Nespresso geeft het goede voorbeeld!

Betrek de klanten bij dat wat je als leverancier wilt uitdragen naar de markt. Maak er een gezamenlijke actie van en betrek op die manier de klant meer bij je merk. Er zijn verschillende merken die daar al goed in geslaagd zijn. Van recente datum is de vergelijkingsactie van Albert Heijn, waarbij de klant zelf kan oordelen over het verschil tussen A-merken en Huismerk. De leverancier (AH) betrekt de klant bij zijn eigen besluitvormingsproces. In zekere zin straalt de leverancier uit: “Ik vertrouw jou als klant! Ik vertrouw je oordeel en ik wil dat oordeel serieus oppakken.In marketingtermen praten we hier over co-creation.

Nespresso is een merk dat er in slaagt meerwaarde te realiseren door rondom het merk een beleving te creëren. Een nieuwe smaak wordt geïntroduceerd met een speciale webpagina, een interessant verhaal over de afkomst van de koffieboon. Je krijgt vooral te horen welke emotie deze smaak bij jou, de consument, zal oproepen: De smaak van een paradijselijk eiland of de robuste maar frisse ervaring van een oerbos.

Inmiddels heeft Nespresso de co-creation ontdekt. De reclamespotjes met George Clooney zijn al een succes,
maar voor het nieuwe reclamefilmpje wil de leverancier graag uw mening horen!

Vandaag kreeg ik een mail van Nespresso waarin ik, als exclusief lid van de club (!), mijn voorkeur voor een van de twee mogelijke filmpjes mag geven. Als Nespresso dit doortrekt en ons, gewaardeerde clubleden, de kans geeft om te kiezen welke smaak volgende jaar de linited edition moet worden, dan zijn ze echt op weg om co-creation vorm te geven.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO