Nieuwe klanten kun je werven via internet, een relatief makkelijke en goedkope oplossing. Mits goed uitgevoerd en passend binnen een strategie. En blijft voorop staan dat je dan wel met een echt bedrijf te maken moet hebben. Waar ook de follow-up weer goed geregeld is.
De praktijk leert namelijk dat het daar op veel vlakken ongeacht de branche aan ontbreekt. Ik dacht laatst laat ik eens een offerte aanvragen voor het uitvoeren van een aantal full color prints en het inbinden ervan. Dit bij een grote landelijk aanbieder van multi-kopieën. Krijg keurig een mail binnen met mijn gegevens en een dank je wel voor de aanvraag. Na 2 dagen nog geen reactie, toch maar even gebeld. Nee nooit gezien mevrouw, geen idee, maar wilt u het nog een keer sturen? Dat heb ik dan maar niet meer gedaan, mijn vertouwen was weg en de tijd was op. Doe nu dus gewoon weer zaken met de drukker om de hoek, die blij was mij weer te zien, en wellicht iets duurder is maar wel mij en mijn bedrijf als klant ziet.
Het is algemeen bekend dat nieuwe klanten aantrekken vele malen meer kost dan het behouden van je klanten. Dus wanneer je ze op deze manier "binnen krijgt", tegen relatief lage kosten zou je denken dat er meer tijd, en aandacht besteed wordt aan het binnenhouden. Ik ga de komende tijd maar eens opzoek naar bedrijven die het wel voor elkaar hebben en waarbij internet een werkelijk onderdeel is geworden van de marketing-communicatie strategie. En daag de lezers uit dit ook te doen.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO