Laatst gebeurde het weer. Bij het afrekenen keek de verkoopster me blij aan: “Mogen wij u een klantenkaart aanbieden???? En zonder te wachten op mijn reactie begon ze als een automaat alle voordelen op te noemen van zo’n klantenkaart. Ik keek haar aan en zeg heel rustig…..
Gek word ik van die
klantenkaarten...
Ik keek de verkoopster aan en zei heel rustig: "Nee dank u ik wil geen klantenkaart". De verkoopster was verbaasd "Maar iedereen wil onze klantenkaart, waarom u niet? " Ik trok mijn beurs en liet haar de stapel klantkaarten zien. Mag ik ze even aan je presenteren (overigens zonder trots of status gevoel): kaart van Cosmo, kaart van de Videotheek, kaart van de gamma, de Hortus Botanicus, Natuurmonumenten, Het Casino, GVB, Bijenkorf kaart, Airmiles, pasje van AH, pasje van de Vomar, KLM frequent flyer clubkaart, Bibliotheek kaart en nog een paar stukjes plastick. Gek word ik er van. En zeg eens eerlijk....wat doe jij met al die kaarten? CRM...prima..maar val klanten niet lastig met jouw loyaltyprogramma. Geef ze wat ze willen: korting of cadeautjes zonder poespas.
Goed voorbeeld
Er is een winkel die begrijpt dat je niet zit te wachten op nog een zielig stukje plastic. InterSport. Deze sportwinkelketen (in Noord-Holland) voert jouw gegevens in de computer. Elke keer dat je iets aankoopt, vragen ze naar je postcode. Ze voeren zelf de gespaarde punten in en vragen bij elke aankoop of je wilt profiteren van de gespaarde punten. Voordeel bij de kassa. Chapeau...deze winkel verdient een CRM pluim. Zo kan het ook.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Toen het een keer rustig was heb ik toch eens om uitleg gevraagd bij de klantenservice. Wat was er toch gebeurd met die bonuskaarten die achter de kassa lagen? En nu komt-ie: daar werd "misbruik van gemaakt" zodat de kassières "de hele dag het nummer van de dienstpassen aan het intypen waren". Toen heb ik besloten dat je de medewerkers van de Albert Heijn maar beter niet kan storen. Ik zal ze voortaan met rust laten. Excuus voor alle winkelbezoeken tot dan toe.
we zijn nu eenmaal gek op kaarten (lees voordeelpasjes), ook al is het alweer de 5e. Ik laat liever ff een pasje zien dan dat ik mijn postcode geef, 't ís een gevoelskwestie. En de winkels waar ik het meeste kom, daarvan heb ik de pasjes toch wel bij me... of is het andersom, daar waar ik de meeste korting krijg ga ik vaker naartoe? Hoe dan ook: het blijft een goed staaltje consumer related marketing. Klantenbinding dmv rocks, freebees, airmiles, etc werkt echt. Anders hadden we toch al lang wat anders bedacht...?
kritische ps (nu ik de kans kreeg) niet zo'n goed formulier is dit... bij het verkeerd invullen word je heel hard afgestraft in het Engels zonder dat je terugkeer naar het betreffende veld... kan beter