant www.hemelenaarde.com. Verras je klant.

p.s Voor de lezers die ver buiten ’s-Hertogenbosch wonen, ik ben wel bang dat het gebonden is aan een maximale afstand.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO