Netwerken is hot. Netwerken kun je zelfs leren. Er zijn cursussen in Netwerken. Een suf instituut als de Kamer van Koophandel probeert ondernemers te verleiden om naar netwerk sessies te komen. Lachwekkend. Vroeger ging je naar het dorpscafé. Dronk een borrel met een andere ondernemer en de deal was gesloten. Tegenwoordig heeft niemand meer tijd om te borrelen en tijd te spenderen in fysiek contact met andere ondernemers. Nu moet alles virtueel. Datingsites zijn booming. Niet alleen in de liefde wordt er virtueel geflirt. Ook in de marketingwereld wordt er openlijk het liefdespel bedreven. Sinds kort is er een nieuw initiatief met de naam ‘marketingdirectory’. Deze site is weer verbonden met andere ondernemer- en marketingsites. Zo kun je via de ondernemerssite van Sprout (verbonden aan het populaire ondernemer magazine Sprout) en via Emerce (verbonden aan het E-Marketing magazine Emerce) gemakkelijk worden doorverbonden naar de ‘Marketingdirectory’.
Het bewijs moet nog geleverd worden
Dit soort virtuele netwerk sites zijn geweldig handig. Alleen blijft de vraag of ondernemers ook de site actief gaan gebruiken. Zal het zoekgedrag van potentiële opdrachtgevers zo worden beïnvloedt dat ze automatisch naar marketingdirectory surfen? De tijd zal het leren. Of moeten wij toch weer met z’n allen naar Café Loetje in Amsterdam om daar de marketing scène te ontmoeten en daar weer oog in oog te netwerken met een biertje in de hand. Mijn hart zegt het laatste, mijn agenda en horloge dwingen mij tot andere keuzes.
Overigens kun je ons ook vinden op deze nieuwe site.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO