De Nederlandse Spoorwegen verkoopt sinds deze week treinkaartjes via het internet. Voor internationale reizen was het al mogelijk om een e-ticket te boeken via NS Hispeed.
We hebben het geprobeerd en het werkt ;-) Even de treinreis uitgezocht (via Almere naar Amersfoort en weer terug), betalen met iDeal en het kaartje geprint. Eenvoudig, espressotje erbij en niet bang voor de Roemeense skimmers op ons mooie stationsplein.
Het werkt dus! Toch een kleine suggestie voor NS: waarom krijg ik drie mailtjes over die ene enkele boeking en niet een enkel bevestigingsmailtje? En ik wil meer! Straks ook je taxi vooruit boeken? En mijn favoriete krantje en croissantje aan boord. The sky is the limit!?
Toch wees een trouwe Laastemeter-lezer mij erop dat er toch nog wel een addertje onder het gras zit. Was die NS niet bezig met het invoeren van een landelijke OV-chipkaart? Overal staan de poortjes al.
Dan hebben we in de toekomst thuis een eigen RFID printer nodig? Zonder die OV-chipkaart gaan de poortjes straks echt niet open. Of komt er een slimme applicatie op je mobieltje met een RFID signaal waar je via sms het kaartje ontvangt? Stof tot nadenken van die trouwe lezer.
Heeft NS een lange termijn plan? Of is dit een leuke gimmick die we volgend jaar weer kwijt raken? Misschien hebben ze er niets eens over nagedacht... Of weten de NS-bovenbazen nu al dat het nooit iets gaat worden met die OV-chipkaart op het spoor.
Walther Ploos van Amstel
www.delaatstemeter.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Vandaag meldt NS:
"e-ticket niet verkrijgbaar
Door het grote succes werken wij
de komende dagen aan de verdere
verbetering van de webshop"