Vanochtend drukte ik bijna het knopje Fyra in op de NS betaalmachine bij Amsterdam CS. Bijna... ik raakte in schok van de extra prijs van die 15 minuten kortere rit. Dat kost 20 euro extra. Ook voor deze trouwe NS-kortingskaarthouder. Zelfs de extra kosten van de Thalys naar Brussel heen-en-weer zijn minder. Bah!
Vrijwel elke dag reis ik met de trein. En dat gaat vaak goed... maar, soms ook niet. Elke dag zie ik de NS Fyra. Dat is die ietsjepietsje snellere trein tussen Amsterdam en Rotterdam, die al weer een paar weken rijdt. Onze eigen deeltijd HSL. En steevast is die trein helemaal leeg. Jammer toch? Of eigenlijk schandalig...
Ik ken nog niemand die gereisd heeft met de Fyra. Behalve natuurlijk die ambtenaren en politici die gratis mee mochten bij de eerste ritjes. Leuk voor de foto’s en het TV-journaal.
Wedden dat de eigen NS-medewerkers er zelf wel gebruik van mogen maken! Duur personeelsvervoer.
Fyra is een slecht product. Je betaalt 20 euro extra voor een trein, die maar een keer per uur rijdt, geen enkel extra comfort biedt en je, als je geluk hebt, twee kwartiertjes tijdswinst oplevert (als je bovendien het aansluitend openbaar vervoer haalt).
Zo bouw je geen klantenkring op! Maak die trein de eerste maanden ‘gratis’ tot we gewend zijn aan de vertrektijden en we best wat meer willen betalen. Hoeveel exact? Dat vind je dan vanzelf uit als NS.
Of biedt de snelle trein buiten de spits ‘gratis’ aan aan je vaste klanten en trouwe kaarthouders.
Of nog beter... Maak er een serieus product van. Gewoon elk kwartier een Hispeed Fyra heen en weer tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar hebben we wat aan.
Het voelt niet goed. We zetten miljarden euro van burgers in om het openbaar vervoer te verbeteren, de spoorwegambtenaren bedenken een aanbieding waarvan geen enkel normale klant gebruik wil maken en laten een dure trein de hele dag leeg door het groene hart rijden, terwijl de oude treinen volgepakt boemelen over oude net. Dat is onmaatschappelijk!
Het is tijd voor kamervragen!
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Volgens de NS-website (NS-reisplanner) zijn de kosten voor de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam gelijk aan die van de 'gewone' intercity.
Als Duitser vond ik het altijd een rare bijsmaak hebben dat de spoorlijn hier NS wordt genoemd.
Want deze afkorting staat in Europa verder bekent voor National Sozialisten. Maar nog meer schrok ik toen ik zag dat ze nu een trein laten rijden die "Fyra" het! Spreek je dat in Duits uit zeg je: Führer.
En zo noemt men Adolf Hittler!
(zeer pijnlijke mislukking van de NS!)
Toch zat ik erover te denken mijn 1e klas jaarkaart om te zetten in een 2e klas kaart met Fyra toeslag, maar dit wordt je als klant eigenlijk onmogelijk gemaakt:
- Je kunt geen Fyra-jaarkaart kopen, alleen per maand. En geen losse toeslagkaarten die je bijv. kunt afstempelen.
- Vanaf medio 2010 is het zeer goed mogelijk dat je met je NS-jaarkaart niet eens meer in de Fyra kan.
- Er gaat maar 1 trein per uur, die een half uur later vertrekt dan ik normaal doe, zodat ik alsnog later op mijn werk ben.
Ik denk dat het jaren gaat duren, voordat bij de NS het kwartje valt dat de huidige opzet niet werkt. Helaas...
Fyra kost helemaal geen 20 euro meer. Als je op het station een toeslagkaartje koopt (2e klas) betaal je 7,40 extra. Dat is nog redelijk veel, zou je zeggen. Echter bij het boeken van een E-ticket (online dus) betaal je -all in- slechts 10,50! Terwijl de NS er, over het oude spoor, 13,50 voor rekent. Dat lijkt me toch een zeer aantrekkelijk aanbod....
En nu jij weer.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1364715.ece/NS_bood_zwijggeld_over_onterechte_toeslag_Fyra</a>
<a href="http://nos.nl/artikel/147403-snelle-trein-fyra-blijft-leeg.html" rel="nofollow">http://nos.nl/artikel/147403-snelle-trein-fyra-blijft-leeg.html</a>
NOS meldt:
Een halfjaar na de start van de dienstregeling doet de <a href="http://www.nshispeed.nl/nl/algemeen-ns-hispeed/nieuws-over-rijden-op-de-hsl-zuid#minister_eurlings_opent_snelste_verbinding_amsterd" rel="nofollow">hogesnelheidslijn Fyra</a> het beroerd. Een bovengemiddeld aantal treinen is te laat door voortdurende problemen met het beveiligingssysteem op de lijn en er zitten heel weinig reizigers in. De NS lijden onder de financiële last van de dure lijn die te weinig oplevert.
Gemiddeld heeft de Fyra een bezettingsgraad van 15 procent. Dat wil zeggen dat gemiddeld 15 procent van de zitplaatsen bezet is. Dat is grofweg de helft van het aantal mensen dat in een normale trein zit.
