Onbegrijpelijke reclame: Het zou verboden moeten worden.

 Gek word ik er van. De kriebels krijg ik. Snel pak ik de afstandsbediening en zapp ze weg. Onbegijpelijke reclames. Neem de nieuwste reclamecommercials van Nuon of van Bizner bank (http://www.bizner.nl/), KPN. Deze commercials weerspiegelen de hype van dit moment: onbegrijpelijke reclame!

Waarom doen reclamemakers zo moeilijk?

Reclame maken is een kunst. Een van de belangrijkste zaken in reclame maken is het zo eenvoudig mogelijk houden van de boodschap. Keep it stupid simple. Het vervelende is dat reclamemakers van vandaag het steeds lastiger maken voor de ontvanger van de boodschap om te begrijpen waar het om gaat. Veel TV commercials zijn cryptisch. Maken de kijker wel nieuwsgierig maar meer ook niet. Doe  de test. Ga vanavond maar eens voor de buis zitten en ga nu eens kritisch kijken naar TV commercials. Wedden dat heel veel spots aan je voorbij trekken zonder te begrijpen waar het om draait.

 
Blacklist
Laten wij met z'n allen een ‘blacklist' opstellen van onbegrijpelijke commercials.

En nee, al die stomme TV commercials van Dirk Scheeringa (lenen.nl, Frisia Financieringen, DSB Bank) tellen niet mee want die zijn het tegenovergestelde: oerstom en te eenvoudig

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Sayran
Inderdaad, naast dat reclame steeds moeilijker wordt gemaakt, snap ik niet dat reclamemakers vaak pas aan het eind van een TV commercial pas de afzender bekendmaken. Dan ben je toch al lang weg. Ik ken maar weinig mensen die de hele commercial bekijken.
Reclame moet simpel en kort zijn en het liefst aan het begin van de spot al de afzender vermelden. Dan blijft de boodschap en afzender ook bij de grote groep zappende mensen hangen.