NS-filmpje over de Fyra
Vaak vertraagd
Een verklaring hiervoor kan zijn dat de Fyra bovengemiddeld vaak vertraagd is. Minister Eurlings meldde de Tweede Kamer begin deze maand dat de punctualiteit op iets minder dan 80 procent ligt. Eén op de vijf treinen vertrekt dus niet op tijd of komt te laat aan. Dit percentage was bij de reguliere dienstregeling genoeg om de hele NS-directie in 2002 te laten opstappen. De punctualiteit van de Thalys over het HSL-spoor is nog slechter. Die bedraagt namelijk 36,8 procent.
Dat er zoveel vertragingen zijn, komt door storingen aan de baanelementen van het<a href="http://www.ertms.com/" rel="nofollow">beveiligingssysteem ERTMS</a>. Voor de Thalys geldt dat er bovendien problemen bij de Nederlands-Belgische grens zijn Daarnaast komen veel treinen uit België met vertraging Nederland binnen. De Thalys kent 5 procent uitval, de oorzaak ligt hier in de ERTMS.
106 miljoen verlies
Het percentage is extra beroerd wanneer je erbij bedenkt dat de dienstregeling van de Fyra nu heel ruim is opgezet waardoor een vertraagde trein niet snel voor vertragingen van andere treinen zorgt. Dit fenomeen doet zich op het normale net veel voor.
De problemen bij de snelle treinen drukken zwaar op de resultaten van de spoorwegen. NS Hispeed- dat de Fyra en de Thalys laat rijden leed vorig jaar een verlies van 106 miljoen euro. Onderdeel daarvan is wel een extra voorziening om toekomstige exploitatieverliezen op te vangen. Eerder zette de NS hier al 140 miljoen voor apart.
Terugverdienen
De cijfers zijn zo beroerd dat het nieuwe directielid <a href="http://www.volkskrant.nl/economie/article1350629.ece/Thalys_en_Fyra_doen_NS_de_das_om" rel="nofollow">Merel van Vroonhoven zich openlijk afvroeg</a> of er ooit wel een fatsoenlijke businesscase van valt te maken. Dat wordt extra bemoeilijkt omdat HSA per jaar de staat 148 miljoen aan gebruiksvergoeding betaalt. Hiermee wil de staat de 7 miljard aan bouwkosten en 30 miljoen euro die het onderhoud per jaar kost terugverdienen.
De vertrekkende directeur van NS Hispeed- Michiel van Roozendaal zei bij de start van de dienstregeling rekening te houden met vier a vijf jaar verliezen. Om die hoge vergoeding terug te betalen, kost een kaartje met de Fyra meer dan een normaal treinkaartje. De toeslag voor een tweede klas enkeltje Amsterdam-Rotterdam is 7,40 euro en loopt op tot bijna twee tientjes voor een retour eerste klas. De Fyra rijdt vooralsnog elk uur tussen Amsterdam en Rotterdam. Voor dit geld ben je 20 minuten sneller van Amsterdam naar Rotterdam. Dat is 43 minuten tegen een uur en drie minuten.
Tijdwinst
De nieuwe snelle treinen ze rijden maximaal 250 die vanaf eind dit jaar komen, zorgen voor 8 minuten extra tijdwinst tussen Amsterdam en Rotterdam. De eerste komen eind dit jaar binnen. Dat is drie jaar later dan bedoeld. De ontwikkeling leed onder te laat komende specificaties van het beveiligingssysteem. Bovendien waren er hardnekkige verhalen over grote financiële problemen bij AnsaldoBreda, de bouwer. Het jaarverslag van het moederbedrijf bevestigt dit niet. De winst daalde weliswaar met een derde, maar was nog dik boven de 100 miljoen terwijl het bedrijf ook nog extra mensen aannam.
De financiële malaise komt niet onverwacht. Al in 2004 waarschuwde onderzoeksbureau Mc Kinsey voor enorme verliezen voor de exploitant van de lijn. Die zouden kunnen oplopen tot 800 miljoen euro. Die komen door de goede gebruiksvergoeding van de lijn en een tegenvallend aantal reizigers. Toen de NS zijn bod van 148 miljoen per jaar deed, zag de markt er vooral wat betreft reizen naar Parijs nog veel rooskleuriger uit. Onder andere omdat er toen nog veel minder goedkope luchtvaartmaatschappijen waren. De Rekenkamer uitte in 2007 spijkerharde kritiek op minister Eurlings vanwege de financiële rompslomp rond de snelle trein en de manier waarop hij de Tweede Kamer hierover had geïnformeerd.
Geen toeslag
Overigens kregen Fyra-reizigers vandaag ook góed nieuws te horen. Bezitters van een NS-abonnement hoeven van 1 april tot 1 september geen toeslag meer te betalen. Een aantal abonnementhouders had bij de NS geklaagd dat hun kaart in alle binnenlandse treinen geldig was, behalve in de Fyra
Vroeger heette de NS de SS (Staats Spoorwegen), dus het kan altijd erger :)
De Fyra is spotgoedkoop beweert een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen vanmorgen in De Pers. Voor 17,40 euro kun je al mee in de eersteklas. Dat is 5,60 euro goedkoper dan met de langzamere intercitytrein, zegt NS-woordvoerder Ronald Stevens. Je moet het kaartje wel via de website bestellen. Ook de tweedeklas treinreiziger is een stuk goedkoper uit als hij zijn reis online boekt.